A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Národní třída | |
Poloha | |
---|---|
50°04′53″S 14°25′12″V / 50,08146°S 14,4201°VSúradnice: 50°04′53″S 14°25′12″V / 50,08146°S 14,4201°V | |
Štvrť | Nové Město, Praha 1 |
Ulica | M. Rettigové |
Dopravca | DPP |
Tarifné pásmo | P |
Technické údaje | |
Typ stanice | razená, pilierová, unifikovaná, trojlodná |
Počet nástupíšť | 2 |
Projektant | DP-Metroprojekt Praha |
Architekt | ing. arch. Rada Mirvaldová-Staňková |
História | |
1985 | Otvorenie |
Pražská doprava Pražské metro · Stanice pražského metra |
Národní třída je stanica metra v Prahe na linke B. Nachádza sa pod ulicou M. Rettigové v štvrti Nové Město. Jej projektový názov bol Purkyňova, ale neskôr bol zmenený podľa mena neďalekej významnej ulice. Bola otvorená 2. novembra 1985.[1] Od júla 2012 do júna 2014 bola stanica uzatvorená a vlaky stanicou iba prechádzali.
Charakteristika stanice
Stanica je razená, pilierová, trojlodná zo skrátenou strednou loďou smerom na juh (dĺžka 65 m), a predĺženou smerom na sever (dĺžka 69 m) tak, že výstup vedie priamo k obchodnému domu Tesco (v dobe otvorenia Máj), zaústený je do povrchového, zaskleného vestibulu železobetónovej konštrukcie. Cestujúci sa dostanú na povrch pomocou trojramenných hlbinných eskalátorov sovietskeho typu o dĺžke 75,4 m.
Stanica je založená 39 m hlboko a je dlhá 111,5 metrov. Na nástupišti je 15 párov prestupov medzi loďami s ostením montovaným zo železobetónových dielcov. Konštrukcia stanice umožňuje časom predĺžiť strednú loď južným smerom tak, aby bol vybudovaný druhý eskalátorový tunel s výstupom do ulíc Lazarská alebo Vodičkova. Všetky lode sú obložené obkladovým sklom Connex so zlatou fóliou.
Vestibul stanice je jednoposchodový, povrchový. Pôvodne zahŕňal iba priestor vyústenia eskalátorového tunelu zo stanice. V 90. rokoch bol rozšírený severným smerom tak, že teraz zaberá plochu až k obchodnému domu Tesco. Dôvodom bolo predovšetkým vytvorenie nových obchodných plôch pre rôzne prevádzky.
Dejiny stanice
S výstavbou stanice metra v tejto časti Prahy sa uvažovalo už v prvých návrhoch ešte z obdobia prvej republiky, aj keď sa viac uvažovalo o priestore okolo Národného divadla. Definitívne sa rozhodlo o jej umiestnení v roku 1970 a o sedem rokov neskôr sa začalo s výstavbou.
Na výstavbu v rokoch 1977 – 1985 bolo vynaložených 344 miliónov Kčs.[1] Pôvodne mala mať stanica dva výstupy, ale aj výstavba len jedného si vyžiadala zbúranie mnohých historických domov. Okrem vestibulu stanice vzniklo ale aj malé námestie s modernou zasklenou fontánou, ktorej autormi sú Pavel Trnka a Zbyněk Kabelík.
Povodeň v roku 2002
V roku 2002 došlo k zaplaveniu celej stanice vodou v dôsledku rozsiahlej povodne. Do prevádzky bola znovu uvedená až tesne pred rokom 2003.
Uzatvorenie
Od 10. júla 2012[2] do 27. júna 2014 bola stanica uzatvorená (pôvodne sa počítalo s uzatvorením stanice už na jeseň roku 2011 na 10 mesiacov). Existujúci vestibul, vrátane technických priestorov stanice na povrchu a v prvom podzemnom podlaží, bol zbúraný a eskalátorový tunel bol skrátený. Výstup z metra teraz ústí do druhého podzemného podlažia multifunkčného komplexu Quadrio, ktorý má štyri podzemné a osem nadzemných podlaží, alebo priamo do Spálenej ulice. V podzemnej časti susedí s vestibulom podzemného parkoviska pre 250 automobilov. Výstavba vestibulu, oprava eskalátorov a stanice i vybudovanie bezbariérového výťahu stála mesto 671 milionov korún[3]. Na výstup z výťahu do Lazarskej ulice nadväzuje opravená električková trať a zastávka.
Referencie
- ↑ a b METROPROJEKT Praha a.s.. Detail projektu/Stanice Národní třída . metroprojekt.cz, . Dostupné online. (po česky)
- ↑ Lidovky.cz. Zavřeno. Stanicí Národní třída bude metro dva roky jen projíždět . 2012-7-10. Dostupné online.
- ↑ ČTK. Quadrio v centru Prahy je zkolaudované, obchody otevřou za měsíc . E15.cz, 2014-9-25. Dostupné online.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému stanica pražského metra Národní třída
Externé odkazy
← smer Zličín | Pražské metro – linka B | smer Černý Most → |
Karlovo náměstí | Národní třída | Můstek |
Zličín – Stodůlky – Luka – Lužiny – Hůrka – Nové Butovice – Jinonice – Radlická – Smíchovské nádraží – Anděl – Karlovo náměstí – Národní třída – Můstek – Náměstí Republiky – Florenc – Křižíkova – Invalidovna – Palmovka – Českomoravská – Vysočanská – Kolbenova – Hloubětín – Rajská zahrada – Černý Most |
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk