A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
| |
Diaľnica A8 | |
---|---|
■ v prevádzke ■ vo výstavbe | |
Základné údaje | |
Správca | BINA Istra d.o.o. |
Výstavba | 1981-2014 |
Celková dĺžka | 64,2 km |
v prevádzke | 64,2 km |
vo výstavbe | dostavba druhého profilu 18,1 km |
Štát | Chorvátsko |
Župa | Prímorsko-gorskokotarská župa Istrijská župa |
Výjazdy | 7 (v prevádzke) |
Križovatky | 2 (v prevádzke) |
Tunely | 3 (v prevádzke) |
Objekty na trase | |
|
Diaľnica A8 (chorv. Autocesta A8, Učka autocesta, Istarski ipsilon) je 64,2 km dlhá diaľnica v Chorvátsku, ktorá je súčasťou takzvaného Istrijského ypsilonu. Diaľnica spája diaľnicu A9 pri meste Kanfanar s mestami Matulji a Opatija neďaleko Rijeky. Komunikácia je vybudovaná zatiaľ len v polovičnom profile a je označená ako rýchlostná cesta (brza cesta). Všetky križovatky sú však riešené mimoúrovňovo a pri výstavbe sa počítalo s budúcou dostavbou druhého jazdného pásu.
Diaľnica je v súčasnosti bez úhrady, pričom výnimku tvorí len Tunel Učka, prejazd ktorým je spoplatnený špeciálnym mýtom. Poplatky sa vyberajú v mýtniciach, ktoré sa nachádzajú za oboma portálmi v príslušnom jazdnom smere.
Priebeh trasy
Diaľnica A8 začína v diaľničnej križovatke Kanfanar, kde sa napája na diaľnicu A9, ktorá tvorí západnú časť Istrijskeho ypsilonu, a na štátnu cestu 303, ktorá vedie do mesta Rovinj a je vybudovaná ako smerovo rozdelená štvorpruhová kominukácia. A8 následne prechádza centrálnou časťou Istrie, kde križuje cesty D44, D48 a D500, ktoré vedú do miest Buzet, Pazin a Kršan[1]. Severne od mesta Rijeka, pri obci Matulji, sa A8 napája na diaľnicu A7, ktorá vedie od slovinskej štátnej hranice do Rijeky. Túto časť v budúcnosti čaká prestavba, pretože sa plánuje vybudovanie novej diaľnice A7, ktorá povedie východne od Rijeky na juh až ku mestu Senj a k osade Žuta Lokva, kde sa napojí na diaľnicu A1. Z toho dôvodu bude potrebné postaviť aj nový úsek A8 medzi obcami Veprinac a Jušići.
Vybavenosť diaľnice
Na trase diaľnice A8 bolo vybudovaných 10 výjazdov, z ktorých je 9 vyriešených mimoúrovňovo. Výnimkou je len križovatka s Jadranskou magistrálou v Opatiji, ktorá je úrovňová a je riadená svetelnou signalizáciou[2]. Po výstavbe náhradného úseku A8 Veprinac-Jušići a nového obchvatu Rijeky na A7 bude úsek s úrovňovou križovatkou degradovaný na štátnu cestu.
Spoločnosť BINA Istra v súčasnosti na A8 prevádzkuje dve obojstranné odpočívadlá , ktoré sú vybavené občerstvovacími službami a sociálnymi zariadeniami[3].
Rozšírenia
V súčasnosti prebiehajú stavebné práce na rozšírení komunikácie medzi križovatkami Kanfanar a Rogovići do plného profilu. Ukončenie dostavby sa plánuje na záver roka 2012[4][5].
Medzi správcom diaľnice BINA Istra a chorvátskou vládou bola uzavretá dohoda o začatí stavebných prác na druhom profile na úseku Rogovići-Matulji, vrátane razby približne päť kilometrov dlhého druhého tubusu Tunela Učka. Výstavba by podľa oznámeného harmonogramu mala prebiehať v rokoch 2012 až 2014[6].
Hustota dopravy
Hustota dopravy je na diaľnici A8 vyčísľovaná pomocou údajov spoločnosti Hrvatske ceste a z mýtnic pri oboch portáloch Tunela Učka, ktoré prevádzkuje spoločnosť BINA Istra[7].
Štatistika hustoty dopravy | ||||
Miesto sčítania | AADT | ASDT | Poznámky | |
2808 Lupoglav | 7 100 | - | Medzi výjazdom Lupoglav a Vranja | |
2812 Tunel Učka | 8 019 | 11 511 | Počet vozidiel, ktoré prešli mýtnicami pri Tuneli Učka |
- AADT: priemerná ročná denná hustota dopravy
- ASDT: priemerná letná denná hustota dopravy
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Diaľnica A8 (Chorvátsko)
Referencie
- ↑ Vyhláška o kategorizácii verejných ciest na štátne, župné a lokálne . Narodne novine, 17.02.2010, . Dostupné online. (chorvátsky)
- ↑ Križovatky na Istrijskom ypsilone . BINA Istra, . Dostupné online. (chorvátsky)
- ↑ Odpočívadlá na Istrijskom ypsilone . BINA Istra, . Dostupné online. (chorvátsky)
- ↑ Plánovanie dostavby druhého profilu . BINA Istra, 15.05.2010, . Dostupné online. (chorvátsky)
- ↑ Stavebvné práce na úseku Rogovići-Kanfanar . Glas Istre, 25.09.2009, . Dostupné online. (chorvátsky)
- ↑ Druhá etapa dostavby Istrijského ypsilonu . Građevinar, 15.06.2010, . Dostupné online. (chorvátsky)
- ↑ Sčítanie dopravy v roku 2009 . Záhreb: Hrvatske ceste, 01.05.2010, . Dostupné online. (anglicky)
Externé odkazy
- Bina-Istra d.o.o.
- Zoznam výjazdov, križovatiek a iných objektov na diaľnici A8
- Chorvátsky automotoklub
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk