A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
ATR 42 | |
![]() ATR 42-500 spoločnosti HOP! | |
Typ | dopravné lietadlo |
---|---|
Výrobca | ATR |
Prvý let | 16. augusta 1984 |
Zavedený | 1985 |
Hlavný používateľ | FedEx Feeder Airlinair Aeromar |
Výroba | 1984 - súčasnosť |
Vyrobených | 401 |
Varianty | ATR 42-200, ATR 42-300, ATR 42-320, ATR 42-400, ATR 42-500, ATR 42-600 |

ATR 42 je dvojmotorové turbovrtuľové dopravné lietadlo určené pre kratšie regionálne trate. Je výrobkom taliansko-francúzskej spoločnosti Aerei di Trasporto Regionale (Avions de Transport Régional, ATR).
Prvý z dvoch prototypov ATR 42 vykonal svoj prvý let 16. augusta 1984, francúzska a talianska certifikácia nasledovala v septembri 1985 a prvý let s platiacimi pasažiermi v decembri 1985.
Verzie
Lietadlo existuje v niekoľkých verziách. ATR 42-300 bol štandardnou verziou až do roku 1996, ATR 42-320 sa líšil len silnejšími motormi (výroba bola tiež zastavená v roku 1996), ATR 42 Cargo je nákladnou verziou ATR 42-300 s možnosťou operatívnej premeny na štandardnú (cestovnú) verziu.
ATR 42-500 je výraznejšie modernizovaná verzia z roku 1995. Odlišuje sa od predchádzajúcich modelov prepracovaným interiérom, silnejšími motormi PW-127E (a vyššou cestovnou rýchlosťou 565 km/h), šesťlistými vrtuľami, maximálnym doletom 1850 km, EFIS kokpitom, krídelkami a kormidlom z väčšieho ATR 72, novými brzdami a podvozkom a spevnenou konštrukciou krídel a trupu.
Zaujímavosti
Medzi letecké spoločnosti, ktoré používajú na svojich linkách ATR-42, patria aj České aerolinie. České aerolinie používajú jeden ATR 42-320 (OK-VFI) a sedem ATR 42-500 (OK-JFJ, OK-JFK, OK-JFL, OK-KFM, OK-KFN, OK-KFO, OK-KFP).
Technické údaje
Parameter | ATR 42-300 | ATR 42-320 | ATR 42-500 |
---|---|---|---|
Dĺžka | 22,67 m | 22,67 m | 22,67 m |
Rozpätie | 24,57 m | 24,57 | 24,57 m |
Výška | 7,59 m | 7,59 m | 7,59 m |
Šírka kabíny | 2,57 m | 2,57 m | 2,57 m |
Výška kabíny | 1,91 m | 1,91 m | 1,91 m |
Dolet (so 48 pasažiermi) |
1 150 km | 1 150 km | 1 550 km |
Cestovná rýchlosť | Mach 0.46 (305 mph, 491 km/h, 265 uzlov) |
Mach 0.47 (309 mph, 498 km/h, 268 uzlov) |
Mach 0.52 (345 mph, 556 km/h, 300 uzlov) |
Dostup | 7 600 m | ||
Max. vzletová hmotnosť |
16 700 kg | 16 700 kg | 18 600 kg |
Max. užitočný náklad |
4 950 kg | 4 950 kg | 5 450 kg |
Max. množstvo paliva |
4 500 kg | 4 500 kg | 4 500 kg |
Max. kapacita | 50 | ||
Motory (2x) | Pratt & Whitney Canada PW120 s výkonom 1340 kW |
Pratt & Whitney Canada PW121 s výkonom 1417 kW |
Pratt & Whitney Canada PW127E s výkonom 1610 kW |
Vrtule (2x) | Hamilton Standard 4 listy | Hamilton Standard 6 listov |
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku ATR 42 na českej Wikipédii (číslo revízie nebolo určené).
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému ATR 42
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk