A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Cesta I. triedy je cesta na Slovensku a v Česku, ktorá má význam pre medzinárodnú a vnútroštátnu dopravu. Zabezpečujú bez prerušenia prepojenie sídel krajov a hraničných priechodov.
Cesta I. triedy môže začínať a končiť na štátnej hranici alebo cestnej komunikácii vyššieho alebo rovnakého dopravného významu, teda diaľnici, rýchlostnej ceste alebo ceste I. triedy.
K 1. januáru 2016 sa na Slovensku nachádzalo 3 306 km ciest I. triedy,[1] čo predstavuje 18,3 % z celkovej dĺžky cestnej siete Slovenska. Väčšina ciest I. triedy na Slovensku je vo vlastníctve štátu a spravuje ich Slovenská správa ciest. Výnimkami sú prejazdné úseky hlavným mestom SR Bratislavou, kde sú tieto úseky vo vlastníctve a správe mesta, krátke prejazdné úseky colnicami, ktoré spravujú príslušné colné úrady a niekoľko úsekov na trasách budúcich úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest vlastní a spravuje Národná diaľničná spoločnosť.[2]
Podľa STN 73 6101 Projektovanie ciest a diaľnic je základná rámcová kategorizácia ciest prvej triedy kategória C11,5/80,70,60. Ak táto kategória pre dvojpruhové komunikácie nepostačuje, použije sa kategorizácia pre štvorpruhové komunikácie C22,5/100,80,70. Kategória C11,5 určuje minimálne šírkové usporiadanie komunikácie s medzinárodnou dopravou (európske cesty). Pri ostatných cestách I. triedy je možné použiť kategóriu C9,5/80, 70 a 60, ak je postačujúca.
Cesta I. triedy by mala vzhľadom na technické parametre zabezpečiť rýchlu a bezpečnú dopravu, najmä tranzitnú a obchádzať mestá a obce.
Na Slovensku sú cesty I. triedy označené jedno- alebo dvojciferným číslom, za ktorým môže nasledovať voliteľné písmeno, tzv. index. Na dopravnom značení sa pre cesty I. triedy používa tabuľka s modrým podkladom a označením komunikácie bielou farbou. Neoficiálne sa niekedy pred číslo cesty pridáva predpona I (rímske číslo 1) nasledovaná lomkou, napr. I/18 pre označenie cesty I. triedy číslo 18.
Pre vozidlá do 3,5 t sú cesty I. triedy nespoplatnené. Pre vozidlá nad 3,5 t sú spoplatnené všetky cesty I. triedy, ktoré sú súbežné k diaľniciam alebo rýchlostným cestám. Okrem toho sú spoplatnené viaceré úseky ciest, ktoré nie sú súbežné k diaľniciam alebo rýchlostným cestám, ale sú využívané tranzitnou dopravou. Spoplatnenie sa netýka intravilánov obcí a miest.[3]
Zahraničie
V zahraničí cestám I. triedy zodpovedajú:
- Štátne cesty (Chorvátsko, Poľsko, Slovinsko, Taliansko)
- Spolkové cesty (Rakúsko, Nemecko)
Pozri aj
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Cesta I. triedy
Zdroj
Referencie
- ↑ SLOVENSKÁ SPRÁVA CIEST. Dĺžka cestných komunikácií | cdb.sk . www.cdb.sk, . Dostupné online.
- ↑ http://www.ssc.sk/files/documents/rozvoj_cestnej_siete/koncepcia/03_cesty.pdf
- ↑ Spoplatnené úseky CK na území SR . . Dostupné online.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk