A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Junkers Jumo 004 bol prúdový motor vyrábaný firmou Junkers Flugzeug - und Motorwerke AG, inštalovaný počas druhej svetovej vojny do viacerých prúdových lietadiel.
Vývoj

Ministerstvo letectva (tzv. Reichsluftfahrtministerium - RLM) objednalo pohonnú jednotku Jumo T1 (s vojenským označením 004), od ktorej požadovalo statický ťah najmenej 6,85 kN (700 kp). Práce začali v továrni Junkers Flugzeug - und Motorwerke AG (odtiaľ názov Jumo) pod dohľadom šéfa pre vývoj prúdových motorov Dipl. Ing. Anselma Franza. Prvý exemplár sa rozbehol 11. októbra 1940, pri otáčkach 9 000 ot./min. dával ťah 4,2 kN (430 kp). Postupne sa darilo zdokonaľovať najmä horúce časti motora, distribúciu a stabilizáciu paliva. S piatym exemplárom Jumo 004A bol v decembri 1941 dosiahnutý ťah 9,79 kN (1 000 kp).
V lete 1942 RLM objednalo osemdesiat kusovú sériu jednotiek Jumo 004A pre inštaláciu do pripravovaných prototypov lietadiel (Me 262 a Ar 234). Sériové motory boli ďalej upravované - zvýšenie životnosti bolo dosiahnuté za cenu miernejšieho zníženia otáčok a ťahu na 8,33 kN (850 kp) pri 8 700 ot./min. V tejto verzii jednotka s ťahom 850 kp a hmotnosťou 830 kg dávala pomer ťahu k hmotnosti 1:1.
Pretože jednotka Jumo 004A (T 1) predstavovala stále len experimentálnu podobu s využívaním náročných technológií i exotických materiálov (zliatiny kobaltu, niklu, molybdénu v horúcich častiach) a pre hromadnú výrobu sa nehodila, pristúpili konštruktéri k jej maximálnemu zjednodušeniu s tým, že RLM počítalo s maximálnou životnosťou 10-25 letových hodín (neskoršia vojnová prax ukázala, že celé bojové lietadlo štatisticky vyššiu hodnotu životnosti nevykazuje). Vznikol tak veľkosériový prúdový motor Jumo 004B (T 2), najrozšírenejšia jednotka tohto druhu v druhej svetovej vojne (do apríla 1945 bolo vyrobených 14 000 kusov). Firma Junkers do konca vojny vyvíjala ešte ďalšie varianty. Žiadna z týchto verzií ale neprekročila vývojové štádium.
Varianty
Jumo 004A - tiež T 1, prototypová verzia.
Jumo 004B - tiež T 2, sériovo vyrábaná verzia. Bola charakteristická osemstupňovým axiálnym kompresorom s diskami a lopatkami zo zliatiny hliníka, teleso kompresoru so statormi tvorili odliatky z hliníkovej zliatiny v podobe skrutkovaných polovíc. Kompresor bol uložený v dvoch ložiskách. Pred predným ložiskom boli na hriadeľ prevody napájané agregátmi (čerpadlá paliva, oleja a generátor) a z predu pripojený malý dvojdobý piestový motor Riedler slúžiaci ako štartér. Spaľovacie komory valcového tvaru boli aj s plamenčekmi zvarené zo žiaruvzdorného plechu. Do každého ústilo palivové potrubie s vnútornou tryskou a každá mala svoju zapaľovaciu sviečku. Turbína na spoločnom hriadeli s kompresorom bola uložená v dvoch ložiskách. Vlastné turbínové koleso bolo oceľové, lopatky so stromčekovým uchytením boli najskôr plné z chrómniklovej ocele, neskôr sa tvarovali zo žiaruvzdornej ocele a boli duté. Zaujímavosťou motoru boli regulačné ihly vo výstupnej tryske, ktorej pohybom dopredu alebo dozadu sa dosahovalo optimálneho prierezu trysky (ťahu) v závislosti na nadmorskej výške.
Jumo 004C - so zlepšením vstrekovaním paliva.
Jumo 004D - s novou reguláciou chodu.
Jumo 004E - s odlišnou výstupnou tryskou.
Použitie
Predsériové motory Jumo 004A sa uplatnili v prototypoch dvojmotorového Messerschmittu Me 262 (V2, V3, V4 a V5) a tak isto v dvojmotorovom bombardovacom a prieskumnom stroji Arado Ar 234 (V1, V2 a V3). Motory Jumo 004B sa potom montovali do sériových Me 262A a B. Pokusne sa objavili aj v prototypoch He 280 VA, tiež aj v Ho IX V2 (Go 229 V3), v Messerschmitte P 1101 a v pokusnom bombardéri Ju 287 V1. Nemecký letecký výrobcovia projektovali ďalšie typy s motormi Jumo 004B, ale žiadne sa už nerealizovali.
Po skončení vojny víťazné mocnosti ukoristili nielen lietadlá s motormi Jumo 004B, ktoré doma skúšali, ale taktiež (SSSR) celé výrobné linky. V SSSR bol motor uvedený do sériovej výroby (zdokonalovaný konštruktérmi Kolesovom, Tumaňským a ďalšími) pod označením RD-10. Tieto motory boli používané v stíhačkách Jak-15 a Jak-17 (aj v prototype Jak-19), podobne aj ako v pokusných Lavočkinoch La-150, La-152 a 156, i v La-160 a v type Su-9.
Motory Jumo 004B použili aj Francúzi pri pokusnom lietadle SO.6000 Triton (prvé francúzske prúdové lietadlo). Hneď po vojne sa s týmito motormi pracovalo aj u nás. Továreň Avia zahájila montáž a čiastočnú novovýrobu prúdových Messerschmittov Me 262A a B pod označením S-92 a CS-92 (dvojmiestny cvičný) a tiež motorárske firmy obnovovali pohonné jednotky Jumo 004B s československým označením M-04.
![]() |
Špecifikácie (Jumo 004B)
Technické údaje
- Typ: Prúdový motor
- Dĺžka: 3 865 mm
- Priemer: 806 mm
- Hmotnosť: 720 kg (vrátane agregátov a olejovej nádrže)
- Palivo: Letecký petrolej J 2 alebo K 1 (LRX)
Výkony
- Ťah: 23,33 kN[1] pri 14 723 ot./min. (23,37 kN[2])
- Spotreba: vo výške 12 800 m pri rýchlosti 987 km/h pri ťahu 2,54 kN bola približne 580 kg/h; pri zemi a rýchlosti 1109 km/h s ťahom 23,33 kN bola približne 1670 kg/h.
Referencie
- ↑ Miroslav Balous. Letectví + Kozmonautika, 2001, roč. 2001, čís. 8, s. 48. ISSN 0024-1156.
- ↑ SCHMID, Jaroslav. Plzeň : Fraus, 1998. ISBN 80-7238-021-4. Kapitola Arado Ar 234 Blitz, s. 6. (česky)
Zdroje
- Miroslav Balous. Letectví + Kozmonautika, roč. 2001, čís. 8, s. 48. ISSN 0024-1156.
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Junkers Jumo 004
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk