Životný cyklus výrobku - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Životný cyklus výrobku

Životný cyklus výrobku (iné názvy: životný cyklus produktu, životný cyklus; po anglicky product life cycle, skratka PLC) sú vývojové etapy, ktorými prechádza produkt od zavedenia na trh až po svoj zánik. Obyčajne sa rozlišujú 4 etapy; každá etapa má svoje charakteristiky, čo sa týka ceny, dopytu a zisku[1].

ZCV

Vývojovými etapami sú:

  1. zavedenie
  2. rast
  3. zrelosť
  4. pokles

Zavedenie

Vo fáze zavedenia je produkt nový, pre väčšinu ľudí neznámy, jeho cena je obvykle vysoká, dopyt slabý a preto je zisk nízky, alebo nulový. Zákazníkmi sú zatiaľ len tí, ktorí radi skúšajú novinky, aj keď ešte nie sú dokonale funkčné. Na uvedenie produktu na trh sa vynakladá veľa finančných prostriedkov, a to hlavne na výskum a vývoj. Náklady prevyšujú výnos, preto je dôležité, aby si produkt získal čo najviac priaznivcov, aby sa tak mohol presunúť do ďalšej etapy, kde bude finančne menej riskantný. V tejto kategórii nájdeme napríklad bezdrôtový prenos elektriny, umelú inteligenciu, atď.

Rast

Vo fáze rastu je výrobok úspešnejší, získava si širšiu klientelu a zisk rastie. To umožňuje následné zdokonalenie produktu, ale privádza na trh konkurenciu. Tá pomáha zvýšiť povedomie o existencii daného produktu, robí mu reklamu, no cena tým pádom klesá. V tejto etape je teda potrebné mať k dispozícii dostatočné množstvo financií na vývoj produktu, jeho prevádzku a reklamu, a čeliť tak konkurencii. V tejto etape sú zaradené napríklad hybridné automobily alebo solárne panely.

Zrelosť

Zrelý produkt má najväčší dopyt a prináša teda najvyššie zisky. Náklady sú nízke vďaka úsporám z rozsahu. Táto etapa je finančne najstabilnejšia. Už nie je potrebné vynakladať toľko prostriedkov na výskum a reklamu, väčšina ľudí výrobok pozná. Na trh už neprichádzajú noví konkurenti, cena sa teda takisto stabilizuje. Cieľom býva dostať sa čo najrýchlejšie do tejto fázy a zotrvať v nej čo najdlhšie, nahromadiť zisk, aby produkt mohol následne ešte čerpať z predchádzajúcich výnosov aj vo fáze poklesu. Príkladmi zrelých výrobkov sú Coca-Cola, džínsy alebo kreditné karty.

Pokles

V určitom bode zákazníci strácajú záujem o produkt a tento sa ocitá v etape poklesu. Zisk klesá a medzi konkurentmi nastáva boj o prežitie, ktorý sa odzrkadľuje na cenách. Najslabší z trhu odchádzajú, iní zavádzajú novinky a životný cyklus produktu sa opakuje. Medzi produkty v etape poklesu patria napríklad videokazety a diskety.

Referencie

  1. Životný cyklus produktu: teória, koncepcia a etapy

Externé odkazy

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Životný cyklus výrobku





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk