A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Forth Railway Bridge | |
| |
Iné názvy | Forth Rail Bridge |
---|---|
Základné údaje | |
Štát | Spojené kráľovstvo |
Mesto | Edinburgh, Škótsko |
Premosťuje | Firth of Forth |
Doprava | železnica (Fife Circle Line) |
Architekt | John Fowler, Benjamin Baker |
Začiatok výstavby | 1882 |
Koniec výstavby | 1890 |
Otvorený | 4. marec 1890 |
Súradnice | 56°00′02″S 3°23′19″Z / 56,000421°S 3,388726°ZSúradnice: 56°00′02″S 3°23′19″Z / 56,000421°S 3,388726°Z |
Parametre | |
Typ | priehradový konzolový most |
Materiál | oceľ |
Dĺžka | 2 528,7 m |
Max. rozpätie | 521 m |
Výška nad terénom | 48,2 m |
Výška pylónu | 100,6 m |
Poloha | |
Poloha v rámci Spojeného kráľovstva
| |
Commons | Forth Railway Bridge |
Forth Railway Bridge alebo Forth Rail Bridge je konzolový most nad zálivom Firth of Forth na východe Škótska, 14 km západne od Edinburghu. Most spája hlavné mesto Edinburgh s oblasťou Fife. Hneď vedľa tohto železničného mosta bol v roku 1964 postavený cestný most Forth Road Bridge.
Dejiny
Prvý most skonštruoval britský železničný inžinier Thomas Bouch, avšak stavba sa zastavila po položení základového kameňa. Dôvodom bolo zlyhanie jeho predchádzajúcej stavby Tay Rail Bridge, ktorý sa v roku 1847 zrútil. Oba jeho projekty boli visuté mosty, priehradového tvaru s použitím pudlovaného železa a liatiny. Po Bouchovej smrti začali na projekte pracovať Sir John Fowler a Sir Benjamin Baker, ktorých projekt bol zrealizovaný v rokoch 1883 - 1890 glasgowskou spoločnosťou Sir William Arrol & Co. Most tak nahradil frekventovanú lodnú prepravu.
Konštrukcia
Most bol postavený z ocele a bol prvým v Británii, ktorý použil tento materiál[1]. Most je dlhý 2 528,7 m s výškou železnice 48,2 m nad hladinou mora. Denne premáva cez most 190 až 200 vlakov. Rozpätie dvoch hlavných a zároveň najväčších polí je 521,3 m, toto rozpätie bolo po dokončení stavby svetovým rekordom. Ostatných 15 menších polí má rozpätie 51 m a päť ďalších 7,6 m. Výška štyroch vežovitých konzolových konštrukcií je 104 m. Jeho výstavba stála 3,2 milióna £[2].
Panoráma
Referencie
- ↑ LANGMEAD, Donald; GARNAUT, Christine. Encyclopedia of Architectural and Engineering Feats (3 ed.) . ABC-CLIO, 2001. Dostupné online. ISBN 157607112X. (po anglicky)
- ↑ Forth Rail Bridge Facts & Figures . Forth Bridges Visitors Centre Trust, . Dostupné online. (po anglicky)
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Forth Railway Bridge
Externé odkazy
- Forth Rail Bridge v databáze Structurae
Rekordy | ||
---|---|---|
Predchodca Brooklyn Bridge 486 m |
Najdlhšie mostné rozpätie na svete Forth Rail Bridge 1890 – 1917 521 m |
Nástupca Pont de Québec 549 m |
Predchodca Lansdowne Bridge 240 m |
Najdlhšie rozpätie konzolového mosta Forth Rail Bridge 1890 – 1917 521 m | |
Predchodca Pont de Zaehringen 273 m |
Najdlhšie mostné rozpätie v Európe Forth Rail Bridge 1890 – 1959 521 m |
Nástupca Pont de Tancarville 608 m |
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk