A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Historic Monuments of Dengfeng in “The Centre of Heaven and Earth”* | |
---|---|
Lokalita Svetového dedičstva UNESCO | |
Kláštor Šao-lin | |
Štát | ![]() |
Typ | kultúrna pamiatka |
Kritériá | iii, vi |
Identifikačné č. | 1305 |
Región** | Ázia a Pacifik |
Súradnice | 34°30′29″S 112°56′07″V / 34,508141°S 112,935396°VSúradnice: 34°30′29″S 112°56′07″V / 34,508141°S 112,935396°V |
História zápisu | |
Zápis | 2010 (34. zasadnutie) |
* Názov ako je zapísaný v zozname Svetového dedičstva. ** Klasifikované regióny podľa UNESCO. |
Šao-lin (čín. 少林, pchin-jin: shǎolín) je názov budhistického rehoľného rádu a jeho členov. Výraz Šao-lin zároveň označuje pôvodný kláštor, v ktorom rehoľný rád vznikol. Ten sa nachádza na úpätí posvätnej hory Sung-šan pri meste Teng-feng v provincii Che-nan. Je známy svojím bojovým umením šao-lin-čchüan, známejším ako "šaolinské kung-fu."[1] Význam kláštora spočíva aj v jeho role ako rodiska čchanového budhizmu, predchodcu zenu (kórejsky Seon, vietnamsky Thien, v sanskrite Dhjána). Vďaka svojmu kultúrnemu významu bol v roku 2010 zapísaný do zoznamu svetového dedičstva UNESCO ako súčasť „historických pamiatok v Teng-fengu v centre neba a zeme."[2]
Názov Šaolinský chrám majú viaceré chrámy v Číne, Kórey (Sorim), juhovýchodnej Ázii a Japonsku (šorindži).
Shaolinský rád v 80. rokoch 20. storočia znovu otvoril alebo založil množstvo chrámov v Číne a na Západe. Považuje sa za školu čchanového budhizmu; bojové umenia sa považujú za súčasť budhistickej praxe.
Názov
Názov chrámu v čínštine je (čín. 少林寺, pchin-jin: Shàolín Sì - Šao-lin S’). Znak 少 šao znamená „malý“ alebo „mladý“, ale je to aj názov hory Šao-š’’ (少室山), na severnom úpätí ktorej kláštor stojí. Znak 林 lin znamená „les“ a 寺 s’ znamená „chrám“. Názov Šao-lin možno teda preložiť buď ako „chrám v mladom lese“, ale pravdepodobne odráža polohu ako „chrám v lese na hore Šao-š’“.[3]
Dejiny



V roku 496 dal cisár Siao Wen (孝文帝) (471 – 499) zo severnej dynastie Wej indickému mníchovi Pa-tchuovi (跋陀), v čínskych zdrojoch nazývanom aj Fo-tchuo (佛陀), prostriedky na založenie klástoru Šao-lin v pohorí Sung-šan v provincii Che-nan. Pod vedením Pa-tchua sa kláštor Šao-lin vyvinul na centrum budhistického učenia. Pa-tchuo založil prekladateľskú halu sútier (翻经堂), kde prekladatelia sútier ako Ratnamati a Bodhiruci prekladali sútry zo sanskritu do čínštiny. Sláva tejto prekladateľskej akadémie bola taká veľká, že budhistický pútnický mních Süen-cang (603-664) požiadal cisára Tchaj-cunga (599-649) z dynastie Tchang, aby mohol žiť v kláštore Šao-lin. Süen-cang uviedol Bodhiruciho úspechy ako dôvod svojej voľby Šao-linu.[3]
Podľa legendy položil základy šaolinského bojového umenia indický mních Bodhidharma, zakladateľ a prvý patriarcha čchanového alebo zenového budhizmu, ktorý prišiel do kláštora Šao-lin okolo roku 527. Počas dynastie Tchang (618 - 907 n. l.) získali šaolinskí mnísi výbornú povesť v celej krajine. Na stéle z roku 728 je historický dôkaz, že kláštor Šao-lin vyslal 13 bojujúcich mníchov, aby podporili obliehanú dynastiu.[3] Ako vďačnosť za dobré služby, ktoré títo mnísi poskytovali, boli kláštoru udelené niektoré privilégiá, vrátane výcviku mníchov za bojovníkov.
V rokoch 1368 až 1644 zaznamenal kláštor Šao-lin a jeho bojové umenia, podporované vládnucou dynastiou Ming, obrovský rozmach. Kláštorná armáda mala približne 2500 vojakov a kláštorné bojové umenia sa cvičili v nespočetných variáciách a technikách. V tejto súvislosti sa hovorí aj o vrchole šaolinského chrámu.
Chrám bol počas svojej existencie mnohokrát zničený, vydrancovaný a prestavaný. Najznámejšie je údajné zničenie chrámu za dynastie Čching cisárom Kchang-si (1654–1722). Hovorí sa, že zo strachu pred bojovou silou mníchov nechal chrám zničiť a mnohých mníchov zavraždiť. V skutočnosti bol Kchang-si pravdepodobne skôr zástancom chrámu, ktorého kaligrafický nápis nad hlavnou bránou chrámu tam visí dodnes.
K poslednému zničeniu kláštora došlo v roku 1928, keď na území chrámu viedli svoje spory skupiny militantov. Veľká časť chrámových náboženských umeleckých pokladov a písomností bola stratená; len malé časti chrámu boli opätovne vystavané.
Južný šaolinský kláštor
Legendy uvádzajú druhý, južný kláštor Šao-lin v provincii Fu-ťien, ktorý údajne existoval až do 18. storočia. Je možné, že legenda o zničení kláštora Šao-lin počas vlády cisára Kchang-si sa týka tohto kláštora. Južný kláštor Šao-lin je považovaný za pôvod juhočínskych štýlov bojových umení (napr. Wing Chun, Weng Chun, Hung Kuen). Presná historická poloha južného kláštora nie je známa a nárokujú si ju najmenej tri miesta v Číne.
V Čchüan-čou, v juhovýchodnej provincii Fu-ťien, bol kláštor Šao-lin oficiálne založený počas dynastie Tchang (618–907). Jedna tradícia hovorí, že mnísi zo severného chrámu Šao-lin prišli na juh, aby pomohli v boji proti pirátom. Iné tradície hovoria, že mnísi utiekli zo severnej Číny po páde dynastie Ming v 17. storočí.[4]
Nedávna história
Po založení Čínskej ľudovej republiky Mao Ce-tungom v roku 1949 mohli mnísi spočiatku slobodne ďalej pôsobiť. Počas kultúrnej revolúcie z roku 1966 bol však chrám zničený a mnísi boli prenasledovaní a vyhnaní.[5] Ruiny kláštora roky obývalo len pár mníchov. V roku 1982 sa chrám stal známym na Západe prostredníctvom filmu Chrám Šao-lin s Jet Li a bol objavený aj pre cestovný ruch.[6] Čínska vláda dala chrám prestavať a v rámci všeobecnej liberalizácie náboženských praktík v ňom povolila budhistickým mníchom opäť legálne praktizovať.
Chrám prvého patriarchu a pagodový les šaolinského chrámu (čín. 初祖庵及少林寺塔林, pchin-jin: Chū zǔ ān jí shàolínsì tǎlín) sú od roku 1996 na zozname pamiatok Čínskej ľudovej republiky a od 2010 sú zaradené do svetového dedičstva UNESCO.
Reštrukturalizácia
V roku 1999 bol mních Š’ Jung-sin intronizovaný ako opát kláštora. Okrem mnohých aktivít na oživenie kultúry Šao-linu sa preslávil aj kontroverznou demoláciou „Shaolin Village“. Do roku 2001 existovalo v bezprostrednej blízkosti chrámu množstvo škôl bojových umení, ktoré mali s chrámom len malý vzťah, no zdobili sa názvom „Šao-lin“. Na jednej strane to zvýšilo popularitu chrámu, ale z pohľadu opáta Š’ Jujng-sin to poškodilo tradičné hodnoty, pretože tieto školy nemali s chrámom žiadne spojenie. Po dohode s komunistickou vládou Čínskej ľudovej republiky dal v septembri 2001 vyvlastniť a zbúrať takmer všetky školy wu-šu v Šao-line. Postihnuté školy boli odškodnené pozemkami v neďalekom Teng-fengu, ale mnohé školy boli proti ich vôli vysťahované. Z ich pôdy, ktorá patrí štátu, sa väčšinou stali polia či trávnaté plochy. V existencii zostala len štátna škola wu-šu „Wu-šu-kuan“, ktorá funguje ako súčasť kláštora Šao-lin.
Kláštor Šao-lin a jeho okolie sú taktiež turistickou atrakciou.[5] Pred Wu-šu-kuanom sa každú hodinu konajú demonštrácie wu-šu. V prednej časti samotného chrámu bola vybudovaná turistická oblasť „Shaolin The Stage of Joy“ s obchodmi so suvenírmi, turistickou kanceláriou a reštauráciou. Búranie škôl a vybudovanie centralizovanej infraštruktúry so školou wu-šu, vlastným tovarom a službami sú čiastočne interpretované ako náznak komerčnej orientácie kláštora Šao-lin.
Šao-lin mimo Číny
Okrem kláštora na Sung-šane, ktorý sa zvyčajne považuje za pôvodný kláštor šaolinského rádu, existujú v Číne aj v zahraničí rôzne chrámy a kláštory, ktoré nesú alebo niesli názov Šao-lin. Mnoho mníchov, ktorí počas Kultúrnej revolúcie utiekli z krajiny, často zakladalo takéto kláštory a chrámy v iných krajinách.
Od dosadenia opáta Š’ Jung-sina a jeho snáh urobiť kláštor známejším a modernejším vzniklo viacero „oficiálnych“ pobočiek kláštora po celom svete. Tie sú často v rozpore s už zabehnutými „šaolinskými“ kláštormi, keďže materský kláštor v Che-nane sa teraz snaží celosvetovo obmedziť používanie názvu Šao-lin na inštitúcie zmluvne spojené s hlavným kláštorom.[7]
Referencie
- ↑ TASR. Mnísi šaolinského kung-fu predstavia svoje majstrovstvo na Slovensku. teraz.sk (Bratislava: TASR), 2017-12-17. Dostupné online .
- ↑ UNESCO World Heritage Centre. Historic Monuments of Dengfeng in “The Centre of Heaven and Earth” . . Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ a b c SHAHAR, Meir. The Shaolin Monastery: History, Religion, and the Chinese Martial Arts. Honolulu : University of Hawai'i Press, 2008. ISBN 0-8248-3110-1. S. 11.
- ↑ WISSGOT, Sim Sim. Southern Shaolin’s kung fu monks battle for attention . CGTN, 2017-12-27, . Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ a b ČTK. Kláštor Šao-lin so školami kung-fu je dnes predovšetkým biznis. Denník N (Bratislava: N Press), 2017-04-30. Dostupné online . ISSN 1339-844X.
- ↑ ATKIN, Nicolas. How Jet Li turned the Shaolin Temple into a kung fu cash cow for China . South China Morning Post, 2019-06-26, . Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ China's Shaolin Temple builds business empire . asiaone.com, . Dostupné online. Archivované 2011-01-18 z originálu.
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Shaolin na nemeckej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk