A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ford Escort | |
---|---|
Výrobca | Ford Motor Company |
Produkcia | 1968-2002 |
Krajina pôvodu | Halewood Body & Assembly, Anglicko (RS2000 vyrábaný v Nemecku) |
Predchodca | Ford Anglia |
Nasledovník | Ford Focus |
Trieda | Nižšia stredná trieda |
Typ karosérie | 2-dverový sedan (1968–1980, 1990–1992 - Brazília) 4-dverový sedan (1969–1980, 1993–2000) 3-dverový hatchback (1980–2000) 5-dverový hatchback (1980–2000) 3-dverové kombi (1968–1990) 5-dverové kombi (1983–2000) 2-dverový kabriolet (1983–2000) 2-dverový panel van (1968–2000) |
Motor(y) | 0,9 L, 1,1 L, 1,3 L, 1,6 L Ford Kent (Mark I, Mark II) 1,6 L Lotus-Ford Twin Cam (Mark I) 1,6 L, 1,8 L Cosworth BDA (Mark I, Mark II) 1,6 L, 2,0 L Pinto (Mark I, Mark II) 1,1 L, 1,3 L, 1,4 L, 1,6 L Ford CVH (Mark III, Mark IV) 1,1 L, 1,3 L Ford Valencia (Mark III & Mark IV) 1,6 L, 1,8 L Ford Zetec (Mark IV) 2,0 L Ford I4 (Mark V, Mark Va & Mark VI) |
Ford Escort je osobný automobil nižšej strednej triedy, ktorý v rokoch 1968 až 2000 vyrábala európska divízia automobilky Ford Motor Company. Medzi rokmi 1968 – 2000 bolo vyrábaných 7. generácií vo verziách troj- a päťdverový hatchback, sedan, kombi a kabriolet. Escort vo verzii RS dosiahol výrazné športové úspechy v rally. Hlavnými konkurentmi modelu na európskom trhu boli automobily Volkswagen Golf, Opel Astra a Renault Mégane/19.
Escort Mark I (1968-1974)
Escort Mark I | |
---|---|
Produkcia | Január 1968–November 1974 |
Krajina pôvodu | Halewood Body & Assembly, Anglicko Saarlouis, Nemecko Nazaret, Izrael Homebush, Austrália Nový Zéland Taiwan (Ford Lio Ho, CKD)[1] Genk, Belgicko[2] |
Typ karosérie | 2-dverový sedan 4-dverový sedan 3-dverové kombi 2-dverový panel van |
Motor(y) | 939 cm³ Crossflow OHV R4 1098 cm³ Crossflow OHV R4 1298 cm³ Crossflow OHV R4 1558 cm³ Lotus Twin Cam R4 1994 cm³ Pinto TL20H OHC R4 |
Rázvor | 2400 mm |
Dĺžka | 4045 mm (sedan) 4084 mm (kombi) |
Šírka | 1570 mm |
Výška | 1486 mm |
Hmotnosť | 767 kg |
Prvá generácia Escortu s označením Mark I bola uvedená v Spojenom kráľovstve koncom roku 1967 a svoj debut mala na Bruselskom autosalóne v januári 1968.[3] Escort nahradil úspešný model Anglia. Výroba Escortu sa začala vo výrobnom závode v Halewoode v Anglicku počas záverečných mesiacov roku 1967 a pre krajiny s ľavostranným riadením počas jesene 1968 vo výrobnom závode Fordu v belgickom meste Genk.[4] Pôvodne boli európske modely rozdielne od britských a to pružením a prevodom riadenia, ktoré boli rozdielne nakonfigurované a brzdy boli vybavené dvojitými hydraulickými okruhmi; tiež kolesá, ktorými boli vybavené európske modely mali širšie lemy.[5] Na začiatku roku 1970 bola výroba európskych modelov premiestnená do závodu pri meste Saarlouis v Západnom Nemecku. V roku 1971 sa objavila verzia Escort Mexico, ktorá bola nazvaná po víťazstve Escortu s fínskou legendou Hannu Mikkolom za volantom v pretekoch London to Mexico Rally, ktoré sa konali v roku 1970. V roku 1974 sa objavila športová verzia RS2000.
Technické údaje
Verzia | Motor: | Systém vstrekovania: | Vŕtanie × zdvih: | Kompresný pomer: | Max. výkon: | Max. krútiaci moment | 0-100 km/h: | V-max: |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Benzínové motory: | ||||||||
940[6] | R4 0,9 l (940 cm³), OHV | karburátor | 81,00 mm × 45,60 mm | 9,5:1 | 45 koní (33 kW) pri 5600 ot/min | 67 Nm pri 3200 ot/min | b/d | 125 km/h |
1100[7] | R4 1,1 l (1098 cm³), OHV | karburátor | 81,00 mm × 53,30 mm | 9,0:1 | 56 koní (41 kW) pri 6000 ot/min | 81 Nm pri 3000 ot/min | b/d | 132 km/h |
1300[8] | R4 1,3 l (1298 cm³), OHV | karburátor | 81,00 mm × 63,00 mm | 8,0:1 | 58 koní (42,5 kW) pri 5000 ot/min | 98 Nm pri 2500 ot/min | b/d | b/d |
1300 GT[9] | R4 1,3 l (1298 cm³), OHV | karburátor | 81,00 mm × 63,00 mm | 9,2:1 | 76 koní (56 kW) pri 6000 ot/min | 101 Nm pri 4300 ot/min | b/d | 153 km/h |
1300 Sport[10] | R4 1,3 l (1298 cm³), OHV | karburátor | 81,00 mm × 63,00 mm | 9,2:1 | 83 koní (61 kW) pri 6500 ot/min | 102 Nm pri 4000 ot/min | b/d | 158 km/h |
1600 Mexico[11] | R4 1,6 l (1599 cm³), OHV | karburátor | 81,00 mm × 77,60 mm | 9,0:1 | 99 koní (73 kW) pri 6000 ot/min | 125 Nm pri 4000 ot/min | 10,5 s | 161 km/h |
1600 Twin Cam[12] | R4 1,6 l (1558 cm³), DOHC | karburátor | 83,00 mm × 73,00 mm | 9,5:1 | 112 koní (82 kW) pri 6000 ot/min | 145 Nm pri 4500 ot/min | 9,9 s | 182 km/h |
RS1600[13] | R4 1,6 l (1599 cm³), DOHC | dva karburátory | 81,00 mm × 77,60 mm | 10,0:1 | 122 koní (82 kW) pri 6500 ot/min | 152 Nm pri 4000 ot/min | 8,9 s | 182 km/h |
RS2000[14] | R4 2,0 l (1993 cm³), SOHC | karburátor | 90,80 mm × 77,00 mm | 9,8:1 | 101 koní (75 kW) pri 5700 ot/min | 146 Nm pri 3750 ot/min | 9,0 s | 177 km/h |
Escort Mark II (1975-1980)
Escort Mark II | |
---|---|
Krajina pôvodu | Halewood Body & Assembly, Anglicko Saarlouis, Nemecko Cork, Írsko Homebush, Austrália Wiri, Nový Zéland |
Typ karosérie | 2-dverový sedan 4-dverový sedan 3-dverové kombi 2-dverový panel van |
Motor(y) | 1,1 L OHV "Motor Ford Kent" R4 1,3 L OHV "Kent" R4 1,6 L OHV "Kent" R4 1,6 L OHC "Pinto" R4 (RS Mexico - iba v UK) 1,8 L DOHC "Cosworth BDA" R4 (RS1800) 2,0 L OHC "Pinto" R4 (RS2000 a Austrália) |
Rázvor | 2400 mm |
Dĺžka | 3975 mm (sedan)[15] 4140 mm (kombi) |
Šírka | 1570 mm |
Výška | 1414 mm |
Hmotnosť | Pribl. 880 kg |
Druhá generácia hranatého tvaru sa objavila v januári 1975. Prvé výrobné modely zišli z výrobnej linky dňa 2. decembra 1974.
Oproti prvej generácii Escortu (ktorá bola vyvíjaná v Ford of Britain), druhá generácia vyvíjaná spoločne so Spojeným kráľovstvom a Ford of Germany. Motory ostali rovnaké ako v prvej generácii až na 1,8-litrový štvorvalec vo verzii RS1800. Verzia RS2000 bola rozpoznateľná hlavne prednou maskou so štyrmi kruhovými svetlometmi.
Technické údaje
Verzia | Motor: | Systém vstrekovania: | Vŕtanie × zdvih: | Kompresný pomer: | Max. výkon: | Max. krútiaci moment | 0-100 km/h: | V-max: |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Benzínové motory: | ||||||||
1100 Popular[16] | R4 1,1 l (1098 cm³), OHV | karburátor | 81,00 mm × 53,30 mm | 9,0:1 | 42 koní (31 kW) pri 5300 ot/min | 70 Nm pri 3000 ot/min | b/d | 126 km/h |
1600 Sport[17] | R4 1,6 l (1598 cm³), OHV | karburátor | 81,00 mm × 77,60 mm | 9,0:1 | 85 koní (63 kW) pri 5500 ot/min | 125 Nm pri 3500 ot/min | b/d | b/d |
RS Mexico[18] | R4 1,6 l (1595 cm³), SOHC | karburátor | 87,70 mm × 66,00 mm | 9,2:1 | 96 koní (71 kW) pri 5750 ot/min | 125 Nm pri 4000 ot/min | b/d | b/d |
RS1800[19] | R4 1,8 l (1845 cm³), DOHC | karburátor | 86,80 mm × 76,20 mm | b/d | 117 koní (86 kW) pri 6000 ot/min | 163 Nm pri 4000 ot/min | 9,0 s | 179 km/h |
RS2000[20] | R4 2,0 l (1993 cm³), SOHC | karburátor | 90,80 mm × 77,00 mm | 9,2:1 | 112 koní (82 kW) pri 5500 ot/min | 160 Nm pri 4000 ot/min | b/d | b/d |
Escort Mark III (1980-1986)
Escort Mark III | |
---|---|
Výrobca | Ford |
Produkcia | 1980-1986 |
Krajina pôvodu | Halewood Body & Assembly, Anglicko Almussafes, Valencia, Španielsko[21] Saarlouis, Nemecko[22] |
Trieda | Nižšia stredná trieda |
Typ karosérie | 3-dverový hatchback 5-dverový hatchback 3-dverové kombi 5-dverové kombi 2-dverový kabriolet 3-dverový panel van |
Platforma | Platforma Ford CE14 |
Motor(y) | 1117 cm³ OHV "Valencia" R4 1087 cm³ OHC "CVH" R4 1296 cm³ OHC "CVH" R4 1596 cm³ OHC "CVH" R4 |
Prevodovka(y) | Ford BC4 4-rýchlostná manuálna Ford BC5 5-rýchlostná manuálna Ford ATX 3-rýhlostná automatická |
Dizajnér | Uwe Bahnsen, Patrick Le Quément |
Pod kódovým označením "Erika" bol Escort tretej generácie uvedený v septembri 1980.
Na rozdiel od Escortu Mark II, ktorý bol v podstate upravenou platformou z roku 1968, Mark III mal kompletne prerobený dizajn, a bol koncipovaný ako špičkové a hospodárne vozidlo, ktoré mohlo konkurovať Volkswagenu Golf. Mark III bol radikálne odlišný od dvoch predchádzajúcich modelov, pričom najväčšími zmenami boli predný náhon a karoséria typu hatchback. Pohonnými jednotkami sa stali motory s objemami 1,1 l, 1,3 l a 1,6D. V roku 1981 sa objavila verzia XR3 s motorom 1,6 l s výkonom 96 koní. V septembri 1983 bola uvedená verzia 2-dverový kabriolet a sedan s názvom Orion. Vo verzii XR3i bolo použité vstrekovanie paliva a výkon sa zvýšil na 105 koní. Konečná výkonová úprava prišla vo forme prepĺňanej verzie RS Turbo v roku 1984.
Technické údaje
Verzia | Motor: | Systém vstrekovania: | Vŕtanie × zdvih: | Kompresný pomer: | Max. výkon: | Max. krútiaci moment | 0-100 km/h: | V-max: |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Benzínové motory: | ||||||||
1,1[23] | R4 1,1 l (1117 cm³), OHV | karburátor | 74,00 mm × 65,00 mm | 9,5:1 | 51 koní (37 kW) pri 5000 ot/min | 84 Nm pri 2700 ot/min | 15,2 s | 144 km/h |
1,3[24] | R4 1,3 l (1297 cm³), OHV | karburátor | 80,00 mm × 64,50 mm | 9,5:1 | 70 koní (51,5 kW) pri 6000 ot/min | 100 Nm pri 3500 ot/min | 11,9 s | 157 km/h |
1,6[25] | R4 1,6 l (1597 cm³), OHV | karburátor | 80,00 mm × 79,50 mm | 9,5:1 | 80 koní (59 kW) pri 5800 ot/min | 125 Nm pri 3000 ot/min
Zdroj: Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia. Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Ford Escort
Analytika
Antropológia Aplikované vedy Bibliometria Dejiny vedy Encyklopédie Filozofia vedy Forenzné vedy Humanitné vedy Knižničná veda Kryogenika Kryptológia Kulturológia Literárna veda Medzidisciplinárne oblasti Metódy kvantitatívnej analýzy Metavedy Metodika Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok. www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk |