A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Boris I. | |
![]() bulharský cár | |
Narodenie | ? Pliska |
---|---|
Úmrtie | 2. máj 907 Preslav |
Odkazy | |
Commons | ![]() |
Boris I. alebo Boris-Michal (bulharsky Борис I (Михаил) - Boris I Michail), známy tiež ako Bogoris († 2. máj 907) bol vládcom Bulharska v rokoch 852–889 a prvý bulharský kresťanský cár.
Boris I. prijal kresťanstvo ako nové oficiálne náboženstvo v krajine a pri krste v meste Pliska roku 864 prijal meno Michal po svojom krstnom otcovi, cisárovi Michalovi III.
Aj keď počas jeho panovania (852 – 889) Bulharsko trpelo nájazdmi Byzantíncov, Frankov, Chorvátov a Srbov, krajina si zachovala také hranice, ako za vlády Borisovho predchodcu, chána Presiana.
Boris I. hľadal spojencov na Veľkej Morave u Rastislava a vo Francúzsku u kráľa Karla II.. Spolu s nimi sa snažil bojovať proti východofranskému kráľovi Ľudovítovi II. a byzantskému cisárovi Michalovi III.
Prijatie kresťanstva
Prerod Bulharska z pohanského štátu na kresťanský bola veľká udalosť. Nezastavila ju ani druhá prehratá bitka proti Byzantíncom na jeseň roku 836. Aby však mohol Boris svoj cieľ uskutočniť – prijať kresťanstvo, musel odstúpiť od spojenectva s Frankami. V mierovej zmluve, ktorá bola podpísaná po prehratom boji, predsa len nevyšlo Bulharsko s prázdnymi rukami. Znova získalo Zagorský región, ale bez jeho pevností, ktoré sa nachádzali na pobreží Čierneho mora.
Cár veril, že v tomto čase kultúrneho rozkvetu, jeho štát musí prijať kresťanstvo, keďže “nie krvavý meč a boje, ale viera môže Bulharsko spraviť kultúrnou krajinou v Európe.”[chýba zdroj Podľa neho bolo práve prijatie a rozširovanie kresťanstva tou správnou cestou ku skultúrneniu krajiny.
Historické zápisy o Borisovi I. dosvedčujú, že sa oboznámil aj s prácami slovanských vierozvestov Cyrila a Metoda. Osobne sa stretol s Metodom a jeho žiakmi na ich ceste do Konštantínopolu: “Veľký Metod ho často navštevoval a odovzdával mu knihy, ktoré napísali jeho žiaci…” čítame v zápiskoch.[chýba zdroj
Dôvod zavedenia slávenia slovanskej liturgie a obrovský rozvoj slovanských písmen donútili Borisa pozvať do Bulharska ľudí, ktorí sa zaujímali o vierozvestov. Prijal ich žiakov a ich misiu a s jeho pomocou dvaja Metodovi žiaci – Kliment a Naum založili dve vzdelávacie centrá v hlavnom meste Pliska a v macedónskej Kutmičevici.
Po tom, čo sa z Bulharska stal kresťanský štát, slovanský jazyk sa stal oficiálnym jazykom v štáte. Hlaholika rozvíjala a obohacovala starý slovanský jazyk, ktorý neskôr prijali za svoj aj iné slovanské štáty. Bulharsko bolo po Veľkej Morave prvým centrom slovanských písmen a slovanskej kultúry.
Boris I. bol zapáleným človekom za nezávislosť novej bulharskej katolíckej cirkvi. Chcel mať iba jedno náboženstvo, a preto sa rozhodoval medzi rímskokatolíckym a ortodoxným, ktoré mali v tom čase veľký vplyv na Bulharsko. Hľadal rozdiely medzi pápežom Mikulášom I. a patriarchom z Konštantínopolu. Pápežovi poslal delegáciu so 115 otázkami. Návšteva dopadla nad mieru úspešne – cár dostal odpoveď na 106 otázok, ktoré sa týkali objasnenia základov rímskokatolíckeho náboženstva, jeho zákonov, politiky, tradícií a viery. Výsledkom návštevy bolo pokrstenie bulharského národa v roku 864. “Byzantskí kňazi a katolícki biskupi chodili po krajine, krstili a požehnávali ľudí.”[chýba zdroj O štyri roky neskôr, v roku 870, získalo Bulharsko autonómnu bulharskú katolícku cirkev.
V roku 889 panovník zostarol, abdikoval na funkciu a uchýlil sa do samoty. Jeho syn Vladimír, ktorý po ňom v roku 893 nastúpil na trón, sa pokúšal dostať Bulharsko tam, odkiaľ práve vykročilo. Boris ho preto nemal rád a kruto ho potrestal vypálením očí.
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Boris I.
Boris I.
| ||
Vladárske tituly | ||
---|---|---|
Predchodca Presjan |
cár 852 – 889 |
Nástupca Vladimír |
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk