Airbus A310 - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Airbus A310
A310

Airbus A310-300 spoločnosti Air Transat pristáva Heathrow v Londýne
Typširokotrupé prúdové dopravné lietadlo
VýrobcaAirbus
Prvý let3. apríla 1982
Zavedenýapríl 1983 (Swissair)
Hlavný používateľMahan Air
ULS Airlines Cargo
Iran Air
Ariana Afghan Airlines
Výroba19811998
Vyrobených255
VariantyAirbus A310 MRTT
Airbus CC-150 Polaris

Airbus A310 je veľkokapacitné dopravné lietadlo pre stredné až dlhé trate vyrábané spoločnosťou Airbus. Jeho konštrukcia vychádza z predchádzajúceho typu Airbus A300. Najvýraznejšou zmenou, ktorú A310 prinieslo, bol výrazne zväčšený dolet. Dolet A310-300 je väčší ako dolet všetkých modelov A300 a A310-200 prekonáva v dolete všetky modely A300 okrem A300-600. Táto vlastnosť prispela k tomu, že lietadlo je využívané hlavne k transatlantickým letom. S A300 a A310 bol po prvýkrát predstavený koncept zhodných pilotných kabín, ktorý sa stal jedným z najväčších marketingových lákadiel Airbusu – piloti A300-600 a A310 sa môžu preškoliť na druhý typ počas jedného dňa.

Začiatky

Airbus A310-200 spoločnosti Lufthansa na medzinárodnom letisku v Düsseldorfe, 1988

O výrobe lietadla bolo rozhodnuté v júli 1978, prvý let A310 sa uskutočnil 3. apríla 1982 a prvému zákazníkovi (Lufthansa) bol dodaný v apríli 1983. Vzhľadom na to, že bol modifikáciou typu A300, bol najprv označovaný ako A300B10. Hlavné rozdiely medzi „malým“ A310 a jeho väčším „bratom“ sú:

  • Skrátený trup – s rovnakým prierezom, má kapacitu asi 200 cestujúcich
  • Pozmenené krídlo – dizajn bol dielom British Aerospace, ktorý sa znovu pripojil k Airbusu
  • Menšia vertikálna chvostová plocha

A310 je na trhu ponúkaný ako skvelý úvodný veľkokapacitný typ pre rozvíjajúce sa aerolínie. Vzhľadom na úspech nového Airbusu A330 sú ďalšie objednávky A310 nepravdepodobné. Medzi rokmi 1983 a 2007 predal Airbus 255 kusov A310. A300 a A310 etablovali Airbus ako hlavného konkurenta Boeingu a umožnili vývoj ambicióznejšieho radu A330/A340.

V marci 2006 Airbus informoval, že do júla 2007 ukončí výrobu A310.[1]

Modely

Airbus A310-200 spoločnosti Swissair pristáva na letisku Heathrow v Londýne, 1983
Nákladný Airbus A310-300(F) spoločnosti FedEx Express
  • A310-200
    Prvé A310 bolo 162. lietadlo vyrobené Airbusom, po prvýkrát vzlietol v apríli 1982 a bol poháňaný dvojprúdovými motormi Pratt & Whitney JT9D. A310-200 vstúpili do služby v roku 1983 v spoločnostiach Swissair a Lufthansa.
  • A310-300
    Po prvýkrát vzlietol v júli 1985, A310-300 má zvýšenú maximálnu vzletovú hmotnosť a predĺžený dolet vďaka ďalším palivovým nádržiam v trupe a horizontálnemu stabilizátoru (tzv. trim-tank). Na tomto modeli sa tiež po prvýkrát objavili winglety na zlepšenie aerodynamiky – od tej doby boli spätne namontované aj na niektoré stroje A310-200. Lietadlá po prvýkrát vstúpili do služby v roku 1986 v spoločnosti Swissair.
  • A310-C
    Konverzia oboch predchádzajúcich modelov, označujú sa potom A310-200C a A310-300C.
  • A310-F
    Nákladná verzia sa nevyrába. Prevádzkovatelia (napr. FedEx) dávajú prednosť konverzii starších A310.
  • A310 MRTT
    A310 bolo prevádzkované mnohými vojenskými letectvami po celom svete ako čisto transportné, ale v súčasnosti sú niektoré upravované na verziu Multi Role Tanker Transport v EADS, ktorá môže slúžiť ako vzdušný tanker. Zatiaľ bolo objednaných šesť kusov; štyri pre nemeckú Luftwaffe a dva pre kanadské letectvo. Dodávané sú od roku 2004. Tri sú upravované v závode EADS Elbe Flugzeugwerke (EFW) v Drážďanoch, Nemecko; ďalšie tri v Lufthansa Technik v Hamburgu, Nemecko.

Súhrn havárií

  • Totálne straty: 6 (celkom 518 mŕtvych)
  • Únosy: 10 (celkom 5 mŕtvych)
  • Ďalšie incidenty: strata časti kormidla (Air Transat)

Technické údaje

A310-300
Parameter A310-200 A310-300
Rozpätie 43,90 m
Dĺžka 46,66 m
Výška 15,80 m
Maximálna vzletová hmotnosť 141 974 kg 164 000 kg
Cestovná rýchlosť Mach 0.80
(528 mph, 850 km/h, 458 uzlov)
Dostup 12 300 m
Dolet 6 800 km 9 630 km
Počet miest na sedenie 218 – 262 220 – 280
Motory 2× Pratt & Whitney PWJT9D-7R4 alebo General Electric CF6-80C2A2 2× Pratt & Whitney PW 4156A alebo General Electric CF6-80C2A8
Ťah motorov 222,3 kN 262 kN

Referencie

  1. Letectvi.cz: Airbus ukončí výrobu typů A300 a A310 . . Dostupné online. Archivované 2007-10-21 z originálu.

Iné projekty

  • Spolupracuj na Commons Commons ponúka multimediálne súbory na tému Airbus A310

Externé odkazy

Zdroj

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Airbus A310 na českej Wikipédii (číslo revízie nebolo určené).

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Airbus A310





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk