Avia BH-21 - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Avia BH-21
 ...
Avia BH.21
Typstíhacie lietadlo
VýrobcaAvia
KonštruktérPavel Beneš a Miroslav Hajn
Prvý letjanuár 1925
Zavedený1926
Charaktervyradený
Hlavný používateľČesko-Slovensko, Belgicko
Vyrobených139 (Avia) + 39 (SABCA)

Avia BH.21 bol česko-slovenský stíhací dvojplošník z obdobia medzi svetovými vojnami.

Vznik a vývoj

Po vzniku Česko-Slovenska disponovalo naše novovzniknuté letectvo viacerými typmi lietadiel, ktorých prevádzkovateľnosť prudko klesala a vznikla potreba ich nahradenia. Stíhacie letectvo tvorili dvojplošné stíhačky SPAD S.VII a dvadsať kusov lietadiel Aero A.18, ktoré ako jedny z mála spĺňali náročné kritériá služby na poľných letiskách. Snahu vytvoriť vyhovujúcu modernú stíhačku pre vtedajšie letectvo dokladá aj veľký počet vyrobených prototypov v česko-slovenských leteckých továrňach. Jednými z úspešnejších bola dvojica konštruktérov firmy Avia, inžinieri Pavel Beneš a Miroslav Hajn, ktorí v svojich konštrukčných riešeniach preferovali koncepciu jednoplošníku, čo sa prejavilo na ich stroji BH.3 a B.19. Ale stroj B.19 počas rýchlostného skúšobného letu vinou straty vedomia pilota havaroval a tak Beneš s Hajnom začali tvoriť svoju líniu dvojplošných stíhačiek.

Za najstaršieho predchodcu Avie BH.21 možno pokladať dvojplošník BH.6, ktorý bol zalietaný na jar 1923 a jeho letové vlastnosti boli veľmi dobré. Lietadlo však bolo zničené, keď na jeho palube vypukol požiar počas jedného zo skúšobných letov. Firma Avia však postavila takmer identické lietadlo, ktoré prvýkrát vzlietlo koncom roku 1923. Hodnotenia pilotov boli pozitívne a preto ho objednalo ministerstvo národnej obrany (MNO), pričom dostalo názov B.17. Sériová výroba stroja B.17 bola rozbehnutá, ale kvôli neustálym problémom s motormi boli prvé stroje dodávané až koncom roka 1924. Prekvapujúco už koncom roka 1924 začal Pavel Beneš s modernizáciou stroja B.17. Zmenil profil krídla, prierez trupu, tvar smerovky a kridielok, odstránil pyramídu a horné krídlo posadil na kozlík z trubiek, upravil vodný chladič a vzperu tvaru I vymenil za vzperu tvaru N. Prototyp novej stíhačky, ktorá dostala označenie BH.21, bol už 7. januára 1925 odovzdaný k skúšobným letom 32. letke 1. stíhacieho pluku. Spokojní s letovými vlastnosťami a akrobatickými schopnosťami stroja BH.21 boli nielen piloti 32. letky, ale aj piloti MNO, ktorí uskutočnili v marci 1925 úradné prototypové skúšky na letisku v Kbeloch. Prvé stroje stíhačky BH.21 boli česko-slovenskému letectvu dodané už v júni 1925.

Avia BH.21, pilot škpt. František Malkovský

Jedným z mnohých úspechov bolo víťazstvo stroja BH.21 na medzinárodnej súťaži stíhacích lietadiel v Bruseli. Víťazné lietadlo zakúpila aj s licenčnými právami belgická firma SABCA. V rokoch 1926 – 1928 vyrobila 39 lietadiel pre belgické letectvo. Pre Aviu a Česko-Slovensko to bol významný obchodný a propagačný úspech. V Avii bolo spolu vyrobených 139 stíhacích strojov BH.21. Na týchto lietadlách získal celý rad pilotov akrobatické skúsenosti, z ktorých mená Malkovský, Novák, Široký, Hubáček a ďalší boli známe po celom svete.

Používatelia

Česko-Slovensko Česko-Slovensko

Celkovo dostalo česko-slovenské letectvo 139 kusov Avie BH.21, ktoré boli ešte v roku 1934 dodávané ako cvičné lietadlá[1].

Belgicko Belgicko

Firma SABCA vyrábala v licencii Aviu BH.21 pre belgické vojenské letectvo medzi rokmi 1926 – 1928, v celkovom počte 39 kusov.

Technické údaje

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpätie: 8,90 m
  • Rozpätie horného krídla: 8,50 m
  • Dĺžka: 6,87 m
  • Výška: 2,74 m
  • Plocha krídel: 21,96 m²
  • Hmotnosť prázdneho lietadla: 720 kg
  • Vzletová hmotnosť: 1 085 kg
  • Maximálna rýchlosť:
    • 245 km/h vo výške 3 000 m
    • 230 km/h pri zemi
  • Cestovná rýchlosť: 180 km/h
  • Praktický dostup: 5 500 m
  • Čas výstupu do výšky 5 000 m: 16 minút
  • Výdrž: 2 hod
  • Dolet: 440 km
  • Motor: 1× vidlicový osemvalec Škoda HS-300 (licenčný HS 8Fb)
  • Výkon motoru: 310 k (228 kW) pri 1 850 ot/min.
  • Výzbroj: dva guľomety Vickers kalibru 7,7 mm

Referencie

  1. Kovozávody Prostějov, plastiková stavebnica modelu lietadla Avia BH.21

Zdroje

  • Letectví a kosmonautika č. 1/1974
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

čítajte viac o Avia_BH-21





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk