A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Elektrická jednotka je v bežnej prevádzke spravidla nedeliteľná súprava vozňov, ktorá obsahuje aspoň jeden motorový vozeň a je poháňaná elektrickou trakciou. Vďaka výhodám, ktoré ponúkajú vlakové jednotky oproti vlakom zloženým z lokomotívy a ťahaných vozňov, sú v súčasnosti najrýchlejší a najefektívnejší druh železničnej dopravy.
Využitie
Elektrické jednotky sú prevažne používané na prepravu pasažierov, aj keď v Nemecku a Japonsku už premáva obmedzený počet tzv. vysokorýchlostných nákladných vlakov (séria M250).
Rýchlovlaky
Tento spôsob konštrukcie stojí za zrodom moderných rýchlovlakov. Zomknutosť jednotlivých vozňov totiž umožňuje naplno využiť aerodynamické tvary konštrukcie, presunúť trakcie tak, aby sa minimaliovali vybrácie pri extrémnych rýchlostiach, ako aj rovnomerne rozložiť výkon a váhu vlaku na celú súpravu. Tieto úpravy sú nevyhnutné pre dosiahnutie požadovaných rýchlostí a nie je ich možné urobiť v bežnej skladanej vlakovej súprave.
Metro
Zvýšená akcelerácia a obojstranná prevádzka ponúkaná elektrickými jednotkami vyhovuje prevádzke metra. Hlavnou príčinou je práve spomínaná rýchlosť, keďže typické metro často zastavuje a jednotlivé stanice sú z pohľadu železničnej dopravy veľmi blízko. Vlak s lokomotívou by v takýchto podmienkach nikdy nebol schopný dosiahnuť vyšších rychlostí, čo by malo za následok výrazne redšie pokrytie zastávok vrámci mesta, či úplnú neprevádzkovateľnosť metra v menších mestách.
Bežná doprava
Elektrické jednotky sa využívajú v regionálnej (elektrická jednotka 671, Bombardier Talent) i v diaľkovej doprave. Nižšie náklady na prevoz a vyššie rýchlosti ako samotného vlaku, tak jeho obsluhy spôsobujú, že vo väčšine krajín sveta tento spôsob konštrukcie vlaku v osobnej doprave postupne nahrádza bežné, lokomotívou poháňané vlaky. V krajinách ako Japonsko sa lokomotívy používajú výhradne na nákladné vlaky a turistické atrakcie už od 50. rokov 20. storočia.
Pri konštrukcii jednotiek pre lacnú dopravu sa bežne rozhoduje medzi cenou a plným využitím ponúkaných výhod. Typická japonská elektrická jednotka drží počet nečinných vozňov na minime. Vlaky takto dosahujú vyššie rýchlosti v hornatej krajine, no väčší počet motorov na bežnú súpravu znamená nárast množstva údržby, ktoré vlaky vyžadujú. V Európe sa väčšinou budujú jednotky, ktoré majú ibe dve aktívne vozne a ľubovoľný počet počet nečinných vozňov medzi nimi. Takto vznikajú vlaky s profilom veľmi podobným tomu u bežných skladaných súprav, no s výrazne nižšou hmotnosťou za cenu flexibility.
Slovensko
Na Slovensku boli donedávna elektrické jednotky mimo Tatranskej úzkorozchodnej železnice vídané len zriedka. Dnes sa postupne rozširujú do regionálnej dopravy v okolí väčších miest. Na diaľkovú prepravu ŽSSK žiadne elektrické jednotky nepoužíva, no vlaky na trase Košice – Žilina – Česko prevádzkované spoločnosťami ČD (vlak Pendolino) a Leo Express (Stadler FLIRT) sú výhradne elektrické jednotky.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Časový granát
Čching-ma ta-čchiao
Čelová buľva
Černobyľská atómová elektráreň
Čerpadlo
Ľahká železnica
81-71
Aglomerácia (hutníctvo)
Akčná veličina
Alcubierrov pohon
Alenia Aermacchi
Alhidáda
Anik (družica)
Anténa
Armatúra (potrubie)
Astroláb
Atómové hodiny
Atómový čas
Automatová oceľ
Avionika
Bager
Baníctvo
Betonárska výstuž
BlackBerry
BMW M5
Brooklyn Bridge
Brzda
Camera obscura
Cementácia (oceľ)
Chladič procesora
Chladnička
Chromátovanie
Chronograf
Chronometer
Dieselov motor (pôvodný)
Difúzne hliníkovanie
Digital Visual Interface
Dislokácia (kryštalografia)
Domáce kino
Donaubrücke Hainburg
Donaustadtbrücke
Dopravné čerpadlo
Dopravný motor
Drážkovanie (spoj)
Drsnosť (materiál)
Družicové digitálne televízne vysielanie
Dural
Dvojpalivový motor
Dvojpiestový motor
Dvojvalcový radový motor
Dvojvalcový vidlicový motor
Dynamo
Electronic program guide
Električková trať
Elektrická jednotka
Elektrický zdrojový agregát
Elektrolytické leštenie
Elektronický obvod
Energetika
Eutektikum
Evolventné ozubenie
Excitovaný stav
Excitrón
Fax (zariadenie)
Flexible organic light emitting diode
Ford A
Formový piesok
Fotometer
Fréza
Frézovanie
Freya (radar)
Funitel
Ganz
Generátor
Generátor elektrického napätia
General Motors
Gnómon
GNU Aspell
Gorkovskij avtomobiľnyj zavod
Graetzov mostík
Grafit (hutníctvo)
GuRoo
Hámor
Húževnatosť
Heckler & Koch
Heliometer
Hlava valcov
Hobľovací nôž
Hobľovanie
Hoblík
Hrebeňový zdvihák
Hutníctvo
Hydraulický zdvihák
Hydrodynamický mechanizmus
Hydrostatický mechanizmus
Hysteréza (vlastnosť)
I-35W Mississippi River bridge
Inžinierska geológia
Infraštruktúra ako služba
Inverzný návrh
Irisbus Citybus 12M
Itaipú
Izotacha
Jadrové palivo
Jadrový reaktor
Jednohriadeľový piestový spaľovací motor
Jolla (spoločnosť)
Kótovanie (výkres)
Kľukový hriadeľ
Kaliber (meradlo zhody)
Kalitelnosť
Kaosiunské metro
Karburačný motor
Kardanový hriadeľ
Karosa B 731
Klasická koncepcia (pohon)
Klin (spojovacia súčiastka)
Kodek
Kompozitný materiál
Končar TMK 2200
Konštantán
Konzolový most
Korózia
Krížový kĺb
Kremenné hodiny
Krosná
Kulisový mechanizmus
Kyborg (kybernetický organizmus)
Lapovanie
Lepenie
Letún
Liatina
Lietadlový motor
Lineárny regulátor
Linkový kód
Ložisko (technika)
Lodiarstvo
Münchhausenova metóda
MagicGate
Manchesterský kód
Maracaibské metro
Mastiaci olej
Medza sklzu
Menovité otáčky
Menovitý výkon
Merací prístroj
Meradlo geometrie
Meranie výkonu spaľovacích motorov
Mikroelektronika
Mikroprieraz
Minerálna vlna
MiniDisc
Modul (ozubenie)
Motorová jednotka
Motor na kvapalné palivá
Motor na tuhé palivá (piestový)
Motor na zvyškové palivo
Motor s protiľahlými valcami
Motor s valcami do A
Motor s valcami do H
Motor s valcami do U
Nákladná loď
Nákladný vlak
Nákresňa
Náporový motor
Náprava (automobil)
Nárastok (obrábanie)
Nárysňa
Nástenné zdvíhadlo
Nauhličovanie
Neutrálne relé
Newcastlské metro
NMEA 0183
Nomogram
Nordlandsbanen
Obrážanie
Obrusnosť
Oceľoryt
Oceliareň
Odstredivé čerpadlo
Oktant (astronómia)
Olomoucký orloj
Oteruvzdornosť
Ottov motor
Ozubenie
Palivové čerpadlo
Parník
Parný kotol
Parný stroj
Patentovanie drôtu
Peritektický systém
Perlit (metalurgia)
Pero (spojovacia súčiastka)
Pevnosť (materiál)
PID regulátor
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk