A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Bratislava – Devínska Nová Ves – Marchegg (ÖBB) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Základné informácie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Číslo trate | 100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prevádzkovateľ | ŽSR | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dĺžka | 18,758 km | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Parametre trate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozchod | 1435 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počet koľají | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Traťová trieda | D4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Napájacia sústava | 25 kV 50 Hz | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
v úseku | v úseku BA – Devínska N. Ves | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Min. radius | 360 m | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. sklon | 3 ‰ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. rýchlosť | 120 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priebeh trate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Železničná trať Bratislava – Devínska Nová Ves – Marchegg (ÖBB) (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 100) je elektrifikovaná dvojkoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Bratislavu a rakúsky Marchegg cez Devínsku Novú Ves. Trať je elektrifikovaná a dvojkoľajná po odbočku pred hraničným prechodom.
História
Už od roku 1836 existovali snahy o vybudovanie železničného prepojenia Viedne a Pešti. Výstavba trate cez Győr začala už v roku 1838, no to už prebiehali i práce na trati Marchegg – Bratislava. Súperenie o trasovaní prepojenia kľúčových centier monarchie napokon skončilo po bankrote konzorcia, ktoré budovalo trať cez Győr. Dôležitá železnica do Pešti a s pokračovaním do Debrecínu (Tiská železnica) tak mala prechádzať Bratislavou a južným Slovenskom.
Na úseku bolo potrebné vybudovať niekoľko náročných stavieb, napríklad 474 m dlhý most cez Moravu, zárez pri Lamači, 215 m dlhý a 17 m vysoký Červený most a 703,6 m dlhý tunel.
Trať z Viedne do Bratislavy cez Marchegg bola dokončená už 10. augusta 1848 a bola prvou železničnou traťou na území Slovenska. Po vybudovaní úseku Bratislava – Vác spájala od 16. decembra 1850 Viedeň a Budapešť a patrila k najdôležitejším tratiam v Rakúsko-Uhorsku. Premával po nej i slávny Orient Express.
Modernizácia
V pláne z roku 2015 je elektrifikácia tejto trate v úseku Devínska Nová Ves-Marchegg.[1]
V novembri 2019 rakúska spoločnosť ÖBB zverejnila reklamu na cestu Bratislava – Viedeň trvajúci 40 minút. Do roku 2023 je plánované ukončenie modernizácie trate z Viedne do Marcheggu, prípadne do Bratislavy. Na rakúskej strany mali vlaky dosahovať 200km/h, na slovenskej strane 120 km/h. V úseku Wien-Stadlau – Marchegg bude 37 kilometrová trať zdvojkoľajnená a elektrifikovaná. Projekt spájajúci dve hlavné mestá je dohodnutý od roku 2011 pod názvom Twin City Rail. Problémom na slovenskej strane projektu sú zmeny na rakúskej strane: trať mala byť pôvodne len jednokoľajná a tiež staré mosty, hlavne 170 metrový most ponad rieku Moravu. Na slovenskej strane má projekt stáť 12 až 13 miliónov eur a verejné obstarávanie by sa malo konať začiatkom roka 2020.[2] Projekt v Rakúsku predpokladá 9 modernizovaných staníc a prepojenie na viedeňské metro.[3]
Zoznam staníc a zastávok
- Bratislava (hl. stanica) – križovatka s traťou 110 (BA – Kúty – Břeclav), 120 (BA – Žilina), 130 (BA – Štúrovo), 132 (BA – Rajka) a 607 (BA hl. stanica – Nové mesto)
- Bratislava-Lamač – križovatka s traťou 110 (BA – Kúty – Břeclav)
- Devínska Nová Ves – križovatka s traťou 110 (BA – Kúty – Břeclav)
- koniec elektrickej trakcie
- hraničný prechod a
- Marchegg (ÖBB)
Referencie
- ↑ Železnice chcú za dozor na stavbách dať 44 miliónov eur . Petit Press, 2015-11-03, . Dostupné online.
- ↑ ŠNÍDL, Vladimír. Z Viedne do Bratislavy za 40 minút, sľubujú rakúske železnice. Slováci musia opraviť mosty z čias cisára Ferdinanda. dennikn.sk (Bratislava: N Press), 2019-11-26. Dostupné online . ISSN 1339-844X.
- ↑ Výstavba trate Viedeň–Bratislava . infrastruktur.oebb.at, . Dostupné online.
Pozri aj
- Zoznam železničných tratí na Slovensku
- Dejiny železníc na Slovensku
- Severná železnica cisára Ferdinanda
- Železničný uzol Bratislava
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Železničná trať Bratislava – Marchegg
Externé odkazy
- 160 rokov železničnej trate z Gänserndorfu do Bratislavy
- VLAKY.NET - Trať 100 ŽSR alias Marchegger Ostbahn Popis úseku od Bratislavy po štátnu hranicu
- VLAKY.NET - Trať 100 ŽSR alias Marchegger Ostbahn Popis úseku od štátnej hranice po Viedeň
- ŽSR cestovné poriadky podľa trate
Zdroj
Súradnice: 48°14′28″S 16°56′55″V / 48,241144°S 16,948557°V
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk