A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
NP-úplný problém je taký problém, ktorý patrí do triedy NP (je vypočítateľný v nedeterministickom polynomiálnom čase) a ľubovoľný iný problém z triedy NP je naň polynomiálne redukovateľný (tzn. je NP-ťažký). NP-úplné problémy v istom zmysle reprezentujú tie najťažšie problémy spomedzi triedy NP. Pokiaľ by niekto našiel deterministický polynomiálny algoritmus pre jeden NP-úplný problém, vďaka existujúcej redukcii by boli všetky problémy z triedy NP riešiteľné v deterministickom polynomiálnom čase (P=NP).
Častou chybou je interpretácia skratky NP v názve NP-úplný ako nepolynomiálny (ang. non-polynomial), t. j., neriešiteľný v deterministickom polynomiálnom čase. Aj keď sa väčšina odborníkov prikláňa k názoru, že neexistuje deterministický polynomiálny algoritmus pre žiadny NP-úplný problém, toto nebolo nikdy dokázané. Tiež treba dodať, že trieda NP obsahuje všetky problémy ktoré sú riešiteľné v deterministickom polynomiálnom čase.
NP-úplné problémy sú tiež charakteristické tým, že správnosť ich riešenia môže byť overená rýchlo (v deterministickom polynomiálnom čase), ale nie je známa efektívna cesta pre nájdenie riešenia. To znamená, že čas potrebný na riešenie NP-úplného problému rastie asymptoticky rýchlejšie ako polynomiálne (obvykle exponenciálne) vzhľadom na veľkosť zadania (inštancie) problému. Dôsledkom je, že čas potrebný na riešenie aj stredne veľkých inštancií NP-úplných problémov ľahko dosahuje bilióny alebo trilióny rokov pri použití akéhokoľvek množstva dnes dostupného výpočtového výkonu. Aj preto je otázka, či je možné riešiť NP-úplné problémy efektívne jednou z centrálnych otázok počítačovej vedy dneška.
Príklady NP-úplných problémov
- SATISFIABILITY, teda problém splniteľnosti výrokovej formule v konjunktívnej normálnej forme
- 3-SATISFIABILITY, teda problém splniteľnosti výrokovej formule v konjunktívnej normálnej forme, pričom každá klauzula obsahuje najviac tri literály
- Existencia Hamiltonovskej kružnice
- Úloha, či daný graf možno zafarbiť k farbami
- Kvadratická diofantická rovnica
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Architektúra počítača
Bioinformatika
Dátové nosiče
Databázy
Eponymické termíny v informatike
Formálne jazyky
Formálne jazyky a automaty
Geoinformatika
Hardvér
Hypertext
Informácia
Informačné systémy
Informatici
16-bit
32-bit
4-bit
64-bit
8-bit
Adresový priestor
Adresovanie (informatika)
Autorun.inf
Contextual Query Language
Dátové centrum
Dátový záznam
Datacentrum
Dejiny počítačov
Distribuované spracovanie
Dokument (informatika)
Formalizovaný jazyk
Geocentrická súradnicová sústava
Geografický súradnicový systém GIS
Gigahertz
Heterostáza
Hoareova logika
Hospodárska informatika
Inštrukcia (informatika)
Indexovanie
Inferenčný mechanizmus
Informačné a komunikačné technológie
Informačný horizont
Informačný jav
Informačný jazyk
Informačný zdroj
Informatická výchova
Informatika
Informovanie
Internet
IP Multimedia Subsystem
Jednosmerná komunikácia
Kapacita počítačových pamätí
Katedra knižničnej a informačnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave
Klasifikácia počítačových systémov
Knižnica infraštruktúry informačných technológií
Komputerizácia
Komunikačné prostriedky
Kontrolný súčet
Korešpondenčný seminár z programovania
Logging
Manažérstvo informácií
Manažment používateľov
Memoizácia
Metainformácia
Multiplexor
Náhodné číslo
N-gram
Navigácia (informatika)
Nositeľ znaku
NP-úplný problém
Objavovanie znalostí v databázach
Osi súradnicového systému
Overovanie modelov
Oznámenie počítača
Pertinentná informácia
Počítačová bezpečnosť
Počítačová gramotnosť
Polynomiálna transformovateľnosť
Portál:Informačné technológie
Premenná (informatika)
Priama väzba
Problém čitateľa-zapisovateľa
Problém fajčiarov cigariet
Problém obedujúcich filozofov
Problém spiaceho holiča
Promot
Pseudonáhodné číslo
Psychika (informatika)
Reálny čas (počítače)
Redukcia (teoretická informatika)
Redundantná informácia
Rekurzia (informatika)
Replikácia dát
Riešenie problému
Rozšírená realita
Rozhranie (interface)
Runtime error
Súbežnosť
Sťahovanie hudby
Spätná väzba (všeobecne)
Spracovanie dát
Spracovanie informácií
Spracovanie textu
Stav (informatika)
Syntaktická analýza
Systém manažérstva obsahu (všeobecne)
Teória algoritmov
Teória formálnych jazykov
Teória umelej inteligencie
Teória vypočítateľnosti
Teoretická informatika
Terminálová udalosť
The Art of Computer Programming
Token (text)
Typografia (umenie)
Udalosť (informatika)
Umelá inteligencia
Unifikovaný signál
Výpočtová zložitosť
Výpočtové náklady
Výraz (informatika)
Výroba s využitím počítača
Výstupné slovo
Voľná premenná
Vyhľadávací jazyk
Vyhodnocovacia stratégia
Vyrovnávacia pamäť
Záchrana dát
Zoznam slotov a soketov spoločnosti AMD
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk