Červený most - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Červený most
Červený most
most
Štát Slovensko Slovensko
Región Bratislavský kraj
Mesto Bratislava
Ponad potok Vydrica
Súradnice 48°10′26″S 17°04′26″V / 48,17398°S 17,07400°V / 48.17398; 17.07400
Staviteľ Škodovy závody, Frič
Materiál oceľ
Znovu postavený 1946-1948[1]
 - otvorený 30. apríla 1948
Poloha v rámci Bratislavy
Poloha v rámci Bratislavy
Poloha v rámci Bratislavy
Freemap.sk: mapa
Mapový portál GKU: katastrálna mapa
Portál, ktorého súčasťou je táto stránka:

Červený most je železničný most v Bratislave, ktorý preklenul Mlynskú dolinu. Je rozoznateľný podľa zreteľného červeného náteru a bol vybudovaný v roku 1848 ako súčasť železničnej trate Gänserndorf – Marchegg – Bratislava a pôvodne bol jednokoľajový a postavený z červených tehál.[2] Do súčasného stavu bol vybudovaný v roku 1948. Most preklenuje mestskú komunikáciu, chodník pre chodcov a cyklistov, potok Vydrica s priľahlým údolím toku.[3]

Dejiny

Je najvčším železničným mostom na najstaršej parostrojnej železnici na území Slovenska. Bol postavený v rokoch 1845 - 1848 ako jednokoľajový železničný most. Bol súčasťou výstavby Uhorskej centrálnej železnice z Gänserndorfu cez Marchegg do Bratislavy. Hlavným inžinierom mosta bol Jozef Bayer.

Pozostával z deviatich polkruhových tehových klenieb výraznej červenej farby (odtiaľ pôvod názvu "Červený most"). Prvá klenba (z lamačskej strany) mala svetlosť 10,7 m a premosťovala cestu vedúcu k Železnej studničke. Zvyšných osem klenieb (so svetlosťou 15,85 m) preklenovalo údolie.

K zdvojkoľajneniu 215 m dlhého a 17 m vysokého, pôvodne tehlového mosta prišlo v roku 1881.

Ďalšia rozsiahlejšia rekonštrukcia mostu prebiehla pod dohľadom ČSD v roku 1935 a spočívala v sanácii muriva a zosilnení klenieb železo-betónovým plášťom.

Ustupujúca nemecká armáda vyhodila most do vzduchu 4. apríla 1945. Z mostu sa zachovalo len torzo krajnej opory mostu zo strany blžšie k Bratislave a od 29. apríla 1986 je zaradená v zozname chránených technických pamiatok.

Hneď po vojne obyvatelia Bratislavy (za pomoci Červenej armády) vybudovali v priebehu siedmich dní na mieste jednokoľajové provizórium z dreva.[4]

Výstavba finálnej (dnešnej) podoby mosta sa uskutočnila v rokoch 1946 - 1948 a to na základe projektu Dr. Ing. Arpáda Tesára, pracovníka mostnej skupiny Riaditeľstva štátnych železníc v Bratislave. Mostné piliere sú postavené zo železo-betónu a sú obloženékamenným obkladom. Oceľovú mostnú konštrukciu vyrobila a na mieste zmontovala mostáreň Škodových závodov v Plzni. Má hmotnosť 1122 ton. Reflektujúc jeho pôvodné pomenovanie, bol novovybodovaný most natretý výraznou červenou farbou.[2]

Pri Červenom moste sa nachádza železničná zastávka Bratislava-Železná studienka, ktorá je súčasťou železničnej trate Bratislava – Marchegg, po ktorej 20. augusta 1848 prišiel do Bratislavy prvý vlak z Viedne, ťahaný parnou lokomotívou. Trať umožnila napojenie Bratislavy na rozvíjajúci sa železničný systém v Európe.

Dopravné spojenie

  • Partizánska lúka

  • Červený most

  • Bratislava-Železná studienka

Galéria

Referencie

  1. KOŽUCH, Miroslav. Po stopách dopravných stavieb 2: Červený most v Bratislave . veterany.eu, 2012-02-28, . Dostupné online.
  2. a b Mosty na trati Marchegg (ÖBB) - Devínska Nová Ves - Bratislava . rail.sk, . Dostupné online.
  3. Ing. Martin Hukel, Ing. Juraj Dolnák, PhD.. Posúdenie železničných oceľových mostov v Bratislave. ASB.sk (Bratislava: JAGA GROUP), 2014-08-27. Dostupné online .
  4. PAULÍK, Peter. MOSTY na území Slovenska.  : JAGA group, 2012. 258 s. ISBN 978-80-8076-103-5. S. 56.
  5. Dopravný podnik Bratislava . Bratislava: Dopravný podnik Bratislava, . Dostupné online.
  6. Bratislava : Cestovné poriadky. imhd.sk (Bratislava: mhd.sk). Dostupné online .
  7. Cestovné poriadky prímestskej autobusovej dopravy - ARRIVA Bratislava . arriva.sk, . Dostupné online.
  8. Total Avengers s.r.o.. Cestovné poriadky . idsbk.sk, . Dostupné online.

Pozri aj

Iné projekty

Externé odkazy

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Červený most

Podporte znalostnú spoločnosť na Slovensku...
čítajte viac na tomto odkaze: Mosty na Slovensku





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk