A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
E-8 Joint STARS | |
![]() E-8 počas letu | |
Typ | lietadlo velenia a riadenia, radarové prieskumné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Grumman Aerospace Corporation Northrop Grumman |
Zavedený | 1991 |
Charakter | V aktívnej službe |
Hlavný používateľ | United States Air Force |
Vyrobených | 17 |
Cena za kus | 224,4 miliónov dolárov (v roku 1998) |
Northrop Grumman E-8 Joint Surveillance Target Attack Radar System (Joint STARS) je americké vojenské lietadlo, ktoré predstavuje leteckú platformu na velenie a riadenie bojových operácií. Dokáže lokalizovať, identifikovať, klasifikovať, sledovať a zamerať pozemné ciele a odovzdať tieto informácie pomocou dátového spojenia americkému veleniu a úderným prvkom na súši, na mori alebo vo vzduchu.
História
V 70. rokoch 20. storočia mali ozbrojené sily USA záujem o zdokonalené systémy sledovania bojiska. To viedlo k vývojovým prácam na tvorbe vyspelého radaru so syntetickou apertúrou (SAR), ktorý by dokázal detailne mapovať zemský povrch. Tento projekt s kódovým označením PAVE MOVER zastrešovala agentúra DARPA spolu s americkým letectvom.
V tom istom čase financovala americká armáda vývoj podobného systému sledovania bojiska, ktorého nosičom by bol vrtuľník rodiny Sikorsky H-60. Projekt niesol označenie Stand-Off Target Acquisition System (SOTAS), ale náklady naň boli príliš vysoké a armáda bola nútená ho zrušiť. Krátko nato v roku 1982 armáda a letectvo svoje programy zlúčili. Nasledujúce dva roky strávili definovaním svojich požiadaviek a výsledkom bol systém Joint Surveillance Target Attack Radar System (Joint STARS).
Melbourne Systems Division, divízia spoločnosti Grumman, získala v roku 1985 zákazku na vývoj a výrobu dvoch prototypov E-8A, ktoré sa stali leteckou platformou pre systém Joint-STARS. Prvý prototyp E-8A sa dostal do vzduchu v roku 1988, pričom oba stroje boli operačne testované už počas vojny v Perzskom zálive v roku 1991.
Medzitým bola v roku 1990 uzavretá zmluva na výrobu jedného vylepšeného prototypu v štandarde E-8C, ktorý absolvoval svoj prvý let v marci 1994. Dodávky prvých lietadiel v tejto verzii začali v roku 1995.[1]
Konštrukcia


E-8 je modifikované civilné lietadlo série Boeing 707-300, ktoré je vybavené špeciálnym radarom, komunikačnými, prevádzkovými a riadiacimi podsystémami. Je charakteristické radomom v tvare kanoe, ktorý sa nachádza v spodnej časti trupu a je dlhý 8 metrov. V ňom je umiestnená fázová anténa s bočným vyžarovaním, ktorá má dĺžku 7,3 metrov.
Radarové a počítačové podsystémy E-8C dokážu zhromažďovať a zobrazovať podrobné informácie o pozemných silách na bojisku. Informácie sa prenášajú takmer v reálnom čase na pozemné stanice armády a námorného zboru ako aj na iné uzly velenia, riadenia a komunikácie.
Anténa AN/APY-3 môže byť naklonená na obe strany lietadla, pričom má zorné pole 120 stupňov. Dokáže pokryť takmer 50 000 km² a je schopná detegovať ciele na viac ako 250 km. Radar má tiež limitovanú schopnosť detegovať helikoptéry ako aj nízko a pomaly letiace lietadlá s pevným krídlom.[2]
AN/APY-3 pracuje v štyroch základných prevádzkových režimoch:
- Wide-Area Surveillance/Moving Target Indicator (WAS/MTI) – primárny režim radaru, v ktorom sleduje pohyblivé pozemné ciele v cieľovej oblasti s veľkosťou 512 km². Tento režim zobrazuje jednotlivé typy cieľov farebne rozlíšené a veliteľom poskytuje o dianí na bojisku komplexný obraz.
- Sector Search Mode (SSM) – režim, ktorý umožňuje priblíženie a zameranie sa na detaily v cieľovej oblasti s rozlohou približne 30 x 30 km.
- Attack Planning Mode (APM) – režim, ktorý umožňuje priblíženie s vysokým rozlíšením na oblasť s rozlohou približne 12 x 12 km. Používa sa pri finálnom určovaní cieľov, na ktoré sa má zaútočiť.
- Synthetic Aperture Radar/Fixed Target Indicator (SAR/FTI) – režim, ktorý sa používa na vytvorenie podrobných máp bojovej oblasti vo fotografickej kvalite. V režime SAR má radar dosah až 175 km po oboch stranách lietadla. Počas jediného osemhodinového letu je možné zmapovať milión štvorcových kilometrov.
Ďalším vylepšením lietadla E-8 v porovnaní s civilným Boeingom 707-300 je schopnosť tankovania počas letu. Umožňuje to objímka, ktorá sa nachádza v hornej časti trupu za kokpitom.
V interiéri sa nachádzajú dva rady zobrazovacích a ovládacích konzol pre špecializovaných operátorov. Celkovo je tam 17 operátorských konzol a jedna konzola „obranných systémov“. Obranné systémy však nezahŕňajú žiadne aktívne protiopatrenia a pozostávajú iba z výstražných senzorov. Pri štandardnej misii zvyčajne posádka pozostáva z 21 osôb, pri dlho trvajúcich letoch je však možné zobrať na palubu až 34 ľudí. V lietadla sa okrem kokpitu a operátorských stanovíšť nachádza aj šesť lôžok a odpočinková miestnosť.
Operačné nasadenie
Prvé dve lietadlá E-8A dorazili 11. januára 1991 do Rijádu v Saudskej Arábie. Tu sa zúčastnili operácie Desert Storm, ktorej cieľom bolo vytlačiť Iračanov z Kuvajtu. E-8A vykonali prvú misiu 14. januára, čo bolo dva dni pred začiatkom leteckej kampane. Celkovo absolvovali 49 bojových letov, v rámci ktorých strávili vo vzduchu viac ako 500 hodín. Aj keď lietadlá boli vybavené iba asi desiatimi operátorskými konzolami a toto nasadenie bolo v zásade iba testovacie, oba stroje sa ukázali byť cennými bojovými prostriedkami. Snímky z E-4A zmapovali pohyby irackých vozidiel na tzv. „Diaľnici smrti“ a presne ich označili pre potreby leteckého útoku.
Od decembra 1995 do marca 1996 sa lietadlá E-8A a E-8C zúčastnili operácie Joint Endeavor, čo bola mierová misia NATO v Bosne a Hercegovine. Stroje štartovali zo základne v Nemecku a absolvovali 95 letov (viac ako 1 000 letových hodín). E-8C boli do tejto operácie opätovne nasadené v v októbri 1996, kedy absolvovali 36 operačných letov s viac ako 470 letovými hodinami.[3]
Používatelia
- United States Air Force – disponujú 16 lietadlami E-8, ktoré sa nachádzajú na základni Robins.
Špecifikácie (E-8C)
Technické údaje
- Posádka: 4
- Kapacita: 18 špecialistov (ich počet závisí od typu misie)
- Rozpätie krídel: 44,4 m
- Dĺžka: 46,6 m
- Výška: 13 m
- Nosná plocha: 283,35 m²
- Prázdna hmotnosť: 77 600 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 152 400 kg
- Pohonná jednotka: 4x turboventilátorový motor Pratt & Whitney TF33-102C, každý s ťahom 85 kN
4x turboventilátorový motor Pratt & Whitney JT8D-219 každý s ťahom 94 kN
Výkony
- Cestovná rýchlosť: 945 km/h
- Maximálna rýchlosť: 1 000 km/h
- Letová vytrvalosť: 11 hodín
- Dostup: viac ako 12 800 m
Referencie
Pozri aj
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Northrop Grumman E-8 Joint STARS
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk