A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
AC-130 Spectre/Spooky/Stinger II/Ghostrider | |
![]() AC-130H 16. letky špeciálnych operácií Vzdušných síl USA | |
Typ | bojové lietadlo pre priamu podporu pozemných jednotiek |
---|---|
Výrobca | Lockheed/Lockheed Martin a Boeing |
Prvý let | 1967 |
Zavedený | 1968 |
Vyradený | AC-130A: 1995 AC-130H: 2015 |
Charakter | v službe |
Hlavný používateľ | United States Air Force |
Vyrobených | 47 |
Cena za kus | AC-130J: 115 miliónov USD (2016) |
AC-130 je turbovrtuľové bojové lietadlo, určené pre priamu leteckú podporu a ozbrojený prieskum.
Vznik a vývoj




Rodina lietadiel AC-130 vychádza konštrukčne z lietadla Lockheed C-130 Hercules. Prvé z ozbrojených transportných lietadiel, označovaných ako gunshipy, vzniklo úpravou stroja C-130A v rámci programu Project Gunship II. Testovanie prototypu JC-130A s číselným označením 54-1626 začalo v roku 1967 na základni Eglin na Floride a pokračovalo v juhovýchodnej Ázii. Lietadlo Hercules bolo vyzbrojené štyrmi guľometmi General Electric XMU-470 kalibru 7,62 mm, štyrmi kanónmi General Electric M61 Vulcan kalibru 20 mm, analógovým počítačom riadenia paľby, zariadením na nočné pozorovanie, palubným počítačom Starlite Scope a 20 kW svetlometom. V nasledujúcom roku vzniklo ešte sedem lietadiel JC-130A. Od prvého prototypu sa však líšili pridaním infračerveného senzora AN/AAD-4 od spoločnosti Texas Instruments, počítačom riadenia paľby od firmy Singer-General Precision a indikátorom pohybujúcich sa objektov od Texas Instruments. Tieto lietadlá boli už koncom roka 1968 nasadené do juhovýchodnej Ázie. Stroje získali čierny náter a označenie "Plain Janes", čo ich odlišovalo od neskorších AC-130A z programov "Surprise Package" a "Pave Pronto".
Ešte väčší úspech ako "Plain Janes" zožal gunship v prevedení "Surprise Package", hoci touto úpravou prešlo len jedno lietadlo. To získalo namiesto zadnej dvojice 20 mm kanónov Vulcan dva kanóny Bofors kalibru 40 mm, televíznu kameru (LLLTV) ASQ-145 od spoločnosti General Electric, laserový značkovač a diaľkomer Konrad AVQ-18 a taktiež nový digitálny počítač riadenia paľby Ayk-9.
Úspešný gunship AC-130A z prevedení "Surprise Package" slúžil ako základ, z ktorého vychádzali stroje "Pave Pronto". Na tento štandard bolo upravených desať lietadiel, ktoré sa odlišovali od predchádzajúcej verzie len senzorom AN/ASD-5 Black Crow. Tento senzor dokázal zachytiť elektronické emisie zapaľovania motorov z ruských kamiónov a určiť smer, z ktorého sa šíria. Na základe toho dokázal operátor naviesť AC-130A do oblasti, kde sa nachádzal konvoj ruských nákladných automobilov.
Program vývoja gunshipov pokračoval verziou AC-130E Spectre, ktorá vznikla prerobením Herculesu s predĺženým doletom C-130E. Do tohto štandardu bolo upravených jedenásť lietadiel, ktoré rovnaké vybavenie a výzbroj ako "Pave Pronto" AC-130A. Prvý stroj dorazil do juhovýchodnej Ázie v októbri 1971.
Začiatkom roku 1973 bolo desať gunshipov AC-130E zmodernizovaných na štandard AC-130H. Lietadlá dostali nový motor Allison T56-A-15, najnovšie vybavenie pre rádiové spojenie a modernú avioniku. Zároveň získali schopnosť tankovať počas letu, boli vybavené prostriedkami elektronických protiopatrení a k výzbroji pribudla 105 mm húfnica.
V roku 1986 bol spustený program vývoja nového gunshipu, označeného ako AC-130U Spooky II, ktorý vstúpil do služby v roku 1995. Spoločnosť Lockheed dodala trinásť nových lietadiel Hercules C-130H, ktoré boli vybavené vylepšenou avionikou, výzbrojou, senzormi a protiopatreniami. Súčasťou nového vybavenia je radar Hughes APG-180, systém elektronických protiopatrení ALQ-172, radarový varovný prijímač ALR-56 a inračervený varovný prijímač AAR-44, prepojený s výmetnicami klamných cieľov ALE-40. Navigáciu lietadla zabezpečuje inerciálny navigačný systém a družicový navigačný systém (GPS). Výzbroj pozostáva z jedného kanónu GAU-12 kalibru 25 mm (s kadenciou 1800 rán za minútu), jedného kanónu L60 Bofors kalibru 40 mm (s voliteľnou rýchlosťou streľby - jednotlivé výstrely alebo 120 rán za minútu) a jednej húfnice M102 kalibru 105 mm (6 až 10 rán za minútu).[1]
Vzhľadom k nedostatočnému počtu lietadiel AC-130H/AC-130U a k potrebe navýšiť tieto stavy vzniká v máji 2012 AC-130W Stinger II. Tento nový variant je výsledkom úpravy dvanástich lietadiel špeciálneho určenia MC-130W Dragon Spears. Hlavným cieľom amerického letectva bolo získať lietadlá so schopnosťou viesť presné protizemné útoky, bez potreby nakúpiť úplne nové stroje. Hlavňovú výzbroj predstavuje kanón GAU-23/A kalibru 30 mm, pripevnený naľavo v prednej časti trupu lietadla. Schopnosť presne zasahovať pozemné ciele umožňuje výzbroj, nesená na vonkajších závesníkoch pod krídlami. Ide o riadené strely AGM-114 Hellfire a presne navádzané bomby GBU-39. Lietadlo môže byť navyše vyzbrojené desiatimi protizemnými strelami AGM-176 "Griffin". Tie sú vystreľované zo zariadenia nazývaného "Gunslinger" (v preklade “pištoľník”), ktoré sa vysunie pri otvorení zadnej rampy.[2]
Posledný variant AC-130J Ghostrider je hornoplošník dlhý 29,3 m s rozpätím krídel 39,7 m. Pohon lietadla zabezpečujú štyri turbovrtuľové motory Rolls-Royce AE 2100D3, každý s výkonom 3410 kW. Vo výške 6 700 m dokáže AC-130J letieť maximálnou rýchlosťou 670 km/h. Dolet stroja bez tankovania počas letu je 4 828 km. S užitočným zaťažením 19 ton má lietadlo maximálny dostup 8 534 m. Základnú výzbroj lietadla tvorí kanón kalibru 30 mm GAU-23/A a húfnica kalibru 105 mm M102. Riadená výzbroj je zastúpená bombami GBU-39 a protizemnými strelami AGM-176 "Griffin". Uvažovalo sa aj o integrácii riadených bômb GBU-44 "Viper Strike", ale táto možnosť bola z dôvodu vyšších nákladov a nižšej spoľahlivosti zamietnutá.[3] Lietadlá AC-130J sú vybavené radarovým výstražným prijímačom AN/ALR-56M, protiraketovým varovným systémom AN/AAR-47(V)2 a systémom protiopatrení AN/ALE-47, ktorý po zistení hrozby automaticky aktivuje výmetnice klamných cieľov.[4]
Operačné nasadenie
Prototyp AC-130A bol poslaný na prvé bojové misie vo februári 1968, keď začal lietať nad územím Vietnamu. V období od februára do novembra 1968 zničil 228 nepriateľských nákladných automobilov a 133 ďalších poškodil.
Do jari roku 1969 už lietalo v juhovýchodnej Ázii šesť strojov AC-130A Spectre. V decembri toho istého roku k nim pribudol novo upravený gunship v štandarde „Surprise Package“. Toto jediné lietadlo zničilo počas svojho 38-dňového skúšobného nasadenia 178 kamiónov a ďalších 63 poškodilo. Navyše, zaútočilo na tri stanovištia protivzdušnej obrany, pričom jedno z nich úplne zničilo a ďalšie dve poškodilo masívnymi explóziami.
Od októbra 1970 do januára 1971 bolo nasadených v juhovýchodnej Ázii sedem strojov vo verzii AC-130E.
V priebehu kampane, trvajúcej od roku 1971 do roku 1972, zničili gunshipy viac ako 10000 nepriateľských vozidiel a 223 plavidiel. Vďaka blízkej leteckej podpore, ktorú poskytli pozemným jednotkám, zachránili životy tisíckam vojakov. Prímerím z januára 1973 sa skončili bojové operácie AC-130 vo Vietname a Laose. Posledná bojová misia týchto lietadiel v Kambodži sa uskutočnila 15. augusta 1973.[5]
Počas operácií Desert Shield a Desert Storm poskytovali stroje AC-130, podobne ako v minulosti, priamu leteckú podporu pozemným jednotkám. K prvému nasadeniu došlo 29. januára 1991 počas bitky o mesto Chafdží, keď jedno z týchto lietadiel pomohlo zastaviť irackú obrnenú kolónu. O deň neskôr ďalšie tri AC-130 zaútočili na iracké kolóny, ktoré sa snažili posilniť pozície irackej armády severne od mesta Chafdží. Dňa 31. januára 1991 v skorých ranných hodinách bol jeden zo strojov AC-130H zostrelený raketou z prenosného kompletu Strela-2. Pri incidente zahynulo všetkých štrnásť členov posádky.[6]
Od marca do júna 1999 prebiehalo na území dnešného Kosova bombardovanie jednotiek Juhoslovanskej zväzovej republiky vzdušnými silami NATO (Operácia Spojenecká sila - Operation Allied Force). Od 20. mája začali nízko nad Kosovom lietať aj piloti strojov AC-130 "Spectre", v snahe urýchliť zničenie juhoslovanských pozemných jednotiek, tankov a delostrelectva. Lietadlá AC-130 boli nasadené iba v “bezpečných” oblastiach, kde nebola potvrdená prevádzkyschopná raketová protivzdušná obrana protivníka. Presný počet misií, ktorých sa AC-130 v Kosove zúčastnili, nie je známy. Údajne však boli na operácie v tejto oblasti vyčlenené tri stroje verzií AC-130H a AC-130U.[7]
Od 15. októbra 2001 začali v Afganistane v rámci operácie Trvalá sloboda (Operation Enduring Freedom) pôsobiť gunshipy AC-130H/U. Spolu s lietadlami B-1, B-2, B-52, F-15E a F-16 útočili na pozície Tálibánu a organizácie Al-Kaidá.[8] Popri intentívnom bombardovaní podzemných bunkrov a tunelov poskytovali tiež blízku palebnú podporu špeciálnym jednotkám.[9]
S nasadením AC-130 v Afganistane súvisí aj tragický incident z 3. októbra 2015, keď toto lietadlo omylom bombardovalo nemocnicu Lekárov bez hraníc v Kunduze. Piloti AC-130 si zmýlili nemocnicu so základňou Talibanu a uskutočnili na budovu päť náletov v trvaní jeden a pol hodiny. Výsledkom bola smrť 42 lekárov a pacientov.[10]
Intervencia v Sýrii proti Islamskému štátu
Dňa 15. novembra 2015 zničili americké vzdušné sily 116 kamiónov, ktoré využívala extrémistická skupina Islamský štát na pašovanie ropy. Na konvoj zaútočili štyri bojové lietadlá A-10 a dve AC-130 blízko mesta Deir ez-Zur v Sýrii. Stroje A-10 zhodili počas náletu asi dva tucty 227 kg bômb, zatiaľ čo gunshipy ostreľovali kolónu svojimi 30 mm a 105 mm kanónmi.[11]
Varianty
- AC-130A Spectre (Plain Janes, Surprise Package, Pave Pronto)
- AC-130E Spectre
- AC-130H Spectre
- AC-130U Spooky II
- AC-130W Stinger II
- AC-130J Ghostrider
Používatelia
- United States Air Force k januáru 2016 disponovali 17 strojmi AC-130U, 12 kusmi AC-130W a 1 lietadlom vo verzii AC-130J.
Špecifikácie (AC-130W Stinger II / AC-130J Ghostrider)
Technické údaje

- Posádka: 13
- Dĺžka: 29,3 m
- Rozpätie: 39,7 m
- Výška: 11,9 m
- Maximálna vzletová hmotnosť: 74 389 kg
- Pohonná jednotka: 4× turbovrtuľový motor Rolls-Royce AE 2100D3, každý s výkonom 3410 kW[12]
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 670 km/h vo výške 6 700 m
- Dolet: 4 828 km
- Dostup: 8 534 m s užitočným zaťažením 19 ton
Výzbroj
- 1 kanón GAU-23/A kalibru 30 mm
- 1 kanón M102 kalibru 105 mm
- Strely vzduch-zem:
- Bomby:
Referencie
- ↑ Lockheed AC-130
- ↑ The U.S. Air Force's New AC-130 Gunships Are Really Bomb Trucks
- ↑ USSOCOM selects Small Glide Munition for 'immediate combat requirement'
- ↑ AC-130J Ghostrider Aircraft, United States of America
- ↑ The AC-130 Gunship and the Vietnam War . . Dostupné online. Archivované 2016-10-10 z originálu.
- ↑ AC130 Spectre gunship . . Dostupné online. Archivované 2016-11-16 z originálu.
- ↑ Air War Joined by Low-Flying 'Spectre'
- ↑ Operation Enduring Freedom - Operations
- ↑ TUCKER, Spencer C.. U.S. Conflicts in the 21st Century: Afghanistan War, Iraq War, and the War on terror. : ABC-CLIO, 2015. ISBN 978-1-4408-3878-1. S. 285. (Anglický)
- ↑ Kunduz hospital attack: MSF's questions remain as US military seeks no charges
- ↑ U.S. Warplanes Strike ISIS Oil Trucks in Syria
- ↑ AE 2100
- ↑ AC-130J Ghostrider
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk