A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
DC-1 | |
Douglas DC-1 ("City of Los Angeles") spoločnosti TWA, cca 1934 | |
Typ | prototyp dopravného lietadla |
---|---|
Výrobca | Douglas Aircraft Company |
Prvý let | 1. júla 1933 |
Zavedený | december 1933 |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | Transcontinental & Western Air |
Vyrobených | 1 |
Douglas DC-1 bol prototyp dopravného lietadla, ktoré založilo slávnu líniu lietadiel DC (Douglas Commercial).
Vývoj lietadla bol iniciovaný po nehode lietadla Fokker F.VII v roku 1931, ktorá si vyžiadala 8 obetí. Po tejto nehode americký úrad pre civilné letectvo ustanovil, že dopravné lietadlá musia mať krídla vyrobené z kovu. Spoločnosť TWA (Transcontinental and Western Air, neskôr Trans World Airlines), ktorá havarovaný Fokker prevádzkovala, zadala štyrom leteckým výrobcom prípravu projektu 3-motorového lietadla pre dvanásť cestujúcich s novými požiadavkami:
- Kovové krídla
- Zaťahovací podvozok
- Možnosť letu v prípade poruchy jedného motoru
Spoločnosť Douglas postavila do súťaže dolnoplošné 2-motorové lietadlo s kovovými krídlami pre 12 cestujúcích a dvojčlennú posádkou. Aj s dvoma motormi lietadlo prekonalo požiadavky leteckej spoločnosti. Lietadlo bolo vyrobené v jedenom prototype (na pokrytie nákladov na vývoj bolo potrebné predať 100 lietadiel).
Počas polročného testovacieho obdobia bolo uskutočnených vyše 200 skúšobných letov a lietadlo preukázalo svoju prevahu nad súčasnými dopravnými lietadlami (3-motorovými Fordami a Fokkermi), ktoré používala väčšina spoločností. Lietadlo DC-1 dokázalo preletieť zo západu USA na východ za rekordných 13 hod. a 5 minút. Spoločnosť TWA lietadlo objednala 20 lietadiel s niekoľkými úpravami. Počet cestujúcich sa zvýšil na 14 a lietadlo dostalo silnejšie motory. Modifikované lietadlo sa vyrábalo sériovo pod označením Douglas DC-2.
Prototyp DC-1 bol roku 1938 predaný španielskej spoločnosti Líneas Aéreas Postales Españolas (L.A.P.E.). V roku 1940 havaroval.
Špecifikácie (DC-1)
Technické údaje
- Posádka: 2 piloti a letová obsluha
- Kapacita: 12 cestujících
- Dĺžka: 18,28 m
- Rozpätie: 17,06 m
- Výška: 4,88 m
- Hmotnosť (prázdna): 5 033 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 7 938 kg
- Pohonná jednotka: 2 × hviezdicový motor Wright Cyclone SGR-1820F, každý s výkonom 710 ks
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 373 km/h
- Dostup: 7 010 m
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Douglas DC-1
Externé odkazy
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Douglas DC-1 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk