A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Lua | |
| |
Druh | imperatívny, procedurálny |
---|---|
Dátum vzniku | 1993 |
Použitie | Všetky platformy |
Tvorca | Roberto Ierusalimschy Waldemar Celes Luiz Henrique de Figueiredo |
Implementácie | Lua, LuaJIT, LLVM-Lua, Lua Alchemy |
Dialekty | Metalua, Idle, GSL Shell |
Používané prípony | .lua |
Lua je odľahčený, imperatívny a procedurálny programovací jazyk navrhnutý ako skriptovací jazyk s rozšírenou sémantikou. Názov je odvodený z portugalského slova mesiac.
História
Lua vytvorili v roku 1993 Roberto Ierusalimschy, Luiz Henrique de Figueiredo a Waldemar Celes, členovia Computer Graphics Technology Group (Skupina technológie počítačové grafiky) na Pápežskej univerzite v Rio de Janeiro v Brazílii. Verzie Lua pred verziou 5.0 boli uverejnené pod licenciou podobnou BSD licencii, od verzie 5.0 je Lua distribuovaný pod licenciou MIT.
Lua bol použitý v mnohých komerčných aplikáciach (napr. v dobrodružnej hre firmy LucasArts Escape from Monkey Island a software ovládajúci roboty) rovnako ako v tých nekomerčných (Angband a jeho varianty). Medzi jeho najbližších príbuzných patrí Icon pre jeho dizajn a Python pre jednoduchosť použitia aj pre ne-programátorov.
Vlastnosti
Jazyk Lua je určený ako rozširujúci alebo skriptovací jazyk a je dostatočne malý, aby se vošiel na najrôznejšie hostiteľské platformy. Podporuje iba malé množstvo atomárnych dátových štruktúr ako sú boolovské hodnoty, čísla (implicitne s dvojitou presnosťou plávajúcej čiarky) a reťazce. Bežné dátové štruktúry ako sú pole, množiny, hashovacie tabuľky, zoznamy a záznamy môžu byť reprezentované použitím jediné natívnej dátovej štruktúry - tabuľky, ktorá je v podstate heterogénnym asociatívnym poľom. Menné priestory a objekty môžu byť vytvorené taktiež za použitia tabuliek. Zahrnutím minimálneho počtu dátových typov sa Lua pokúša dosiahnuť rovnováhu medzi silou a veľkosťou.
Sémantika Lua môže byť rozširovaná a menená predefinovaním niektorých zabudovaných funkcií v metatabuľkách. Naviac Lua podporuje pokročilé vlastnosti, ako sú funkcie vyššieho rádu a garbage collector. Kombináciou mnohých týchto vlastností je možné v Lua písať aj objektovo orientované programy.
Ukážka kódu
Ukážka klasického programu "Hello, World!":
print("Hello, World!")
Výpočet faktoriálu pomocou rekurzívneho volania funkcie:
function factorial(n)
if n <= 0 then
return 1
end
return n * factorial(n - 1)
end
Vnútorné postupy
Programy v Lua nie sú priamo interpretované, ale sú kompilované do tzv. bytecode (čítaj bajtkód), ktorý je následne spustený na Lua virtual machine (virtuálnom stroji). Proces kompilácie je často pre používateľov transparentný a robí sa za behu programu. Dá sa však vyvolať offline za účelom zvýšenia výkonu alebo omedzenia veľkosti obrazu v pamäti hosťujúceho prostredia vynechaním kompilátoru.
Nasledujúci príklad ukazuje výpis bytecode vyššie popísanej funkcie pre výpočet faktoriálu (v Lua 5.1):
function <factorial.lua:1,7> (10 instructions, 40 bytes at 0x805ee50)
1 param, 3 slots, 0 upvalues, 1 local, 3 constants, 0 functions
1 LE 0 0 -1 ; compare value to 0
2 JMP 2 ; to line 5
3 LOADK 1 -2 ; 1
4 RETURN 1 2
5 GETGLOBAL 1 -3 ; factorial
6 SUB 2 0 -2 ; - 1
7 CALL 1 2 2
8 MUL 1 0 1
9 RETURN 1 2
10 RETURN 0 1
Aplikácie
Lua sa uplatňuje predovšetkým v mnohých hrách, ako je World of Warcraft, masívna onlinová multiplayerová hra na hrdinov, v ktorej si môžu používatelia prispôsobiť používateľské rozhranie, animácie postáv a vzhľad sveta práve v jazyku Lua, a sérii Baldur's Gate a videohre MDK2, kde je použitý ako skriptovací jazyk pre moduly. Taktiež sa objavuje v niektorých open source hrách, ako sú Battle for Wesnoth, Daimonin a hry v štýle Rogue: ToME a H-World. Skripty v jazyku Lua sú tiež využité v hrách Worms 3D, Worms 4: Mayhem a Mafia II. Therescript, použitý k riadeniu vozidiel a animácií v There, je mierne upravená verzia Lua. Správca okien Ion používa Lua pre svoje prispôsobovanie a rozširovanie. Program Chat Mapper pre zapisovanie a ukladanie rozhovorov (napríklad medzi postavami v hrách) používa jazyk Lua k riadeniu rozhovoru. Program LuaTeX rozširuje primitívne príkazy TeXu o možnosť zadávania kódu v jazyku Lua.
Zoznam projektov, o ktorých sa vie, že používajú Lua, je umiestnený na tejto stránke.
Knihy
Externé odkazy
- Lua.org
- Lua-users wiki
- LuaForge hosting a katalóg projektov v Lua.
- LuaBind pre viazanie funkcií a tried z C++ ku kódu v Lua.
- CPB knižnica pre spojení kódu v C++ a Lua.
- prístup ku kódu C/C++ z Lua
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Lua na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk