A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Kamov Ka-29 | |
Typ | dopravný bojový vrtuľník |
---|---|
Výrobca | Kamov |
Prvý let | 28. júl 1976 |
Zavedený | 8. august 1987[1] |
Charakter | v službe |
Hlavný používateľ | Ruské námorné letectvo |
Výroba | 1984 – 1991 |
Vyrobených | 59 |
Kamov Ka-29 (v kóde NATO: Helix-B) je ruský (pôvodne sovietsky) dopravný vrtuľník, odvodený z typu Kamov Ka-27. Je určený pre zabezpečenie výsadku námornej pechoty z lodí a prípadnú palebnú podporu.
Vznik a vývoj
Začiatkom 70. rokov 20. storočia chcel Sovietsky zväz zvýšiť potenciál svojej námornej pechoty vybudovaním väčších výsadkových lodí a špeciálnych transportných vrtuľníkov, schopných operovať z paluby týchto lodí. Vývojom nového dopravného vrtuľníka sa v roku 1973 začala zaoberať konštrukčná kancelária N.I. Kamova. Tá získala prvé skúsenosti s navrhovaním bojového dopravného vrtuľníku už koncom 60. rokov, keď prišla s konceptom Ka-25F vybaveného podvozkom s lyžinami. Výzbroj tohto stroja mala pozostávať z pohyblivého kanónu kalibru 23 mm, zo šiestich blokov neriadených rakiet UB-16, šiestich protitankových rakiet Falanga a bômb rôzneho kalibru. Hoci v súťaži o nový bojový vrtuľník nakoniec zvíťazil projekt konštrukčnej kancelárie Mila (Mi-24), pracovníci Kamova získali pri tvorbe návrhu bohaté skúsenosti.
Prvý let Ka-29 sa uskutočnil v júli 1976 a štátne skúšky tohto stroja boli úspešne zavŕšené v roku 1979.[2] Napriek tomu sa sériová výroba rozbehla až v roku 1984 a prebiehala do roku 1991. Okrem 3 prototypov vzniklo ďalších 59 sériovo vyrobených strojov.
Prvými nosičmi Ka-29 sa stali výsadkové lode projektu 1174 (Ivan Rogov, Alexander Nikolaev a Mitrofan Moskalenko), ktoré mali na palube dva heliporty a každé plavidlo viezlo štyri tieto vrtuľníky. Posledná z týchto lodí (Ivan Rogov) bola vyradená z prevádzky v roku 2002.
Odvtedy vzlietajú vrtuľníky len z paluby jedinej ruskej lietadlovej lode Admiral Kuznecov. Na palube tohto plavidla sa zúčastnili aj bojov proti Islamskému štáu v Sýrii. V auguste 2016 však prebehlo testovanie Ka-29 aj na palube výsadkovej lode Ivan Gren (projekt 11711).
Konštrukcia
Ka-29 je palubný vrtuľník, ktorý bol vyvinutý na báze protiponorkového vrtuľníka Ka-27. Oba typy zdieľajú rovnakú prevodovku, pohonnú jednotkú, hlavnú časť trupu, podvozok, systém riadenia, hydraulické, energetické a palivové systémy, pilotné a navigačné systémy. V Ka-29 sú navyše nainštalované rádiové systémy ARK-UD a Eukalypt, určené na komunikáciu s pozemnými silami.
Posádka vrtuľníka sa skladá z pilota a operátora, ktorí sedia vedľa seba. Operátor je zodpovedný za navigáciu vrtuľníka a obsluhu zbraní, ako sú protitankové navádzané rakety a pohyblivý guľomet. Kabína posádky je v porovnaní s Ka-27 rozšírená o 500 mm a je chránená pancierovaním s balistickou odolnosťou do kalibru 7,62 mm. Celková hmotnosť panciera na vrtuľníku je 350 kg.
Pohon stroja zabezpečujú dva motory TV3-117VK, každý s ťahom 1660 konských síl. K-29 má cestovnú rýchlosť 230 km/h a dolet 800 km. Palivové nádrže sú naplnené polyuretánovou penou, aby sa v prípade zásahu zabránilo explózii a sú pokryté vrstvou samonapínacej gumy, ktorá zas bráni úniku paliva. Systém koaxiálnych rotorov umožnil znížiť vibrácie vrtuľníka, čo okrem iného viedlo k dosiahnutiu vyššej presnosti pri zameriavaní cieľa. Vďaka tomuto systému mal Ka-29 lepšiu manévrovateľnosť a dostup ako ďalší sovietsky transportný bojový vrtuľník Mi-24. Jeho statický dostup je 3 700 m, zatiaľ čo Mi-24 s jedným hlavným rotorom a malým chvostovým rotorom dokázal byť vo vise maximálne do výšky 2 000 m.
Transportná kabína Ka-29 má rozmery 4,52 x 1,3 x 1,29 m. Vrtuľník v nej dokáže prepraviť až 16 výsadkárov, pričom v prípade prevozu ranených sa do vrtuľníka zmestí spolu s ošetrovateľom 6 sediacich pacientov a 4 na nosítkach. Ka-29 môže v kabíne prepravovať náklad s hmotnosťou do 2 000 kg alebo na vonkajšom závese veľkorozmerné náklady s hmotnosťou do 4 000 kg. Vrtuľník môže byť vybavený 300 kg záchranným navijakom.
Výzbroj Ka-29 pozostáva zo štvorhlavňového rotačného guľometu 9А622 kalibru 7,62 mm a kanónu 2А42 kalibru 30 mm. Pozemné ciele však môže ničiť aj neriadenými raketami alebo navádzanými strelami kompletu 9К113 Šturm-V.
Vrtuľník má špeciálne navrhnutý podvozok na pristátie a vzlet na kývajúcej sa palube lode. Listy rotora sa dajú sklopiť, aby sa Ka-29 ľahšie prepravoval v stiesnených priestoroch lodí.[3]
Nehody
- 19. marca 1987 zavadil vrtuľník sovietskeho námorníctva pri vzlete čepeľou o lodnú anténu, v dôsledku čoho stratil pilot nad strojom kontrolu a ten sa zrútil do vody. Posádka nehodu neprežila.
- 12. apríla 2018 havaroval počas nočného skúšobného letu v Baltskom mori ďalší ruský Ka-29. Obaja členovia posádky zahynuli.[4]
Používatelia[5]5">upraviť | upraviť zdroj
- Vzdušné sily Rovníkovej Guinei - k decembru 2018 disponovali 1 vrtuľníkom Ka-29.
- Ruské námorné letectvo - k decembru 2018 disponovalo 10 vrtuľníkmi Ka-29.
- Ukrajinské námorné letectvo - k decembru 2018 disponovalo 4 vrtuľníkmi Ka-29.
Špecifikácieupraviť | upraviť zdroj
Technické údajeupraviť | upraviť zdroj
- Posádka: 2
- Nosnosť: 16 vojakov alebo 4 nosítka s pacientmi a 6 sediacich ranených vojakov, resp. 2 000 kg materiálu interne alebo 4 000 kg v podvese
- Dĺžka trupu: 11,6 m
- Priemer rotora: 15,9 m
- Výška: 5,4 m
- Vzletová hmotnosť: 11 000 kg
- Max. vzletová hmotnosť : 11 500 kg
- Pohonná jednotka: 2x turbohriadeľový motor Klimov TV3-117VK
- Výkon pohonnej jednotky: 1 660 kW
Výkonyupraviť | upraviť zdroj
- Cestovná rýchlosť: 230 km/h
- Maximálna rýchlosť: 280 km/h
- Dolet: 800 km
- Praktický dostup: 5 000 m
- Statický dostup: 3 700 m
- Stúpavosť: 9,5−12 m/s
Výzbrojupraviť | upraviť zdroj
- 1x rýchlopalný kanón 2А42 kalibru 30 mm s palebným priemerom 250 nábojov
- 1x štvorhlavňový rotačný guľomet 9А622 kalibru 7,62 mm s palebným priemerom 1800 nábojov
- 4 závesníky s nosnosťou do 2 000 kg
- 2 x 4 protitankové riadené rakety Šturm
- 80x neriadené rakety S-8 kalibru 80 mm
Referencieupraviť | upraviť zdroj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk