A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Andragogika je humanitná, edukačná, prevažne aplikatívna, antropologická veda o výchove, o vzdelávaní a o starostlivosti, ktorá pri tomto procese rešpektuje zvláštnosti dospelej populácie a zaoberá sa pri tom socializáciou, personalizáciou a enkulturáciou. Na Slovensku je andragogika vnímaná ako teoretický základ vzdelávania dospelých.[1]
Pôvod pojmu andragogika
Pojem andragogika sa skladá z (gréc.) andrós = muž, agógé = vedenie.
Predtým ako sa na začiatku 19. storočia prvýkrát objavil pojem andragogika, predpokladalo sa, že metódy a techniky učenia detí by mohli byť aplikované i pre potreby vzdelávania dospelých. V skutočnosti bola pedagogika pojmom zahŕňajúcim umenie a vedu vzdelávania všeobecne (aj dospelých), i keď grécky pôvod slova pedagogika znamenal "vedenie detí". Pojem andragogika bol teda vytvorený, aby kompenzoval túto nesprávnu interpretáciu zamerania pedagogiky len na deti a referoval výslovne k umeniu a vede vzdelávania dospelých.
Po prvýkrát pojem andragogika použil nemecký učiteľ Alexander Kapp v roku 1833 na opis prvkov Platónovej vzdelávacej teórie. Kappov pojem bol však dlho otázkou sporu a postupne upadol do zabudnutia. Termín andragogika sa však znovu objavil v roku 1921 v správe od Rosenstocka, v ktorej argumentoval, že "vzdelávanie dospelých si vyžaduje špeciálnych učiteľov, metódy a filozofiu" a tieto špeciálne požiadavky zhrnul práve pod pojmom andragogika.
Predmet andragogiky
Švec (2002) v knihe Základné pojmy v pedagogike a andragogike vysvetľuje andragogiku v širšom pojme ako adultnú edukáciu: „vzdelávanie a výchova, výcvik dospelých, systematicky organizovaný rozvoj vedomostí, schopností, hodnotových postojov, záujmov, potrieb, ašpirácií a iných osobných vlastností potrebných na plnohodnotný sociálny život v práci a mimopracovných aktivitách občana, rodiča, účastníka sociálnokultúrnych a iných životných aktivít a na mnohostranný osobný sebarozvoj". V niektorých anglofónnych krajinách sa chápe užšie, napr. v Spojenom Kráľovstve, ako všeobecné vzdelávanie dospelých na neprofesné účely, v iných širšie, napr. v Austrálii, ako každé súvislé vzdelávanie nasledujúce po iniciačnom (prvotnom) vzdelávaní. Zahŕňa tzv. druhošancové vzdelávanie v škole, spravidla popri zamestnaní, pokračovacie vzdelávanie, odborné rekvalifikačné vzdelávanie, sociokultúrne vzdelávanie vo voľnom čase, občianske vzdelávanie a iné“.
Členenie andragogiky
1. teoretické disciplíny
- história výchovy a vzdelávania dospelých a andragogického myslenia
- teória vzdelávania dospelých resp. androdidaktika
- teória výchovy dospelých
- komparatívna andragogika
2. aplikované disciplíny
- profesijná andragogika – hlavnou oblasťou je ďalšie vzdelávanie zamestnancov v spoločnostiach rôzneho druhu, profesijne a kariérne poradenstvo, starostlivosť o rozvoj ľudských zdrojov
- sociálna andragogika – zaoberá sa skúmaním vzťahov medzi sociálnym prostredím a výchovou dospelého človeka
- kultúrno-osvetová andragogika
Oblasti akčného pôsobenia (skúmania) andragogiky
1. tradičná oblasť – skúma:
- školské vzdelávacie systémy
- podnikové vzdelávacie systémy
- záujmové (mimoškolské) vzdelávacie systémy
2. edukácia so špecifickým zameraním
- ekologická výchova
- kultúrna výchova
- politická výchova
- občianska výchova
- prevencia patologických javov v spoločnosti (napr. kriminalistika)
- sexuálna výchova
- zdravotná osveta
- lekárska andragogika
- kriminalistická andragogika
- penologická andragogika (trestné zariadenia, väznice)
- podniková výchova
- vojenská výchova
- telesná výchova
3.oblasť širokej starostlivosti o občanov
- kultúrno-výchovná činnosť
- knihoveda
- muzejníctvo
- pamiatková starostlivosť
- personalistika
- rozvoj ľudských zdrojov
- personálny management
- sociálna starostlivosť
- gerontológia
- postpenitenciárna starostlivosť (po výkone trestu)
- poradenstvo
- starostlivosť o chorých
- voľnočasové, relaxačné a sebarealizačné aktivity
Zložky výchovy dospelého človeka
- starostlivostná – vytváranie sociálnych a psychických podmienok pre prípravu človeka na výkon jeho sociálnych rolí
- edukačná – výchova systémom utvárania osobnosti a osvojovania si určitých sociálnych regulatívov
- vzdelávacia – prenos kultúrnych obsahov, informácií, poznatkov, zručností, návykov, koncepcií, sebarealizácie do praxe
Filozofia súčasnej andragogiky
Vzdelávanie dospelých vnímame ako celok logicky navzájom pospájaných hypotéz, ktoré by mali vysvetľovať a predpovedať správanie sa jednotlivých fenoménov.
Teórie, ktoré sa postupne rozvinuli v andragogike
- behaviorálne – Thorndike, Skinner
- pragmatické – Dewey, James
- psychoanalytické – Freud, Adler
- existencionalistické – Schaller, Bolnov
- kritické
- komunikatívne – Klafki
- humanistické – Rogers, Selby
Nové smery v andragogike
Andragogika na slovenských univerzitách
- Portál VŠ: Andragogika
- Univerzita Komenského, Filozofická fakulta, Katedra andragogiky
- Prešovská univerzita v Prešove, Fakulta humanitných a prírodných vied, Katedra andragogiky
- Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, Katedra andragogiky
- Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky
Referencie
- ↑ Vzdelávanie dospelých / . sclib.svkk.sk, . Dostupné online. (Slovak)
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Školstvo
Školy
Študenti
Študentské internáty
Študentské organizácie
Akadémia
Akadémie
Architektonické vzdelanie
Škola podnikania
Školský web
Školstvo
Štandardizované testovanie
Štipendium
Žiacka knižka
Žiak (škola)
Absolvent
Abtest
Age management
Aha efekt
Akademická debata
Akreditácia (školstvo)
Akroamatický
Andragogika
Asociácia priateľov slobodných waldorfských škôl
Atestácia
Debrujár
Domáce vzdelávanie
E@I
EBCL
Európska geografická asociácia
Európsky vodičský preukaz na počítače
Evanjelické lýceum
Gramotnosť
Gymnázium
Hotelová akadémia
Katedrálna škola
Khan Academy
Koedukácia
Kombinované vzdelávanie
Koučovanie (ekonomika)
Kvadrívium
Letné prázdniny
Maturitná skúška
Mierová edukácia
Mnemotechnika
Monda.eu
Neformálne vzdelávanie
Negramotnosť
Numerus clausus
Olympiáda (škola)
Otvorené vzdelávacie zdroje
Pamäťové učenie
Pedagogika
Penalizmus
Postgraduálne štúdium
Princípium
Profil absolventa
Quizlet
Rozvojové vzdelávanie
Samouk
Sekularizácia školstva
Slovenská debatná asociácia
Snoezelen
Sylabus
Systém na riadenie výučby
Teória učenia
Trívium
Učebná pomôcka
Učebný plán
Učenie (pedagogika)
United World Colleges
Univerzita
Univerzita tretieho veku
Urgentná zdravotná starostlivosť
Všeobecné vzdelanie
Všeobecnovzdelávacia inštitúcia
Všeobecnovzdelávacie štúdiá
Vysvedčenie
Vzdelávací systém
Vzdelávacia inštitúcia
Vzdelávanie
Vzdelanie
Vzdelanostná nerovnosť
Základná umelecká škola
Začiatočník
Zoskupovanie žiakov podľa schopností
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk