A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Douglas B-18 Bolo bola vojenská verzia Douglasu DC-2 navrhnutá tak, aby spĺňala požiadavky na pobrežný viacmotorový bombardér.[1] Douglas B-18 bol americký ťažký bombardér vyvinutý spoločnosťou Douglas Aircraft Company ako náhradu za Martin B-10.[2]
Vznik a vývoj
Douglas B-18 bol vyvinutý v roku 1935 na základe požiadavky US Army ako náhrada za lietadlo Martin B-10. Prvý prototyp DB-1 bol poháňaný dvoma hviezdicovými motormi Wright R-1820 o výkone 930 koní.[3] Krídlo malo rovnakú základnú konštrukciu ako DC-2 s výnimkou toho, že rozpätie bolo kratšie o 1,68 m a bolo namontované ako stredné krídlo namiesto dolného krídla. Chvostové plochy boli zväčšené a dosahoval maximálnu rýchlosť 348 km/h.[1] No mal nový a priestrannejší trup. Obrannú výzbroj tvorili guľomety umiestnené vo vežiach na prove, na chrbte a na bruchu. Douglas B-18 bol zaradený do sériovej výroby pod označením B-18. Prvých 134 sériových lietadiel mohli niesť 2 948 kg bômb namiesto pôvodných 1 966 kg. Ďalší dopyt viedol k výrobe 217 kusov verzie B-18A so silnejšími motormi, zahrotenou a viac presklenou prednou časťou trupu a zmeneným chrbtovým streleckým stanovišťom.[3]
Prevádzková história
Keď vstúpili Spojené štáty do druhej svetovej vojny, Douglas B-18 boli už zastaralé ako frontové bombardéry, ale armáda používala Douglas B-18 na výcvik pilotov a navigátorov bombardérov. Neskôr počas vojny ich Americká armáda a Kráľovské kanadské letectvo používali na protiponorkové hliadky a na transport.[4]
Špecifikácia
Všeobecné charakteristiky
- Posádka: Šesť
- Dĺžka: 17,63 m
- Rozpätie: 27,28 m
- Výška: 4,62 m
- Plocha krídel: 89,1 m 2
- Prázdna hmotnosť: 7 403 kg
- Hrubá hmotnosť: 10 886 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 12 552 kg
- Pohonná jednotka: 2 x Wright R-1820 ďeväťvalcový vzduchom chladený radiálny piestový motor, každý s výkonom 1 000 k[5]
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 348 km/h, vo výške 3 000 m
- Cestovná rýchlosť: 269 km/h
- Dosah: 1 400 km
- Servisný strop: 7 300 m
- Stúpavosť: 3 000 m za 9 minút 54 sekúnd
- Zaťaženie krídla: 120 kg/m 2[5]
Výzbroj
- Guľomety: 3 × 7,62 mm
- Bomby: 910 kg normálne; Maximálne 2 000 kg[5]
Referencie
- ↑ a b Douglas B-18 Bolo . www.aviation-history.com, . Dostupné online.
- ↑ Douglas B-18 Bolo . National Museum of the United States Air Force™, . Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ a b Douglas B-18 Bolo – Druhá světová válka – druhasvetova.com . druhasvetova.com, . Dostupné online.
- ↑ Douglas B-18 Bolo | Wings Over the Rockies Air & Space Museum . Wings Over The Rockies, . Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ a b c FRANCILLON, René J.. McDonnell Douglas aircraft since 1920. Annapolis, Md : Naval Institute Press, 1988. ISBN 978-0-87021-428-8.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Douglas B-18 Bolo
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk