A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
N-bitové počítače | |||||
---|---|---|---|---|---|
4-bit | 8-bit | 16-bit | 32-bit | 64-bit | 128-bit |
N-bitové aplikácie | |||||
4-bit | 8-bit | 16-bit | 32-bit | 64-bit | 128-bit |
N-bitová veľkosť dát | |||||
4-bit | 8-bit | 16-bit | 32-bit | 64-bit | 128-bit |
nibble | bajt oktet |
word | dword | qword | |
Bajt (slabika) je v užšom pojatí najmenšia adresovateľná jednotka na danom systéme. Podobne slovo je rovnakej veľkosti ako register. Pozri aj bajt a word (dátový typ). |
V informatike, 4-bitový je prídavné meno používané na popis celých čísel, alebo iných dátových jednotiek, ktoré sú najviac 4 bitov 1 široké, alebo na popis CPU architektúr založených na registroch, adresových zberniciach alebo dátových zberniciach takejto veľkosti.
Prvý komerčne úspešný 4-bitový mikroprocesor
Intel 4004 sa 15. novembra 1971 stal v USA prvým obchodne úspešným a dostupným jednočipovým mikroprocesorom. Intel 4004 mal 4-bitovú architektúru, bol postavený na Harvardskej architektúre (t. j. oddelená pamäť pre program a dáta) a zasadený v 16-pinovom puzdre sa 740 kHz hodinovým signálom.
4-bitový procesor a súčasnosť
V dnešnej dobe máme šancu stretnúť sa so 4-bitovými procesormi napríklad v diaľkových ovládačoch od TV, Hi-Fi a videoprehrávačov, ďalej potom mikrovlnných rúrach, klávesniciach počítačov a kalkulačkách, pre ktoré boli pôvodne v 70. rokoch 20. storočia vytvorené.
Kódovanie
Pomocou 4-bitového čísla sme schopní vytvoriť 16 rôznych hodnôt. Možno ich zakódovať do hodnôt nadobúdajúcich 0 do 15 pre desiatkovú sústavu, od 0000 do 1111 v binárnej sústave alebo od 0h po Fh v sústave hexadecimálnej, a to všetko pomocou 4 bitov.
Binárne | osmičkovo | desiatkovo | hexadecimálne |
---|---|---|---|
0000 | 0 | 0 | 0 |
0001 | 1 | 1 | 1 |
0010 | 2 | 2 | 2 |
0011 | 3 | 3 | 3 |
0100 | 4 | 4 | 4 |
0101 | 5 | 5 | 5 |
0110 | 6 | 6 | 6 |
0111 | 7 | 7 | 7 |
1000 | 10 | 8 | 8 |
1001 | 11 | 9 | 9 |
1010 | 12 | 10 | A |
1011 | 13 | 11 | B |
1100 | 14 | 12 | C |
1101 | 15 | 13 | D |
1110 | 16 | 14 | E |
1111 | 17 | 15 | F |
Zoznam 4-bitových procesorov
- Atmel MARC4
- Intel 4004
- Intel 4040
- Toshiba TLCS-47
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku 4bitový na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Architektúra počítača
Bioinformatika
Dátové nosiče
Databázy
Eponymické termíny v informatike
Formálne jazyky
Formálne jazyky a automaty
Geoinformatika
Hardvér
Hypertext
Informácia
Informačné systémy
Informatici
16-bit
32-bit
4-bit
64-bit
8-bit
Adresový priestor
Adresovanie (informatika)
Autorun.inf
Contextual Query Language
Dátové centrum
Dátový záznam
Datacentrum
Dejiny počítačov
Distribuované spracovanie
Dokument (informatika)
Formalizovaný jazyk
Geocentrická súradnicová sústava
Geografický súradnicový systém GIS
Gigahertz
Heterostáza
Hoareova logika
Hospodárska informatika
Inštrukcia (informatika)
Indexovanie
Inferenčný mechanizmus
Informačné a komunikačné technológie
Informačný horizont
Informačný jav
Informačný jazyk
Informačný zdroj
Informatická výchova
Informatika
Informovanie
Internet
IP Multimedia Subsystem
Jednosmerná komunikácia
Kapacita počítačových pamätí
Katedra knižničnej a informačnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave
Klasifikácia počítačových systémov
Knižnica infraštruktúry informačných technológií
Komputerizácia
Komunikačné prostriedky
Kontrolný súčet
Korešpondenčný seminár z programovania
Logging
Manažérstvo informácií
Manažment používateľov
Memoizácia
Metainformácia
Multiplexor
Náhodné číslo
N-gram
Navigácia (informatika)
Nositeľ znaku
NP-úplný problém
Objavovanie znalostí v databázach
Osi súradnicového systému
Overovanie modelov
Oznámenie počítača
Pertinentná informácia
Počítačová bezpečnosť
Počítačová gramotnosť
Polynomiálna transformovateľnosť
Portál:Informačné technológie
Premenná (informatika)
Priama väzba
Problém čitateľa-zapisovateľa
Problém fajčiarov cigariet
Problém obedujúcich filozofov
Problém spiaceho holiča
Promot
Pseudonáhodné číslo
Psychika (informatika)
Reálny čas (počítače)
Redukcia (teoretická informatika)
Redundantná informácia
Rekurzia (informatika)
Replikácia dát
Riešenie problému
Rozšírená realita
Rozhranie (interface)
Runtime error
Súbežnosť
Sťahovanie hudby
Spätná väzba (všeobecne)
Spracovanie dát
Spracovanie informácií
Spracovanie textu
Stav (informatika)
Syntaktická analýza
Systém manažérstva obsahu (všeobecne)
Teória algoritmov
Teória formálnych jazykov
Teória umelej inteligencie
Teória vypočítateľnosti
Teoretická informatika
Terminálová udalosť
The Art of Computer Programming
Token (text)
Typografia (umenie)
Udalosť (informatika)
Umelá inteligencia
Unifikovaný signál
Výpočtová zložitosť
Výpočtové náklady
Výraz (informatika)
Výroba s využitím počítača
Výstupné slovo
Voľná premenná
Vyhľadávací jazyk
Vyhodnocovacia stratégia
Vyrovnávacia pamäť
Záchrana dát
Zoznam slotov a soketov spoločnosti AMD
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk