A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Súradnice: 48°21′41″S 17°06′12″V / 48,3614°S 17,1034°V
Zohor – Plavecký Mikuláš | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Železničná stanica Jablonové | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Základné informácie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Číslo trate | 112 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prevádzkovateľ | ŽSR | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dĺžka | 35,013 km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Otvorenie | 15. november 1911 (111 rokov a 192 dní) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ukončenie osobnej dopravy | 2. február 2003 (23. apríla 2017 sezónne obnovená) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Parametre trate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozchod | 1 435 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počet koľají | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Napájacia sústava | neelektrifikovaná | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. rýchlosť | 70 km/h (Zohor – Rohožník) 60 km/h (Rohožník – Plavecký Mikuláš) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priebeh trate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Železničná trať Zohor – Plavecký Mikuláš (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 112) je jednokoľajná železničná trať na Slovensku na Záhorí, spájajúca Zohor a Plavecký Mikuláš.
Dejiny
Rovinatá trať popod Malé Karpaty po Plavecký Mikuláš bola sprevádzkovaná 15. novembra 1911 spolu s traťou Zohor – Záhorská Ves.[1]
V čase Slovenského štátu po viedenskej arbitráži zostalo Slovensko oklieštené o územia na juhu a v okolí Bratislavy, ktorej z pôvodných piatich zaústených tratí zostala na území samotnej vojnovej SR len trať Bratislava – Trnava. Rozhodlo sa preto o predĺžení trate Záhorím z Plaveckého Mikuláša cez Jablonicu, Brezovú pod Bradlom a Myjavu na Považie, čím by sa odľahčila preťažená trať Kúty – Trnava. Po skončení druhej svetovej vojny sa potreba novej trate stala neaktuálnou, čím došlo k zastaveniu prác.
Úsek Zohor – Rohožník bol v 70. rokoch 20. storočia modernizovaný kvôli výstavbe cementárne, vrátane prekládky časti trate a výstavby novej železničnej stanice v Rohožníku.[2] Plánovaná preprava cementu oživila i myšlienku predĺžiť trať do Jablonice a umožniť dopravu mimo Bratislavu. Po trati sa prepravuje aj drevo a využíva ju aj vojenské letisko v Kuchyni.
Pri redukcii železničnej dopravy v roku 2003 bola osobná doprava na trati pozastavená. V úseku Zohor – Rohožník potom osobnú dopravu čiastočne obnovil dopravca BRKS, v marci 2005 však bola opäť pozastavená.
V roku 2017 ZSSK sezónne obnovila dopravu na tejto trati v termíne od 24. apríla do 1. októbra dvoma pármi vlakov premávajúcimi v sobotu a v nedeľu medzi Zohorom a Plaveckým Podhradím. Spoje sú pokračovaním vlakov Záhorská Ves – Zohor (trať 113), objednáva a financuje ich Bratislavský samosprávny kraj a sú súčasťou IDS BK.[3]
Stanice a zastávky na trati
- Zohor – križovatka s traťou 110 (Bratislava – Břeclav) a 113 (Zohor – Záhorská Ves)
- Lozorno
- Jablonové
- Pernek pri Zohore
- Kuchyňa
- Rohožník – sídlo dirigujúceho dispečera pre riadenie Zjednodušenej vlakovej dopravy v úseku Rohožník – Plavecký Mikuláš
- Sološnica
- Plavecké Podhradie
- Plavecký Mikuláš
Referencie
- ↑ ŽSR 112 : Zohor - Plavecký Mikuláš . vlaky.net, . Dostupné online.
- ↑ LISINOVIČ, Miroslav. Po stopách pôvodnej trate v Rohožníku... . railtrains.sk, 2012-12-26, . Dostupné online.
Pozri aj
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Železničná trať Zohor – Plavecký Mikuláš
Externé odkazy
- Popis trate a objektov na portáli Vlaky.net
- Na západ východnej dráhy – spomienky z prevádzky
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk