A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Henrich Focke | |
nemecký konštruktér a priekopník vrtuľníkov | |
Narodenie | 8. október 1890 Brémy, Nemecko |
---|---|
Úmrtie | 25. február 1979 (88 rokov) Brémy, Nemecko |
Odkazy | |
Commons | Henrich Focke |
Henrich Focke (* 8. október 1890, Brémy, Nemecko – † 25. február 1979, tamtiež) bol najznámejší nemecký konštruktér a priekopník stavby vrtuľníkov. V roku 1924 založil v Brémach spoločnosť Focke-Wulf-Flugzeugbau AG a v roku 1937 s Gerdom Achgelisom firmu Focke-Achgelis.
Životopis
Mladosť
Henrichov otec Johann Focke bol zakladateľom Zemského múzea histórie umenia (dnes Focke-Museum) v Brémach. Henricha celý život fascinovali veľké možnosti letectva. So svojim bratom staval modely lietadiel.
V roku 1908 začal študovať konštrukciu strojov na Technickej univerzite v Hannoveri, ale štúdium zakončil získaním diplomu až po skončení prvej svetovej vojny v roku 1920. Počas vojny slúžil najprv ako infanterista, neskôr pri letectve. Už v priebehu štúdia staval spoločne s G. Wulfom, bratom a ďalšími nadšencami prvé klzáky (prvý v roku 1909) a lietadla (Focke A III, 1912). V roku 1921 s G. Wulfom skonštruovali prvé úradne schválené lietadlo A7.
Do roku 1945
Focke, Georg Wulf a Dr. Werner Naumann spoločne založili v roku 1924 firmu Bremer Flugzeugwerke, ktorá sa ešte v tom istom roku pretransformovala na akciovú spoločnosť Focke-Wulf AG. Cieľom firmy bolo najmä bezpečné lietanie. Do roku 1933 vzniklo 29 rôznych typov lietadiel, celkovo bolo postavených asi 140 strojov. Medzi nimi bol A 19 Ente (kačica). Využíval patent z roku 1908, na ktorom sa podieľal brat Wilhelm Focke. Georg Wulf s jedným z postavených strojov v roku 1927 havaroval pri testovacom lete a na následky poranenia chrbtice zomrel.
Po fúzii Focke-Wulf s firmou Albatros Flugzeugwerke v roku 1931 začal Henrich Focke pracovať aj v oblasti konštrukcie autogýr. Zbieral skúsenosti s prevádzkou a stavbou autogýr Cierva C.19 a C.30, ktoré firma vyrábala v licencii.
V roku 1931 bol vymenovaný za profesora. Prednášal aj na brémskom technickom učilišti. V roku 1933 musel po vonkajších tlakoch zanechať miesto vo vedení spoločnosti Focke-Wulf AG, ale v stavbe autogýr a predchodcov vrtuľníkov mohol pokračovať. Výsledkom vývoja bolo predstavenie prvého naozaj letu schopného vrtuľníka Fw 61 v roku 1936 v Brémach. Fw 61 mohol, oproti autogýram štartovať aj pristávať kolmo. Vedenie spoločnosti Focke-Wulf však vo vývoji tejto koncepcie nevidelo praktický význam a spôsobovalo Fockemu rôzne problémy, takže sa Henrich aj na nátlak akcionárov rozhodol firmu opustiť.
Henrich Focke spoločne s akrobatickým majstrom sveta Gerdom Achgelisom založil firmu Focke-Achgelis v Delmenhorste (Hoykenkamp). Ešte pred začiatkom druhej svetovej vojny Focke-Achgelis vypracoval plány na prestavbu civilnej nákladnej helikoptéry Fa 266 na neskorší vojenský model Fa 223 Drache. V roku 1944 sa firma zlúčila s Weser-Flugzeugbau GmbH.
Po roku 1945
Po druhej svetovej vojne v rokoch 1945 až 1948 bol Focke ako vojnový zajatec prinútený pracovať vo Francúzsku. Pracoval ako poradca pri prestavbe Fa 223 v štátnej spoločnosti SNCASE v Paríži. Helikoptéra mala označenie S. E. 3000. V tom čase sa vyrábala aj jednorotorová S. E. 3101, predchodca vrtuľníka Alouette.
V roku 1948 založil Focke konštrukčnú kanceláriu v Brémach. Pretože však spojenci v Nemecku nedovolili vyrábať lietadlá, preniesol svoje skúsenosti do odboru lodnej dopravy a stavebníctva.
Medzi rokmi 1948 a 1958 bol Focke technickým poradcom britského ministerstva letectva pre výrobu vrtuľníkov. Od roku 1950 pracoval ako konštruktér v Norddeutschen Fahrzeugwerke vo Wilhelmshavene. O rok neskôr vyvinul v Amsterdame Convertiplan, štvorrotorové lietadlo s kolmým štartom. Od roku 1952 pôsobil štyri roky v Brazílii na vývoji dvojmiestnej ľahkej helikoptéry Beija Flor (kolibrík).
Po zastavení projektu v roku 1956 sa Focke znovu vrátil do Brém. V roku 1957 si dal patentovať princíp „prstencového krídla – koleoptéry“ Focke Rochen s kolmým štartom, na ktorom pracoval už od roku 1944.
V brémskej firme Borgward Automobilwerken potom pokračoval vo vývoji vrtuľníka s označením Kolibri, ktorý Focke vyvíjal v Brazílii. Prvý let sa uskutočnil v roku 1958. Ďalší výskum musel byť zastavený kvôli konkurzu vyhlásenému v roku 1961 na firmu Borgward.
Focke dôchodca
Na prelome päťdesiatych a šesťdesiatych rokov postavil v centre mesta v dielni v zadnom trakte aerodynamický tunel a s jeho pomocou sa snažil vylepšiť vlastnosti vrtuľníka. Tu tiež skúmal iné problémy z odboru aerodynamiky, medzi inými prúdenie vzduchu pri pomalom lete. Tunel znova objavil Kai Steffen v roku 1997 a dnes je hlavnou atrakciou malého múzea.
Až do roku 1965 sa venoval práci ako poradca vo firme Vereinigte Flugtechnische Werke (nástupca Focke-Wulf) v Brémach a v Nemeckom výskumnom ústave letectva a vesmíru.
Henrich Focke, mnohokrát vyznamenaný, zomrel 25. februára 1979.
Externé odkazy
- Životopis (po nemecky)
- Popis histórie Fockeho aerodynamického tunela (po nemecky)
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk