A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
F-102 Delta Dagger | |
![]() Convair F-102A-41-CO Delta Dagger 327. stíhacej-prepadovej letky amerického letectva, 1958 | |
Typ | prepadové stíhacie lietadlo |
---|---|
Výrobca | Convair |
Prvý let | 24. októbra 1953 |
Zavedený | apríl 1956 |
Vyradený | 1976 (United States Air Force) 1979 (zahraniční používatelia) 1986 (ťahač cvičných terčov) |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | United States Air Force Grécke vzdušné sily Turecké vzdušné sily |
Výroba | 1953 – 1958 |
Vyrobených | 1 000 |
Convair F-102 Delta Dagger bolo americké prepadové stíhacie lietadlo navrhnuté a vyrábané spoločnosťou Convair. Vzniklo z experimentálneho lietadla Convair XF-92 v polovici 50. rokov 20. storočia ako hlavná súčasť protivzdušnej obrany USA a do služby vstúpilo v roku 1956 s trojročným oneskorením. Do roku 1958 slúžilo v 26 letkách amerického letectva, ale stále plnilo funkciu dočasného lietadla. Jeho hlavnou úlohou bolo zachytávať útočiace sovietske strategické bombardéry (predovšetkým Tupolev Tu-95) počas studenej vojny. Celkovo bolo vyrobených 1 000 kusov F-102.
F-102 bolo prvým nadzvukovým prepadovým stíhacím lietadlom s delta krídlom v službe u amerického letectva. Využívalo vnútorný zbraňový priestor na nesenie riadených striel aj rakiet. Podľa pôvodnej konštrukcie nemohlo vo vodorovnom lete dosiahnuť nadzvukovú rýchlosť. Stroj musel byť prepracovaný a dostal nový motor. F-102 nahradili podzvukové typy stíhačiek, ako napríklad Northrop F-89 Scorpion, a v 60. rokoch 20. storočia v obmedzenej miere slúžili vo vietnamskej vojne, pričom chránili bombardéry a útočili na pozemné ciele. Dopĺňali ich stíhačky McDonnell F-101 Voodoo a neskôr McDonnell Douglas F-4 Phantom II.
Mnohé z F-102 boli v priebehu 60. rokov presunuté z vojenského letectva do Národnej leteckej gardy a s výnimkou exemplárov prerobených na bezpilotné lietadlá QF-102 Full Scale Aerial Target bol typ v roku 1976 úplne vyradený z operačnej služby. Náhradou bol dvojmachový Convair F-106 Delta Dart, ktorý bol rozsiahlou prestavbou F-102.
Varianty


- YF-102
- Prvých 10 prototypov.
- YF-102A
- Štyri prototypy prestavané z predsériových lietadiel.
- F-102A
- Jednomiestne prepadové stíhacie lietadlo do každého počasia. Do septembra 1958 bolo vyrobených 875 kusov.
- TF-102A
- Dvojmiestna cvičná verzia. Vyrobených bolo 111 kusov.
- F-102B
- Pôvodné označenie lietadla F-106A.
- F-102C
- Navrhovaná taktická útočná verzia s motorom J57-P-47. Išlo o dva prestavané F-102A na skúšobné stroje YF-102C.
- QF-102A
- Dvojmiestny ťahač terčov prestavaný z F-102A. Vzniklo šesť kusov.
- PQM-102A
- Bezpilotné terče. Prestavbou z F-102A vzniklo 65 kusov.
- PQM-102B
- Bezpilotné terče, ktoré sa mohli riadiť na diaľku alebo pilotom v kokpite. Prestavbou vzniklo 146 kusov.
Používatelia


- Grécke vzdušné sily – získali v roku 1969 celkovo 24 týchto lietadiel pre potreby 114. bojového krídla na leteckej základni Tanagra. Devätnásť z nich boli jednomiestne F-102A, päť bolo dvojmiestnych TF-102A. Slúžili do roku 1977, kedy boli nahradené stíhačkami Mirage F1CG.[1]
- United States Air Force – zaviedlo typ F-102 do služby v apríli 1956. Prvou jednotkou vybavenou týmito lietadlami sa stala 327. stíhacia-prepadová letka na Georgeovej základni v Kalifornii. Postupne zaviedli F-102 desiatky jednotiek určených na protivzdušnú obranu. Okrem USA slúžili aj u amerického letectva v Európe, Japonsku a na Filipínach. Na Islande zostali do roku 1973, kde ich ako posledná používala 57. stíhacia-prepadová letka na základni Keflavík.[2]
- Národná letecká garda – začala dostávať lietadlá F-102 od roku 1960. Posledné stroje boli vyradené zo služby v roku 1976 na Hickamovej základni na Havaji.[2]
- NASA – boli od augusta 1959 poskytnuté štyri lietadlá F-102 pre astronautov programu Mercury, ktorí si na nich udržiavali svoje letové návyky vo výkonných strojoch.[3]
- Turecké vzdušné sily – dostali od roku 1968 približne 50 lietadiel F-102A a TF-102A zo zásob amerického letectva. Pred presunom do Turecka vykonala španielska spoločnosť CASA v Seville ich generálnu opravu. Spočiatku boli pridelené 191. letke na základni Mürted neďaleko Ankary, kde nahradili lietadlá F-84F Thunderstreak, ktoré boli predtým pridelené tejto jednotke. Začiatkom roka 1973 bola 191. letka preznačená na 142. letku. V roku 1971 boli F-102 pridelené aj 182. letke na základni Diyarbakır, pričom opäť nahradili F-84F, ktoré tu dovtedy slúžili. F-102 zostali v službe u týchto dvoch letiek až do polovice roka 1979, kedy ich v 142. letke nahradili F-104G a F-100C v 182. letke.
Špecifikácie (F-102A)



Technické údaje
- Posádka: 1
- Dĺžka: 20,83 m
- Rozpätie krídel: 11,61 m
- Výška: 6,464 m
- Plocha krídel: 64,57 m²
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 8 777 kg
- Vzletová hmotnosť: 11 110 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 14 288 kg
- Pohonná jednotka: 1 × prúdový motor Pratt & Whitney J57-P-25 s prídavným spaľovaním
- Ťah bez zapnutej forsáže: 52,06 kN
- Ťah s forsážou: 76,54 kN
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 1 328 km/h (vo výške 12 192 m)
- Dolet: 2 170 km
- Dostup: 16 300 m
- Stúpavosť: 66 m/s
- Plošné zaťaženie: 170 kg/m²
- Pomer ťah/hmotnosť: 0,7
Výzbroj
- 24× neriadená strela FFAR kalibru 70 mm
- 6× riadená strela AIM-4 Falcon typu vzduch-vzduch alebo
- 3× AIM-4 Falcon
- 1× AIM-26 Falcon s konvenčnou alebo jadrovou hlavicou
Referencie
- ↑ Convair F-102A Delta Dagger . haf.gr, 2015-01-13, . Dostupné online.
- ↑ a b Squadron Service of F-102A . joebaugher.com, . Dostupné online.
- ↑ Research and Development Phase of Project Mercury . history.nasa.gov, . Dostupné online.
Pozri aj
- Avro Canada CF-105 Arrow
- Convair F-106 Delta Dart
- Dassault Mirage III
- English Electric Lightning
- Mikojan-Gurevič MiG-21/Čcheng-tu J-7
- Saab 35 Draken
- Suchoj Su-9/Su-11
- Suchoj Su-15
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Convair F-102 Delta Dagger
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článkov Convair F-102 Delta Dagger na anglickej Wikipédii a Convair F-102 Delta Dagger na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk