A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Dieselový motor alebo Dieselov motor alebo hovorovo diesel (angl. true diesel engine) je vznetový (spravidla naftový) rovnotlakový motor (t. j. vznetový motor s rovnotlakovým spaľovaním paliva, ktorým je spravidla ťažšie kvapalné palivo, napr. nafta), v užšom zmysle len taký, v ktorom je palivo rozprašované do kompresného priestoru stlačeným vzduchom z kompresora.
Mnohé súčasné vznetové motory často nie sú dieselové motory podľa vyššie uvedenej definície, lebo nie sú rovnotlakové (strata približnej rovnotlakovosti je dôsledkom vyššej rýchlosti mnohých dnešných motorov) a často nemajú kompresor. V mnohých štátoch a často nepresne aj v slovenčine sa však názov Dieselov motor (teda diesel engine, Diesel-Motor atď.) používa na označenie všetkých, t.j. aj moderných, vznetových (najmä vznetových naftových) motorov (pozri dieselový motor).
Vývoj motora[1]1">upraviť | upraviť zdroj
Dieselový motor vynašiel nemecký vynálezca Rudolf Diesel v spolupráci s firmou MAN. Vývoj začal teoretickým popisom, získaním patentu č. 67 207 s názvom Spôsob práce a druh prevedenia spaľovacieho motora dňa 28. februára 1892. Prvý prototyp, na uhoľný prach bol postavený v auguste 1893. V roku 1896 postavil druhý prototyp so vstrekovaním benzínu, ktorý bol veľmi rýchlo nahradený vstrekovaním petroleja. Zmena paliva prispela k pokojnejšej prevádzke prototypu.
Až tretí prototyp, dokončený v decembri 1896 a odskúšaný v roku 1897 je považovaný za predchodcu štvordobého vznetového motora. Mal výkon 14,7 kW pri otáčkach 170 min-1. Mal ekonomickú prevádzku, ale kvôli veľkosti, hmotnosti a komplikovanosti vysokotlakového kompresora sa používal iba ako lodný, alebo stacionárny motor.
Princíp[2]upraviť | upraviť zdroj
V pracovnom valci pracovný piest stlačí čistý vzduch, ktorý tam bol predtým nasatý alebo dopravený plniacimi čerpadlami, tak veľmi, že teplota tohto vzduchu stúpne na približne 500 – 800 °C. Krátko pred koncom tohto stláčania sa do tohto horúceho vzduchu dopraví a rozpráši palivo. Toto palivo sa pôsobením tepla horúceho vzduchu vznieti a spaľuje na začiatku nasledujúceho pracovného, čiže expanzného zdvihu piesta, a to pri stálom (alebo len málo zvýšenom tlaku) vo valci (preto ide o tzv. rovnotlakový motor). Pri pracovnom zdvihu tlačí tlak splodín spálenej horľaviny na piest a vykonáva mechanickú prácu.
V pôvodných dieselových motoroch sa palivo do vzduchu stlačeného vo valci dopravuje stlačeným vzduchom vyrábaným v kompresore motora. Prítomnosť kompresora má však aj isté nevýhody. Preto v rokoch 1910 – 1912 vznikli prvé takéto motory bez kompresora; kompresor v nich bol nahradený dvoma spôsobmi: 1. priamym vstrekom paliva do valca jeho vlastným hydraulickým tlakom, 2. konštrukciou spaľovacích komôrok.
Zdrojeupraviť | upraviť zdroj
- ↑ Hromádko J.,Hromádko J., Hönig V., Miler P.: Spalovací motory. Grada Publishing a.s. 2011.
- ↑ dieselov motor. In: Pyramída
- dieselov motor. In: Pyramída.
- Dieselův motor. In: Malá československá encyklopedie II D-CH. Praha: Academia, 1985. s. 111.
- dieselový motor. In: Encyclopaedia Beliana. 1. vyd. Bratislava : Encyklopedický ústav SAV; Veda, 2003. 702 s. ISBN 80-224-0761-5. Zväzok 3. (Č – Eg).
- Diesel engine. In: McGraw-Hill Encyclopedia of Science and Technology, vol. 5, 1992, str. 205.
- 1
- 2 Archivované 2015-01-03 na Wayback Machine
- 3
Iné projektyupraviť | upraviť zdroj
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Dieselov motor (pôvodný)
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Časový granát
Čching-ma ta-čchiao
Čelová buľva
Černobyľská atómová elektráreň
Čerpadlo
Ľahká železnica
81-71
Aglomerácia (hutníctvo)
Akčná veličina
Alcubierrov pohon
Alenia Aermacchi
Alhidáda
Anik (družica)
Anténa
Armatúra (potrubie)
Astroláb
Atómové hodiny
Atómový čas
Automatová oceľ
Avionika
Bager
Baníctvo
Betonárska výstuž
BlackBerry
BMW M5
Brooklyn Bridge
Brzda
Camera obscura
Cementácia (oceľ)
Chladič procesora
Chladnička
Chromátovanie
Chronograf
Chronometer
Dieselov motor (pôvodný)
Difúzne hliníkovanie
Digital Visual Interface
Dislokácia (kryštalografia)
Domáce kino
Donaubrücke Hainburg
Donaustadtbrücke
Dopravné čerpadlo
Dopravný motor
Drážkovanie (spoj)
Drsnosť (materiál)
Družicové digitálne televízne vysielanie
Dural
Dvojpalivový motor
Dvojpiestový motor
Dvojvalcový radový motor
Dvojvalcový vidlicový motor
Dynamo
Electronic program guide
Električková trať
Elektrická jednotka
Elektrický zdrojový agregát
Elektrolytické leštenie
Elektronický obvod
Energetika
Eutektikum
Evolventné ozubenie
Excitovaný stav
Excitrón
Fax (zariadenie)
Flexible organic light emitting diode
Ford A
Formový piesok
Fotometer
Fréza
Frézovanie
Freya (radar)
Funitel
Ganz
Generátor
Generátor elektrického napätia
General Motors
Gnómon
GNU Aspell
Gorkovskij avtomobiľnyj zavod
Graetzov mostík
Grafit (hutníctvo)
GuRoo
Hámor
Húževnatosť
Heckler & Koch
Heliometer
Hlava valcov
Hobľovací nôž
Hobľovanie
Hoblík
Hrebeňový zdvihák
Hutníctvo
Hydraulický zdvihák
Hydrodynamický mechanizmus
Hydrostatický mechanizmus
Hysteréza (vlastnosť)
I-35W Mississippi River bridge
Inžinierska geológia
Infraštruktúra ako služba
Inverzný návrh
Irisbus Citybus 12M
Itaipú
Izotacha
Jadrové palivo
Jadrový reaktor
Jednohriadeľový piestový spaľovací motor
Jolla (spoločnosť)
Kótovanie (výkres)
Kľukový hriadeľ
Kaliber (meradlo zhody)
Kalitelnosť
Kaosiunské metro
Karburačný motor
Kardanový hriadeľ
Karosa B 731
Klasická koncepcia (pohon)
Klin (spojovacia súčiastka)
Kodek
Kompozitný materiál
Končar TMK 2200
Konštantán
Konzolový most
Korózia
Krížový kĺb
Kremenné hodiny
Krosná
Kulisový mechanizmus
Kyborg (kybernetický organizmus)
Lapovanie
Lepenie
Letún
Liatina
Lietadlový motor
Lineárny regulátor
Linkový kód
Ložisko (technika)
Lodiarstvo
Münchhausenova metóda
MagicGate
Manchesterský kód
Maracaibské metro
Mastiaci olej
Medza sklzu
Menovité otáčky
Menovitý výkon
Merací prístroj
Meradlo geometrie
Meranie výkonu spaľovacích motorov
Mikroelektronika
Mikroprieraz
Minerálna vlna
MiniDisc
Modul (ozubenie)
Motorová jednotka
Motor na kvapalné palivá
Motor na tuhé palivá (piestový)
Motor na zvyškové palivo
Motor s protiľahlými valcami
Motor s valcami do A
Motor s valcami do H
Motor s valcami do U
Nákladná loď
Nákladný vlak
Nákresňa
Náporový motor
Náprava (automobil)
Nárastok (obrábanie)
Nárysňa
Nástenné zdvíhadlo
Nauhličovanie
Neutrálne relé
Newcastlské metro
NMEA 0183
Nomogram
Nordlandsbanen
Obrážanie
Obrusnosť
Oceľoryt
Oceliareň
Odstredivé čerpadlo
Oktant (astronómia)
Olomoucký orloj
Oteruvzdornosť
Ottov motor
Ozubenie
Palivové čerpadlo
Parník
Parný kotol
Parný stroj
Patentovanie drôtu
Peritektický systém
Perlit (metalurgia)
Pero (spojovacia súčiastka)
Pevnosť (materiál)
PID regulátor
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk