A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
A330 | |
![]() Airbus A330-300 spoločnosti Delta Air Lines | |
Typ | širokotrupé prúdové dopravné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Airbus |
Prvý let | 2. novembra 1992 |
Zavedený | 17. januára 1994 (Air Inter) |
Charakter | v službe |
Hlavný používateľ | Delta Air Lines Turkish Airlines China Eastern Airlines Air China |
Výroba | 1992 – súčasnosť |
Vyrobených | 1 565 (k 31. marcu 2023)[1] |
Varianty | A330 MRTT EADS/Northrop Grumman KC-45 |



Airbus A330 je veľkokapacitné dopravné lietadlo pre stredné a dlhé trate vyrábané spoločnosťou Airbus. Bolo vyvinuté v rovnakom čase ako štvormotorový A340.
Airbus od začiatku vyvíjal A330 so zámerom presadiť sa na trhu lietadiel ETOPS (Extended-range Twin-engine Operation Performance Standards), ktorý bol vytvorený typmi A310 a Boeingami 767. Boeing 777 tiež patrí do rovnakej kategórie; Boeing 757 sa síce tiež uplatňuje na trhu ETOPS, ale má kratší dolet a nie je veľkokapacitné (tzv. wide-bodied design).
Trup a krídla A330 sú prakticky identické s trupom a krídlami typu A340, líši sa iba počtom a typmi použitých motorov. A330 zdedil základnú konštrukciu trupu po Airbuse A300, predná sekcia (nos a kokpit) a systém fly-by-wire sú z Airbusu A320.
Varianty
Airbus A330 sa dodáva v dvoch vatiantách odlišujúcich sa v dĺžke trupu a dolete: Existujú dva varianty A330: A330-300 s dlhším trupom, dĺžkou 63,6 m a doletom až 10 500 km. A330-200 s kratším trupom, dĺžkou 59,0 m a doletom až 12 500 km.
Airbus A330-200
A330-200 bol vyvinutý sčasti ako náhrada za A300-600R a ako konkurent Boeingu 767-300ER. A330-200 je skrátená verzia pôvodného A330-300. Je schopná prepraviť až 253 pasažierov. Zvislá chvostová plocha bola zväčšená oproti verzii -300, aby sa uchovala jej účinnosť aj pri skrátenom trupu. Rovnako bola zvýšená kapacita palivových nádrží a maximálna vzletová hmotnosť na 275 ton. Typický dolet s 253 cestujúcimi v troch triedach je 12 500 km.
Pohon zabezpečujú dva dvojprúdové motory General Electric CF6-80E, Pratt & Whitney PW4000 alebo Rolls-Royce Trent 700. Všetky motory majú povolenú prevádzku podľa štandardu ETOPS-180. Prvý zákazník, ILFC/Canada 3000, si A330-200 prevzal v apríli 1998.
Lietadlá A330-200 sa od začiatku veľmi dobre predávali, napr. v roku 2004 sa ich predalo 23 kusov oproti 9 kusom Boeingu 767. Výsledkom bolo, že Boeing požiadal Rolls Royce a GE, aby vyvinuli motory, ktoré umožnia projektovanému Boeingu 787 byť o 15 % ekonomickejší ako A330-200.
Ekvivalentom A330-200 sú v Boeingu modely 767-400ER a 787-9.
Airbus A330-300


A330-300 bolo vyvinutý ako náhrada za A300. Je založený na predĺženom trupe A300-600 s novým krídlom, chvostovými plochami a fly-by-wire softwarom. A330-300 má kapacitu 295 cestujúcich pri usporiadaní v troch triedach (335 v dvoch a 440 v jednej triede) pri dolete 10 500 km. Pri preprave nákladu je kapacita A330-300 porovnateľná s kapacitou Boeingu 747. Niektoré aerolínie prepravujú s týmito strojmi cez deň cestujúcich a cez noc iba náklad.
Pohon zabezpečujú dva motory General Electric CF6-80E, Pratt & Whitney PW4000 alebo Rolls-Royce Trent 700. Všetky motory majú povolenú prevádzku podľa štandardu ETOPS-180. Prvé kusy vstúpili do služby v roku 1993.
Ekvivalentom A330-300 je v Boeingu model 777-200.
A330 MRTT
Multi Role Tanker Transport je vojenská verzia A330-200, ktoré slúžia ako vzdušný tanker a strategické transportné lietadlo.
Súhrn havárií
Celkový počet havárií a nehôd je k júnu 2009 12.[2][3]
- Katastrofy: 3 (celkom 338 mŕtvych)
- 30. júna 1994 pri skúšobnom lete havaroval Airbus A330 krátko po vzlete z Toulouse, všetci na palube zahynuli.
- 1. júna 2009 v skorých ranných hodinách sa lietadlo A330-200 spoločnosti Air France (Let Air France 447 z brazílskeho Rio de Janeira do Paríža) s 228 pasažiermi a členmi posádky stratilo nad Atlantickým oceánom z radarov. Až 6. júna 2009 boli objavené na hladine trosky stroja a telá prvých pasažierov. Príčinou nehody bolo nesprávne rozhodnutie kapitána neobletieť búrku, následkom toho po vlete do nej zamrzli pitotove trubice. Kapitán pred vletením do búrky išiel na predpísaný odpočinok a nechal menej skúsených pilotov riadiť lietadlo, ktorých neadekvátne reakcie a dezorientácia priviedli stroj k pádu.
- 12. mája 2010 A330-200 líbyjských aerolínií al-Afrikíja havaroval asi 10 minút pred pristátím v Tripolise, všetci (103 osôb) na palube zahynuli, okrem osemročného chlapca z Holandska.
- Nehody: 3 (0 mŕtvych)
- 24. júla 2001, boli dva A330-243 spoločnosti SriLankan Airlines zničené na zemi príslušníkmi hnutia Tamilskí tygri v Kolombe spoločne s A320-200, A340-300 a letkou vojenských lietadiel. Ďalšie dve lietadlá, A320 a A340, boli poškodené, ale neskôr opravené.[4]
- 24. augusta 2001, počas letu 236 spoločnosti Air Transat došlo lietadlu A330-243 palivo nad Atlantickým oceánom a stroj musel prekonať vzdialenosť 120 km bezmotorovým (kĺzavým) letom na letisko na Azorských ostrovoch. Nikto nezahynul, lietadlo bolo iba mierne poškodené pri núdzovom pristátí.
- 7. októbra 2008 mal vážne technické ťažkosti A330-300 spoločnosti Qantas. Pri lete došlo chybou autopilota k prepadu lietadla asi o 300 metrov a zraneniu viac ako 70 cestujúcich.[5]
- Únosy: 2 (celkom 1 mŕtvy).
Technické údaje
Parameter | A330-200 | A330-300 |
---|---|---|
Celková dĺžka | 58,8 m | 63,6 m |
Výška (po vrch ZCHP/Zvislej chvostovej plochy/) | 17,40 m | 16,85 m |
Priemer trupu | 5,64 m | |
Maximálna šírka kabíny | 5,28 m | |
Dĺžka kabíny | 45,0 m | 50,35 m |
Rozpätie (geometrické) | 60,3 m | |
Plocha krídla | 361,6 m² | |
Šíp krídla | 30° | |
Rázvor | 22,2 m | 25,6 m |
Rozchod | 10,69 m | |
Motory | 2× dvojprúdové CF6-80E1 alebo PW4000 alebo RR Trent 700 | |
Ťah motorov | 303 – 320 kN | |
Typický počet cestujúcich | 253 (3 triedy) 293 (2 triedy) |
295 (3 triedy) 335 (2 triedy) |
Dolet (s max. počtom pasažierov) |
12 500 km | 10 500 km |
Maximálna rýchlosť | Mach 0.86 (567 mph, 913 km/h, 492 uzlov) | |
Objem nákladného priestoru (štandardný/možný) | 19,7 / 13,76 m³ | |
Max. hmotnosť na ploche | 230,9 (233,9) t | |
Max. vzletová hmotnosť | 230 (233) t | |
Max. hmotnosť pri pristátí | 180 (182) t | 185 (187) t |
Max. hmotnosť bez paliva | 168 (170) t | 173 (175) t |
Max. množstvo paliva | 139 100 l | 97 170 l |
Typická prázdna operačná hmotnosť | 119,6 t | 122,2 (124,5) t |
Typická hmotnosť nákladu | 36,4 t | 45,9 t |
Referencie
- ↑ Orders and deliveries . airbus.com, . Dostupné online.
- ↑ http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Type=023
- ↑ http://aviation-safety.net/database/dblist.php?field=typecode&var=023%&cat=%1&sorteer=datekey&page=1
- ↑ http://aviation-safety.net/database/operator/airline.php?var=6660
- ↑ http://zpravy.idnes.cz/letadlem-zamaval-autopilot-ne-turbulence-zjistilo-vysetrovani-p8d-/zahranicni.asp?c=A081014_132651_zahranicni_stf
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Airbus A330
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk