Anděl (stanica pražského metra) - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Anděl (stanica pražského metra)
Anděl
Prague 07-2016 Metro img5 LineB Andel.jpg
Pôvodný názovMoskevská
Poloha
50°04′15″S 14°24′14″V / 50,070833°S 14,403889°V / 50.070833; 14.403889Súradnice: 50°04′15″S 14°24′14″V / 50,070833°S 14,403889°V / 50.070833; 14.403889
ŠtvrťSmíchov, Praha 5
UlicaNádražní
DopravcaDPP
Tarifné pásmoP
Technické údaje
Typ stanicerazená, pilierová, unifikovaná
Počet nástupíšť2
ProjektantDP-Metroprojekt Praha
ArchitektIng. arch. Eva Břusková
Lev Nikolajevič Popov
Ing. arch. Marie Davidová
História
1985Otvorenie
Pražská doprava
Pražské metro · Stanice pražského metra

Anděl je stanica metra v Prahe na linke B. Nachádza sa pod rovnomennou križovatkou. Bola otvorená 2. novembra 1985[1] pod názvom Moskevská.

Charakteristika stanice

Anděl je trojlodná podzemná razená stanica metra umiestnená 35,5 m pod povrchom, s 27 pármi prestupov a plnou dĺžkou stredného tunela.[1] Stanica je 145 m dlhá, z toho nástupište dosahuje dĺžku 110 m a šírku 18 m. Vedú z neho dva eskalátorové tunely, do dvoch vestibulov (severný a južný).

Stanica sa začala raziť v roku 1980. Výstavby sa zúčastnili sovietski inžinieri a architekti (napr. Lev Nikolajevič Popov), zatiaľ čo pracovníci česko-slovenského Metrostavu budovali v Moskve stanicu Pražskaja. Obidve stanice mali predstaviť štýl staníc v "družobnom" meste. Preto je stanica vyzdobená mozaikami, a v priestore nástupišťa sú umiestnené bronzové odliatky zobrazujúce tradičné motívy socialistického realizmu ako „priateľstvo“ so ZSSR, dobývanie vesmíru a pod. Tieto odliatky boli po nežnej revolúcii v roku 1989 odobraté, ale po niekoľkých mesiacoch opäť vsadené, pretože došlo k názoru, že históriu nemožno vymazať. Občas sa stávajú cieľom nájazdov vandalov, preto sú dnes niektoré značne poškodené. Moskovská stanica Pražskaja (nebola premenovaná) bola vyzdobená keramickými tvarovkami a vzbudzovala v moskovskom metre značnú pozornosť. Za stanicou sa nachádza technologický tunel v dĺžke 117,5 m.

Pod vestibulami sú umiestnené strojovne eskalátorov. Celá stanica má 163 miestností. Celkový obstavaný priestor je 81 690 m³.

Vestibuly

Severný vestibul je povrchový, nachádza sa pri križovatke Anděl a je súčásťou budovy Zlatý Anděl. Do roku 1999 bol tento vestibul betónový a zasklený, známy predovšetkým kamennou mozaikou s panorámou Moskvy z roku 1985. V roku 2000 musel byť kvôli prestavbe severný výstup dočasne uzavretý. Eskalátory, ktoré do neho ústia sú dlhé 59,5 m a na výšku dosahujú 29,75 m. Eskalátorový tunel sa mierne odchyľuje od osi stanice.

Južný vestibul je podpovrchový, umiestnený pri budove Ženské domovy v oblasti známej ako Na Knížecí, s rovnomennou autobusovou stanicou využívanou pre mestskú aj diaľkovú dopravu. Vo vestibule sa nachádza bronzová plastika s veľkým nápisom Moskva – Praha, ktorý pripomína socialistickú éru a Česko-Slovensko – Sovietsku spoluprácu pri výstavbe pražského metra. Je konštruovaný ako jedna hala s mnohými výstupmi na povrch s pevnými schodišťami a niekedy aj jedným eskalátorom, ktorá je na severnom konci zakončená eskalátorovým tunelom s tromi eskalátorovými ramenami o dĺžke 61,6 m a výške 30,8 m vedúcim na nástupište stanice.

Dizajn stanice

Celkový prierez nástupišťa tejto stanice sa podobá na strechy pravoslávnych kostolov. Biela farba mramoru určuje farbu snehu. V Moskve je tejto stanici najpodobnejšia stanica metra Rimskaja.

Povodne v roku 2002

Aj stanica Anděl bola zasiahnutá povodňami v roku 2002. Bolo teda nutné vymeniť technologické zariadenia, podhľady, niektoré obklady, osvetlenie a kompletne vyčistiť eskalátory, a to v šibeničnom termíne. Naopak všetky kamenné obklady museli byť zachované, aby sa nezmenil charakter stanice. V dôsledku veľkého tlaku vody došlo aj k popraskaniu obkladového koelginského mramoru pilierov, a k jeho povrchovému narušeniu, ktoré sa v súčasnosti prejavuje čiernymi šmuhami.

Referencie

  1. a b METROPROJEKT Praha a.s.. Detail projektu/Stanice Anděl . metroprojekt.cz, . Dostupné online. (po česky)

Iné projekty

Externé odkazy


← smer Zličín Pražské metrolinka B smer Černý Most
Smíchovské nádraží Anděl Karlovo náměstí
Zličín bezbariérový prístupStodůlky bezbariérový prístupLuka bezbariérový prístupLužiny bezbariérový prístupHůrka bezbariérový prístupNové Butovice bezbariérový prístupJinoniceRadlickáSmíchovské nádraží bezbariérový prístupAndělKarlovo náměstíNárodní třídaMůstek Linka A (Praha).svgNáměstí RepublikyFlorenc Linka C (Praha).svg bezbariérový prístupKřižíkovaInvalidovnaPalmovkaČeskomoravskáVysočanská bezbariérový prístupKolbenova bezbariérový prístupHloubětín bezbariérový prístupRajská zahrada bezbariérový prístupČerný Most bezbariérový prístup
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Anděl (stanica pražského metra)





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk