A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Let L-410 | |
![]() Let L-410UVP Turbolet Vzdušných síl SR na letisku Schönefeld v Berlíne, 8. jún 2000 | |
Typ | dopravné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Let Kunovice |
Prvý let | 16. apríla 1969 |
Zavedený | 1970 |
Hlavný používateľ | Česko Slovensko Sovietsky zväz |
Výroba | 1971 - súčasnosť |
Vyrobených | 1 138 |
Let L-410 Turbolet je dopravné lietadlo určené na regionálnu dopravu.
Technický opis
Je to hornoplošný, samonosný jednoplošník. Konštrukciu trupu tvorí celokovová polškrupina, krídlo je dvojnosníkové, vybavené dvojštrbinovými klapkami a spojlermi. Pohonnú jednotku tvoria dva turbovrtuľové motory Walter M 601 a vrtule Avia V 508 alebo V 510 - vrtule stálych obrátok s možnosťou praporovania a reverzu. Elektrická sústava sa napája jednosmerným napätím 28 V. Lietadlo je vybavené hlavnou a záložnou hydraulickou sústavou. Podvozok sa zaťahuje hydraulicky. Stroj je schopný pristávať na malých a neupravených letiskách a je schopný prevádzky v extrémnych podmienkach od +50 °C do −40 °C. Je certifikovaný na let podľa prístrojov (IFR) a presné priblíženie ILS CAT 1.
Vznik a vývoj
Hlavný odberateľ lietadiel mal byť sovietsky Aeroflot. Vývoj lietadla sa začal v polovici 60. rokov pod označením L-400, prerobenú verziu predstavili ako L-410. Prototyp vzlietol 16. apríla 1969 ešte s motormi Pratt & Whitney Canada PT6-A27 a trojlistovými vrtuľami Hamilton Standard, keďže sa vývoj motorov M601 oneskoril. Sériové stroje dostali troj alebo štvorlistové vrtule Hartzell.
Keď sa vývoj československých motorov M601 dokončil, motory PT-6 sa nahradili modelom M 601A (neskôr M 601B) a lietadlo dostalo trojlistové vrtule Avia V 508. Stroj dostal označenie L-410M, prototyp bol pripravený v roku 1973 a v roku 1974 sa uskutočnil prvý let, v roku 1975 sa začali dodávky do ZSSR.
Nasadenie
Spolu sa vyrobilo viac, ako 1 000 ks. Okolo 350 ich bolo v prevádzke v roku 2008. Najviac sa ich dodalo do ZSSR a odtiaľ sa predali do krajín Ázie, Afriky a Južnej Ameriky, niekoľko strojov lieta v Rusku a bývalých štátoch ZSSR. V Európe sa prevádzkuje asi 50 kusov ako v obchodnej leteckej doprave, tak aj vo vojenských letectvách.
Varianty
Jeden model bol L-410UVP (ruská skratka na krátky vzlet a pristátie, anglicky STOL), ktorý má predĺžený trup, zväčšené rozpätie krídla a vzopätie stabilizátora sa upravilo na +7°. Do systému automatického praporovania sa pridala plôška ABC (Automatic Bank Control), ktorá sa automaticky otvorí na konci krídla pri výpadku jedného motora, no iba do rýchlosti 205 km/h. Krídlo bolo vybavené interceptormi. Zlepšilo sa vybavenie a brzdy. Najskôr sa do neho montovali motory M601B s rovnakým výkonom, ale pri vyšších teplotách účinnejšie, neskôr sa začali montovať motory M601D a vrtule V508D. Počet miest je 15. Dĺžka vzletu je približne 456 m.
Najbežnejší variant je L-410UVP-E so zvýšenou najvyššou vzletovou hmotnosťou, výkonnejšími motormi M601E, päťlistovými vrtuľami V510. Na koniec krídel sa dajú namontovať vonkajšie (niekedy mylne nazývané prídavné) nádrže. Prototyp vzlietol v roku 1984 a v roku 1985 sa začalo s výrobou. Existujú ďalšie podverzie UVP-E: UVP-E9 a UVP-E20, ktoré sa líšia detailmi kvôli dobových požiadaviek na zhovenie predpisom JAR 25 resp. FAR-23. Posledná verzia Turboletu je L-420 s motormi M601F.
Posledná verzia je L-420 s motormi M601F, ktorú certifikovali americké FAA. L-410 verzie M až E (vr. E9 a E20) má typový certifikát vydaný EASA. Z lietadla L-410 mal vychádzať väčší typ L-610 s pretlakovou kabínou, ale ten vznikol len v niekoľkých prototypoch.
Verzie
- L-410A
- L-410AS
- L-410AB
- L-410AG
- L-410AF
- L-410FG
- L-410M
- L-410MA
- L-410MU
- L-410UVP
- L-410UVP-E
- L-410UVP-E9
- L-410UVP-E20
- L-410T
- L-420
Technické údaje
L-410 UVP-E20
- Osádka: 2
- Kapacita: 19 cestujúcich alebo 1710 kg nákladu
- Dĺžka: 14,424 m
- Rozpätie: 19,479 m (19,980 s koncovými nádržami)
- Výška: 5,829 m
- Nosná plocha: 35,18 m²
- Hmotnosť (prázdna): 3725 kg
- Najvyššia vzletová hmotnosť: 6600 kg
- Pohonná jednotka: 2 × turbovrtuľový motor Walter M-601E, s výkonom 560 kW s vrtuľami Avia V510
Výkony
- Najvyššia rýchlosť Vmo: 181 KT IAS (335 km/h)
- Cestovná rýchlosť: 180 KT TAS (315 km/h)
- Dolet: 1040 km
- Dostup: 7000 m
- Stúpavosť: 468 m / min (90 m/min na jeden motor)
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Let L-410 Turbolet
Externé odkazy
- LET - Aircraft Industries, a.s.
- Neoficiálne stránky L-410 -podrobná história, texty o jednotlivých letadlách, fotogaléria
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Let L-410 Turbolet na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk