A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tomuto článku alebo sekcii chýbajú odkazy na spoľahlivé zdroje, môže preto obsahovať informácie, ktoré je potrebné ešte overiť. Pomôžte Wikipédii a doplňte do článku citácie, odkazy na spoľahlivé zdroje. |


Úvraťová železnica je železnica, na ktorej sa nachádza jedna alebo niekoľko úvratí najčastejšie z dôvodu prekonávania prudkého stúpania. V úvratiach vlak zmení smer (jazda úvraťou) a pokračuje v jazde povyše trate, ktorou do úvrate prišiel. Úvraťové železnice často vznikali na miestach ťažby dreva a predstavujú dnes cenné kultúrne dedičstvo.
Jazda vlaku úvraťou
V mieste úvrate je výhybka, umiestnená kolmo na spádnicu, z rozvetvenia ktorej sa jedna koľaj mierne zvažuje a druhá mierne stúpa. Na koľaji za výhybkou vlak zastaví, výhybka sa prehodí, vlak zmení smer a pokračuje opäť cez výhybku po druhej koľaji.[1] V úvrati môže a nemusí dôjsť k preprahu rušňa na opačný koniec vlaku; v prípade, že k preprahu dochádza, je koľajisko úvrate zložitejšie.
Význam úvratí
Železničné trate nemôžu mať veľký sklon z dôvodu pomerne nízkej trecej sily vzhľadom k hmotnosti vlaku. V porovnaní s automobilmi je:
- súčiniteľ pokojového trenia medzi oceľou koľajníc a oceľou kolies (0,15) približne 3,6-krát nižší, než súčiniteľ kombinácie pneumatika – asfalt (0,35)
- podiel hmotnosti spočívajúcej na hnacích nápravách k hmotnosti celého vlaku výrazne nižší, než pri automobiloch

V prípade, že je sklon svahu väčší, ako technicky možné stúpanie trate, je trať vedená šikmo na svah, takmer po vrstevniciach. V určitom mieste je však potrebné, aby sa vlak otočil a pokračoval v stúpaní ponad predchádzajúci úsek trate. Tam, kde z geomorfologických alebo ekonomických dôvodov nie je možné vybudovať oblúk s dostatočne veľkým polomerom (bez použitia tunelu), je riešením zmeniť smer jazdy (z priameho na spiatočný či opačne), ku ktorému dochádza v úvrati.
Sústava úvratí umožňuje prekonať stúpanie na užšom páse svahu – začiatok a koniec stúpania môžu byť takmer na jednej spádnici a v malej vzdušnej vzdialenosti aj na strmých svahoch. To by bolo inak možné dosiahnuť vybudovaním tunelov, ktoré však stavbu predražujú. Úvraťové železnice sú teda budované v prípadoch, keď náklady na stavbu hrajú dôležitejšiu rolu, než doba jazdy.
Trať s úvraťami je analógiou serpentín na cestách, ale automobily dokážu prechádzať oveľa ostrejšie oblúky – dokážu sa na pomerne malom priestore a v značnom stúpaní otočiť o takmer 180 °, a tak prechádzajú medzi jednotlivými nad sebou umiestnenými úsekmi prejazdom zákruty.
Úvraťová železnica na Slovensku
Na severe Slovenska boli v roku 1915–1918 uvedené do prevádzky Oravská lesná železnica a Kysucká lesná železnica. V rokoch 1925–1926 vznikla dobudovaním spojovacieho úseku Kysucko-oravská lesná železnica. Na kysuckej strane spojovacia trať prekonáva na krátkej vzdialenosti (vzdušnou čiarou 1,5 km) prevýšenie 217 metrov pomocou 5 úvratí, z nich 2 vznikli v staniciach na koncoch úseku.
Časti Kysucko-oravskej lesnej železnica sú dodnes zachované a v prevádzke ako Historická lesná úvraťová železnica (kysucká časť) a Oravská lesná železnica.
Referencie
- ↑ . Redakcia Frederick Converse Beach, George Edwin Rines. 1912. vyd. Zväzok 17. : Scientific American compiling department.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk