A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Uhorská severná železnica | |
Základné informácie | |
---|---|
Prevádzkovateľ | MÁV |
Parametre trate | |
Rozchod | 1435 mm |
Počet koľají | 1 |
Napájacia sústava | neelektrifikovaná |
Max. sklon | 16‰ |
Uhorská severná železnica bola železničná trať, vedúca z Budapešti cez Salgótarján, Lučenec a Zvolen do Vrútok, kde bola prepojená s Košicko-bohumínskou železnicou.[1] Vznikla v 60. a 70. rokoch 19. storočia pre potrebu spojenia Budapešti so Sliezskom a otvorená bola 12. augusta 1872.[2]
Vznik
V roku 1867 bola dokončená železnica z Pešti do Salgótarjánu, preto sa v roku 1868 pristúpilo k pokračovaniu na Lučenec a Zvolen.[3] Pôvodné úvahy o prepojení s KBŽ v Ružomberku i trasa cez Banskú Bystricu a Harmanec boli zamietnuté pre náročnosť výstavby a vysoké náklady, a tak sa trasovanie budovalo cez Kremnicu a Martin.[2] Práce boli dokončené v auguste 1872 a prvý vlak bol z Pešti vypravený 11. augusta 1872 o 23. hodine, s príchodom do Vrútok na druhý deň, krátko po 15. hodine.[2] Vo Zvolene i Vrútkach boli vybudované dielne a rozsiahle zázemie údržby trate.
Otváranie jednotlivých úsekov:
- 2. 4. 1867: Pešť – Hatvan
- 9. 5. 1867: Hatvan – Salgótarján
- 3. 5. 1871: Salgótarján – Lučenec
- 18. 6. 1871: Lučenec – Zvolen
- 12. 8. 1872: Zvolen – Vrútky[2]
Trasa
Uhorská severná železnica ako taká už dnes neexistuje, ale jej úseky sú využívané dnešnými traťami:
- Trať 170: Vrútky – Horná Štubňa
- Trať 171: Horná Štubňa – Zvolen
- Trať 160: Zvolen – Lučenec – Fiľakovo
- Trať 164: Fiľakovo – Somoskőújfalu (na území Maďarska)
Nadväzujúce trate
- Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica – otvorená 10. augusta 1873
- Zvolen – Banská Bystrica – otvorená 3. septembra 1873
- Fiľakovo – Lenartovce – Benréve[2]
Referencie
- ↑ KOVÁR, František. Stredoslovenské železnice na starých fotografiách. (10. časť) . inovinky.sk, 2023-10-28, . Dostupné online.
- ↑ a b c d e KOVÁR, František. V minulosti dôležitá slovenská železnica, jej sláva je dnes už minulosťou. . inovinky.sk, 2023-05-15, . Dostupné online.
- ↑ Uhorská severná železnica, neskôr MÁV . Bratislava: Železnice Slovenskej republiky, . Dostupné online. Archivované 2023-02-03 z originálu.
Pozri aj
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk