A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Linka B | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Farba na mape | žltá | ||||||||||||
Rok otvorenia linky | 1985 | ||||||||||||
Typ linky | Podzemná | ||||||||||||
Súpravy | Súpravy 81-71M | ||||||||||||
Počet staníc | 24 | ||||||||||||
Dĺžka (v km) | 25,704 km | ||||||||||||
Depá | Depo Zličín | ||||||||||||
Počet cestujúcich za hodinu |
21 000 (v špičke) 10 500 (v sedle) | ||||||||||||
|
Linka je linka pražského metra vedená v smere juhozápad-severovýchod. Na mapách je označovaná žltou farbou. Linka je zároveň najdlhšou trasou pražského metra, s celkovou dĺžkou 25,7 kilometra a 24 stanicami. Vlak prejde celú trasu za 41 minút.
Dejiny
Výstavba na trase sa začala v roku 1979. Prvý úsek bol otvorený v roku 1985 a na jeho trase v dĺžke 4,9 kilometra sa nachádzalo sedem staníc od Smíchovského nádraží po Florenc, kde vznikol prestupný bod s linkou . Vzhľadom na geologické podložie bol veľmi náročný na výstavbu (najmä v okolí Můstku a na úseku medzi stanicami Anděl a Karlovo náměstí, ktorý prechádza popod Vltavu).
Ďalší úsek otvorili v roku 1988 a nachádzajú sa na ňom tri stanice: Radlická, Švermova a Dukelská. Prvé dve stanice sa však využívajú veľmi málo. Je to z toho dôvodu, že v ich blízkosti bola plánovaná výstavba nového sídliska, ktoré sa ale po páde komunistického režimu nikdy nepostavilo.
V 90. rokoch 20. storočia boli dostavané tri úseky: v roku 1990 to bol úsek Florenc – Českomoravská, v roku 1994 úsek Nové Butovice – Zličín a zatiaľ posledný úsek otvorili v roku 1998 medzi stanicami Českomoravská a Černý Most. Tento úsek obsahuje päť staníc, v roku 1998 však zostali nedostavané stanice Hloubětín a Kolbenova, ktoré boli otvorené až v rokoch 1999, respektíve 2001. Ich neskoršie otvorenie však ušetrilo vyše 2 miliardy Kč.
Budúci rozvoj
V súčasnosti sa o ďalšom predlžovaní trasy neuvažuje. S výstavbou linky , by mohol vzniknúť ďalší prestupný bod v stanici Vysočanská.
Architektúra staníc
Interiéry
Architektonické stvárnenie interiérov staníc linky nie je také nákladné ako na linke alebo . Hlavným zľučujúcim prvkom na linke sú originálne závesné svetelné konštrukcie. Ďalej to bol aj spôsob osvetlenia priestoru: dolu svietilo biele žiarivkové svetlo a klenby staníc osvetľovali sodíkové výbojky vydávajúce oranžové teplé svetlo.
Na rozdiel od eloxovaného hliníku na linke a mramoru na linke , je linka obložená farebným bezpečnostným sklom typu Connex. Každá zo staníc mala obložené nosné stĺpy sklom v inej farbe. Výnimky tvoria stanice Karlovo náměstí (obklad zo sklenených tvárnic), prestupné stanice Můstek a Florenc (keramický obklad), Smíchovské nádraží (nosné stĺpy sú obložené lešteným hliníkom). Výnimkou je aj stanica Anděl (do roku 1990 Moskevská), ktorá architektonicky imituje moskovské metro a je obložená červeným mramorom.
Premávajúce súpravy a depo
Na linke premávajú 81-71M zo Škodových závodů v Plzni.
Depo je vybavené skúšobnou traťou napojenou na vlečku firmy Siemens (predtým ČKD Tatra), ktorá je zodpovedná za výrobu nových súprav pražského metra.
Stanice
Stanica | Prestup | Otvorená v roku | Pôvodný názov (do roku 1990) |
---|---|---|---|
Zličín | 1994 | ||
Stodůlky | 1994 | ||
Luka | 1994 | ||
Lužiny | 1994 | ||
Hůrka | 1994 | Slovenského povstání | |
Nové Butovice | 1988 | Dukelská | |
Jinonice | 1988 | Švermova | |
Radlická | 1988 | ||
Smíchovské nádraží | 1985 | ||
Anděl | 1985 | Moskevská | |
Karlovo náměstí | 1985 | ||
Národní třída | 1985 | ||
Můstek | 1985 | ||
Náměstí Republiky | 1985 | ||
Florenc | 1985 | Sokolovská | |
Křižíkova | 1990 | Karlín | |
Invalidovna | 1990 | Hakenova | |
Palmovka | 1990 | ||
Českomoravská | 1990 | Zápotockého | |
Vysočanská | 1998 | ||
Kolbenova | 2001 | ČKD | |
Hloubětín | 1999 | ||
Rajská zahrada | 1998 | ||
Černý Most | 1998 |
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Linka B (pražské metro)
Externé odkazy
- Metroweb.cz; stránky trasy B (po česky)
← smer Zličín | Pražské metro – linka B | smer Černý Most → |
Zličín – Stodůlky – Luka – Lužiny – Hůrka – Nové Butovice – Jinonice – Radlická – Smíchovské nádraží – Anděl – Karlovo náměstí – Národní třída – Můstek – Náměstí Republiky – Florenc – Křižíkova – Invalidovna – Palmovka – Českomoravská – Vysočanská – Kolbenova – Hloubětín – Rajská zahrada – Černý Most |
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk