A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
TGV (z fr. Train à Grande Vitesse, doslova: vysokorýchlostný vlak) je vysokorýchlostný vlak francúzskych národných železníc SNCF. Vlaky TGV majú elektrický pohon a dosahujú rýchlosť až 320 km/h (pri testoch až 574,8 km/h). Ich vývoj začal v 60-tych rokoch a prvá špeciálna trať bola otvorená v roku 1981 medzi Parížom a Lyonom.
Opis vlakov
Jednotky TGV sa skladajú z dvoch hnacích (čelných) a niekoľko hnaných (vložených) vozov. Hnacie nápravy sú vždy všetky nápravy hnacieho vozu a niekedy tiež susedného podvozku hnaného vozu. Vložené vozy spočívajú na spoločných podvozkoch zo susednými vozmi (s výnimkou spriahnutia s čelnými vozmi). Prednosťou tohoto netypického riešenia je zníženie počtu náprav, zvýšenie priestrannosti vo vnútri vozu, ľahšia priechodnosť a lepšia aerodynamika vlaku. Prvý prototyp TGV 001 bol poháňaný plynovou turbínou. Zvýšenie cien ropy počas ropnej krízy v roku 1973 však rozhodlo v prospech elektrickej trakcie.
Typy vlakov
Doteraz boli vyrobené tieto typy vlakov:
Typ | Najvyššia rýchlosť | Počet sedadiel |
Dĺžka | Šírka | Hmotnosť | Výkon (pri 25 kV) |
---|---|---|---|---|---|---|
TGV 001 (prototyp) | ||||||
PSE (Paris-Sud-Est) | 300 km/h | 345 | 200,2 m) | 2,1 m | 385 ton (424 ton) | 6 450 kW |
La Poste (prerobené z PSE) |
300 km/h | |||||
Atlantique | 300 km/h | 485 | 237,5 m | 2,90 m | 444 ton (489 ton) | 8 800 kW |
AVE S-100 ** | 300 km/h | |||||
TGV AVE S-101 Euromed ** | 220 km/h | |||||
Réseau | 300 km/h | 377 | 200 m | 2,90 m | 383 ton (422 ton) | 8 800 kW |
Duplex | 320 km/h | 512 | 200 m | 2,90 m | 386 ton (425 ton) | 8 800 kW |
Thalys PBA (Paris - Brusel - Amsterdam) | 300 km/h | 377 | 200 m | 2,90 m | (?) | 8 800 kW |
Thalys PBKA (Paris - Brusel - Köln/Amsterdam) | 300 km/h | 377 | 200 m | 2,90 m | 385 ton (424 ton) | 8 800 kW |
Eurostar Three Capitals | 300 km/h | 794 | 393,7 m | 2,81 m | 752 ton (829 ton) | 12 240 kW |
Eurostar Eurostar North of London | 300 km/h | 596 | 318,9 m | 2,81 m | 665 ton (733 ton) | 12 240 kW |
KTX (Korea Train EXpress) | 300 km/h | |||||
POS | 320 km/h | 200 m | 2,90 m | 423 ton (466 ton) | 9 280 kW | |
AGV (pred začiatkom výroby) |
350 km/h | |||||
Duplex Argentina (plánované) |
350 km/h |
- - * odvodené z Atlantique
- - ** odvodené z Atlantique, pre trate rozchodu 1 668 mm
Trate
Trate vo Francúzsku
Trate využívané TGV sa vo Francúzsku nazývajú LGV (Ligne à Grande Vitesse-vysokorýchlostná trať). Za viac ako 20 rokov sa postavilo asi 1 200 km tratí:
- LGV Paris Sud-Est - Paríž - Lyon; výstavba 1975 až 1983 (St. Florentin - Lyon 1981); dĺžka 538 km; traťová rýchlosť 270 km/h
- LGV Atlantique - Paríž - Le Mans, Tours; výstavba 1985 až 1990; dĺžka 282 km; traťová rýchlosť 300 km/h
- LGV Nord-Europe - Paríž- Fretin - Lille - Calais; výstavba 1989 až 1993; dĺžka 333 km; traťová rýchlosť 300 km/h
- LGV Rhône-Alpes - Montanay Junction - Valence; výstavba 1990 až 1994; dĺžka 115 km; traťová rýchlosť 300 km/h
- LGV Méditerranée - Valence - Nîmes, Marseille; výstavba 1996 až 2001; dĺžka 251 km; traťová rýchlosť 300 km/h
- LGV Belgium - Fretin - Wannehein; výstavba 1993 až 1997; dĺžka 84 km; traťová rýchlosť 300 km/h
- LGV Est časť 1 - Paríž - Baudrecourt; výstavba 2002 až 2007 ; dĺžka 307 km; traťová rýchlosť 320 km/h
V nasledujúcich rokoch sa plánuje spustenie týchto tratí:
- LGV Est časť 2 - Baudrecourt - Štrasburg; výstavba 2002 až 2010; traťová rýchlosť 320 km/h
- LGV Aquitaine - Tours - Bordeaux; výstavba po roku 2006; dĺžka 361 km
- LGV Rhin - Rhône - Lyon - Štrasburg
- LGV PACA - Marseille - Nice
- LGV Nimes - Montpellier - Narbonne - Perpignan
- LGV Bordeaux - Toulouse - Narbonne
- LGV Perpignan - Perthus - Barcelona (Španielsko); výstavba 2004 až 2011
Trate mimo Francúzska
Niektoré vlaky TGV jazdia aj mimo Francúzska na tratiach štandardných ako i vysokorýchlostných:
- Karlsruhe - Stuttgart (Nemecko)
- Turín - Novara (Taliansko)
- Wannehein - Brusel - Liège (Belgicko)
- Barcelona/Huesca - Zaragoza - Madrid - Córdoba - Malaga/Sevilla (Španielsko) (spojenie so sieťou LGV SNCF je predpokladané na február 2009, úplné dokončenie v r. 2011)
- Soul - Pusan (Kórejská republika)
V nasledujúcich rokoch sa plánuje spustenie týchto tratí:
- HSL Zuid Brusel - Amsterdam (od polovice r. 2009)
- Lyon - Turín (Lyon Turin Ferroviaire)
- Novara - Milano (Taliansko) (od r. 2009)
- Liège (Belgicko) - Köln (Nemecko) (od r. 2009)
- Perthus - Figueres - Barcelona (Španielsko) (od r. 2009)
- na LGV Est nadviaže výstavba ďalších úsekov vysokorýchlostnej trate zo Štrasburgu do Bratislavy cez Viedeň
Rekordy
- 8. decembra 1972 TGV č. 001 (predchodca PSE) dosiahol rýchlosť 318,0 km/h.
- 26. februára 1981 TGV PSE č. 16 dosiahol na trati St. Florentin - Lyon rýchlosť 380,4 km/h.
- 18. mája 1990 TGV Atlantique č. 325 dosiahol na trati Paríž - Tours rýchlosť 515,3 km/h.
- (Neoficiálne) 13. februára 2007 TGV prekonal vyššie uvedený svetový rekord, keď jeho upravená súprava dosiahla pri pokusnej jazde na trati Paríž - Baudrecourt (- Strasbourg) rýchlosť 553 km/h.
- 3. apríla 2007 TGV prekonal svoj vlastný rekord, keď (taktiež na LGV Est), približne 200 km východne od Paríža dosiahol rýchlosť 574,79 km/h. [1]
Referencie
- ↑ http://vat.pravda.sk/francuzsky-tgv-zlomil-rekord-575-km-h-dbq-/sk_vtech.asp?c=A070403_145449_sk_vtech_p17
Pozri aj
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému TGV
Externé odkazy
- www.tgv.com - oficiálna stránka TGV (po francúzsky)
- www.rail.sk - TGV na rail.sk (po slovensky)
- www.railfaneurope.net - TGV na railfaneurope.net (po anglicky)
- www.railway-technology.com - TGV na railway-technology.com (po anglicky)
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk