A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
A310 | |
Airbus A310-300 spoločnosti Air Transat pristáva Heathrow v Londýne | |
Typ | širokotrupé prúdové dopravné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Airbus |
Prvý let | 3. apríla 1982 |
Zavedený | apríl 1983 (Swissair) |
Hlavný používateľ | Mahan Air ULS Airlines Cargo Iran Air Ariana Afghan Airlines |
Výroba | 1981 – 1998 |
Vyrobených | 255 |
Varianty | Airbus A310 MRTT Airbus CC-150 Polaris |
Airbus A310 je veľkokapacitné dopravné lietadlo pre stredné až dlhé trate vyrábané spoločnosťou Airbus. Jeho konštrukcia vychádza z predchádzajúceho typu Airbus A300. Najvýraznejšou zmenou, ktorú A310 prinieslo, bol výrazne zväčšený dolet. Dolet A310-300 je väčší ako dolet všetkých modelov A300 a A310-200 prekonáva v dolete všetky modely A300 okrem A300-600. Táto vlastnosť prispela k tomu, že lietadlo je využívané hlavne k transatlantickým letom. S A300 a A310 bol po prvýkrát predstavený koncept zhodných pilotných kabín, ktorý sa stal jedným z najväčších marketingových lákadiel Airbusu – piloti A300-600 a A310 sa môžu preškoliť na druhý typ počas jedného dňa.
Začiatky
O výrobe lietadla bolo rozhodnuté v júli 1978, prvý let A310 sa uskutočnil 3. apríla 1982 a prvému zákazníkovi (Lufthansa) bol dodaný v apríli 1983. Vzhľadom na to, že bol modifikáciou typu A300, bol najprv označovaný ako A300B10. Hlavné rozdiely medzi „malým“ A310 a jeho väčším „bratom“ sú:
- Skrátený trup – s rovnakým prierezom, má kapacitu asi 200 cestujúcich
- Pozmenené krídlo – dizajn bol dielom British Aerospace, ktorý sa znovu pripojil k Airbusu
- Menšia vertikálna chvostová plocha
A310 je na trhu ponúkaný ako skvelý úvodný veľkokapacitný typ pre rozvíjajúce sa aerolínie. Vzhľadom na úspech nového Airbusu A330 sú ďalšie objednávky A310 nepravdepodobné. Medzi rokmi 1983 a 2007 predal Airbus 255 kusov A310. A300 a A310 etablovali Airbus ako hlavného konkurenta Boeingu a umožnili vývoj ambicióznejšieho radu A330/A340.
V marci 2006 Airbus informoval, že do júla 2007 ukončí výrobu A310.[1]
Modely
- A310-200
Prvé A310 bolo 162. lietadlo vyrobené Airbusom, po prvýkrát vzlietol v apríli 1982 a bol poháňaný dvojprúdovými motormi Pratt & Whitney JT9D. A310-200 vstúpili do služby v roku 1983 v spoločnostiach Swissair a Lufthansa. - A310-300
Po prvýkrát vzlietol v júli 1985, A310-300 má zvýšenú maximálnu vzletovú hmotnosť a predĺžený dolet vďaka ďalším palivovým nádržiam v trupe a horizontálnemu stabilizátoru (tzv. trim-tank). Na tomto modeli sa tiež po prvýkrát objavili winglety na zlepšenie aerodynamiky – od tej doby boli spätne namontované aj na niektoré stroje A310-200. Lietadlá po prvýkrát vstúpili do služby v roku 1986 v spoločnosti Swissair. - A310-C
Konverzia oboch predchádzajúcich modelov, označujú sa potom A310-200C a A310-300C. - A310-F
Nákladná verzia sa nevyrába. Prevádzkovatelia (napr. FedEx) dávajú prednosť konverzii starších A310. - A310 MRTT
A310 bolo prevádzkované mnohými vojenskými letectvami po celom svete ako čisto transportné, ale v súčasnosti sú niektoré upravované na verziu Multi Role Tanker Transport v EADS, ktorá môže slúžiť ako vzdušný tanker. Zatiaľ bolo objednaných šesť kusov; štyri pre nemeckú Luftwaffe a dva pre kanadské letectvo. Dodávané sú od roku 2004. Tri sú upravované v závode EADS Elbe Flugzeugwerke (EFW) v Drážďanoch, Nemecko; ďalšie tri v Lufthansa Technik v Hamburgu, Nemecko.
Súhrn havárií
- Totálne straty: 6 (celkom 518 mŕtvych)
- Únosy: 10 (celkom 5 mŕtvych)
- Ďalšie incidenty: strata časti kormidla (Air Transat)
Technické údaje
Parameter | A310-200 | A310-300 |
---|---|---|
Rozpätie | 43,90 m | |
Dĺžka | 46,66 m | |
Výška | 15,80 m | |
Maximálna vzletová hmotnosť | 141 974 kg | 164 000 kg |
Cestovná rýchlosť | Mach 0.80 (528 mph, 850 km/h, 458 uzlov) | |
Dostup | 12 300 m | |
Dolet | 6 800 km | 9 630 km |
Počet miest na sedenie | 218 – 262 | 220 – 280 |
Motory | 2× Pratt & Whitney PWJT9D-7R4 alebo General Electric CF6-80C2A2 | 2× Pratt & Whitney PW 4156A alebo General Electric CF6-80C2A8 |
Ťah motorov | 222,3 kN | 262 kN |
Referencie
- ↑ Letectvi.cz: Airbus ukončí výrobu typů A300 a A310 . . Dostupné online. Archivované 2007-10-21 z originálu.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Airbus A310
Externé odkazy
- (po anglicky) Zoznam vyrobených Airbusov A310 Archivované 2007-05-02 na Wayback Machine
- (po anglicky) Stránky spoločnosti Airbus: A310
- (po anglicky) Stručný popis A310
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Airbus A310 na českej Wikipédii (číslo revízie nebolo určené).
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk