Národní třída (stanica pražského metra) - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Národní třída (stanica pražského metra)
Národní třída
Narodni trida 2462.JPG
Poloha
50°04′53″S 14°25′12″V / 50,08146°S 14,4201°V / 50.08146; 14.4201Súradnice: 50°04′53″S 14°25′12″V / 50,08146°S 14,4201°V / 50.08146; 14.4201
ŠtvrťNové Město, Praha 1
UlicaM. Rettigové
DopravcaDPP
Tarifné pásmoP
Technické údaje
Typ stanicerazená, pilierová, unifikovaná, trojlodná
Počet nástupíšť2
ProjektantDP-Metroprojekt Praha
Architekting. arch. Rada Mirvaldová-Staňková
História
1985Otvorenie
Pražská doprava
Pražské metro · Stanice pražského metra
Stavba obchodného centra nad stanicou metra (30. september 2013)

Národní třída je stanica metra v Prahe na linke B. Nachádza sa pod ulicou M. Rettigové v štvrti Nové Město. Jej projektový názov bol Purkyňova, ale neskôr bol zmenený podľa mena neďalekej významnej ulice. Bola otvorená 2. novembra 1985.[1] Od júla 2012 do júna 2014 bola stanica uzatvorená a vlaky stanicou iba prechádzali.

Charakteristika stanice

Stanica je razená, pilierová, trojlodná zo skrátenou strednou loďou smerom na juh (dĺžka 65 m), a predĺženou smerom na sever (dĺžka 69 m) tak, že výstup vedie priamo k obchodnému domu Tesco (v dobe otvorenia Máj), zaústený je do povrchového, zaskleného vestibulu železobetónovej konštrukcie. Cestujúci sa dostanú na povrch pomocou trojramenných hlbinných eskalátorov sovietskeho typu o dĺžke 75,4 m.

Stanica je založená 39 m hlboko a je dlhá 111,5 metrov. Na nástupišti je 15 párov prestupov medzi loďami s ostením montovaným zo železobetónových dielcov. Konštrukcia stanice umožňuje časom predĺžiť strednú loď južným smerom tak, aby bol vybudovaný druhý eskalátorový tunel s výstupom do ulíc Lazarská alebo Vodičkova. Všetky lode sú obložené obkladovým sklom Connex so zlatou fóliou.

Vestibul stanice je jednoposchodový, povrchový. Pôvodne zahŕňal iba priestor vyústenia eskalátorového tunelu zo stanice. V 90. rokoch bol rozšírený severným smerom tak, že teraz zaberá plochu až k obchodnému domu Tesco. Dôvodom bolo predovšetkým vytvorenie nových obchodných plôch pre rôzne prevádzky.

Dejiny stanice

S výstavbou stanice metra v tejto časti Prahy sa uvažovalo už v prvých návrhoch ešte z obdobia prvej republiky, aj keď sa viac uvažovalo o priestore okolo Národného divadla. Definitívne sa rozhodlo o jej umiestnení v roku 1970 a o sedem rokov neskôr sa začalo s výstavbou.

Na výstavbu v rokoch 19771985 bolo vynaložených 344 miliónov Kčs.[1] Pôvodne mala mať stanica dva výstupy, ale aj výstavba len jedného si vyžiadala zbúranie mnohých historických domov. Okrem vestibulu stanice vzniklo ale aj malé námestie s modernou zasklenou fontánou, ktorej autormi sú Pavel Trnka a Zbyněk Kabelík.

Povodeň v roku 2002

V roku 2002 došlo k zaplaveniu celej stanice vodou v dôsledku rozsiahlej povodne. Do prevádzky bola znovu uvedená až tesne pred rokom 2003.

Uzatvorenie

Nový vestibul - Národní třída

Od 10. júla 2012[2] do 27. júna 2014 bola stanica uzatvorená (pôvodne sa počítalo s uzatvorením stanice už na jeseň roku 2011 na 10 mesiacov). Existujúci vestibul, vrátane technických priestorov stanice na povrchu a v prvom podzemnom podlaží, bol zbúraný a eskalátorový tunel bol skrátený. Výstup z metra teraz ústí do druhého podzemného podlažia multifunkčného komplexu Quadrio, ktorý má štyri podzemné a osem nadzemných podlaží, alebo priamo do Spálenej ulice. V podzemnej časti susedí s vestibulom podzemného parkoviska pre 250 automobilov. Výstavba vestibulu, oprava eskalátorov a stanice i vybudovanie bezbariérového výťahu stála mesto 671 milionov korún[3]. Na výstup z výťahu do Lazarskej ulice nadväzuje opravená električková trať a zastávka.

Referencie

  1. a b METROPROJEKT Praha a.s.. Detail projektu/Stanice Národní třída . metroprojekt.cz, . Dostupné online. (po česky)
  2. Lidovky.cz. Zavřeno. Stanicí Národní třída bude metro dva roky jen projíždět . 2012-7-10. Dostupné online.
  3. ČTK. Quadrio v centru Prahy je zkolaudované, obchody otevřou za měsíc . E15.cz, 2014-9-25. Dostupné online.

Iné projekty

Externé odkazy


← smer Zličín Pražské metrolinka B smer Černý Most
Karlovo náměstí Národní třída Můstek
Zličín bezbariérový prístupStodůlky bezbariérový prístupLuka bezbariérový prístupLužiny bezbariérový prístupHůrka bezbariérový prístupNové Butovice bezbariérový prístupJinoniceRadlickáSmíchovské nádraží bezbariérový prístupAndělKarlovo náměstíNárodní třídaMůstek Linka A (Praha).svgNáměstí RepublikyFlorenc Linka C (Praha).svg bezbariérový prístupKřižíkovaInvalidovnaPalmovkaČeskomoravskáVysočanská bezbariérový prístupKolbenova bezbariérový prístupHloubětín bezbariérový prístupRajská zahrada bezbariérový prístupČerný Most bezbariérový prístup
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Národní třída (stanica pražského metra)





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk