A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
ENAER T-35 Pillán | |
španielska verzia lietadla T-35, vyrábaná v licencii firmou CASA | |
Typ | cvičné lietadlo |
---|---|
Výrobca | ENAER |
Prvý let | 6. marec 1981 |
Zavedený | 31. júla 1985 |
Charakter | v službe |
Hlavný používateľ | Vzdušné sily Čile Španielske vzdušné sily |
Výroba | 1984 – 1991 |
Vyrobených | 154 |
Varianty | CASA E.26 Tamiz |
ENAER T-35 Pillán (špa. Pillán – diabol) je dvojmiestne cvičné lietadlo čilskej výroby.
Vznik a vývoj
Po tom, čo firma ENAER (Empresa Nacional de Aeronautica de Chile) ukončila sériovú licenčnú výrobu 27 lietadiel Piper PA-28 Dakota pre vzdušné sily Čile a miestne aerokluby, bolo rozhodnuté, že vzdušné sily potrebujú cvičné lietadlo, vhodné ná výcvik leteckej akrobacie. Požiadavky zneli, aby nové lietadlo bolo založené na stroji Piper Arrow, ale s novou strednou časťou trupu a novými krídlami. Nový stroj mal poháňať motor Lycoming, s výkonom 300 hp. Vzniknutý stroj nazvaný "Pillán" bol najprv vyrobený firmou Piper, v počte 2 ks, po čom nasledovali prvé 3 stroje vyrobené firmou ENAER. Jeho úlohou je základný a pokročilý výcvik a výcvik letu podľa prístrojov. Od roku 1985 začal dodávať prvé stroje vzdušným silám Čile, ktoré postupne dostalo 60 ks T-35A určených na základný výcvik a 20 ks T-35B určených na výcvik letu podľa prístrojov. Firma CASA zakúpila licenciu a vyrobila 41 ks T-35C, pod označením E.26 Tamiz.
Verzie
- T-35A: určený na základný výcvik.
- T-35B: určený na výcvik letu podľa prístrojov
- T-35C: je verzia vyrábaná španielskou firmou CASA. Je zhodná s verziou T-35A.
- T-35D: verzia používaná Panamou a Paraguajom.
- T-35TX Aucan: prototyp poháňaný turbovrtuľovým motorom Allison 250-B17D s výkonom 313 kW. Po prvýkrát vzlietol v roku 1986. ENAER sa ním snažil uplatniť na trhu s turbovrtuľovými lietadlami a preto o 3 roky neskôr poveril firmu Soloy corporation, aby vyvinula konverznú sadu pre T-35.
- T-35DT Turbo Pillán: sériová podoba modelu T-35TX, ktorý vzlietol po prvýkrát v roku 1991. Na trhu sa však neuplatnil.
Používatelia
- Ekvádorské námorníctvo
Technické špecifikácie (ENAER T-35A Pillán)
- Posádka: 2
- Dĺžka: 8 m (26 ft 3 in)
- Rozpätie: 8,84 m (52 ft 5¼ in)
- Výška: 2,64 m (26 ft 3 in)
- Plocha: 13,64 m² (146,8 ft²)
- Prázdna váha: 883 kg (1 836 lb)
- Vzletová hmotnosť: 1 315 kg (2 900 lb)
- Pohonná jednotka: 1× Textron Lycoming IO-540-K1K5 s výkonom 300 hp (224 kW)
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 446 km/h (166 mph)
- Dolet: 1 093 km (679 mi)
- Dostup: 5 820 m (19 100 ft)
- Rýchlosť stúpania: 7,75 m/s (1 525 ft/min)
Bibliografia
- March, Peter R.,Directory of military aircraft of the world, Cassel&Co, ISBN 1-85409-527-7
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému ENAER T-35 Pillán
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk