A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
BCG matica (iné názvy: matica BCG, BCG biznis matica, bostonská matica, Business Consulting Group (biznis) matica, (biznis) matica Boston Consulting Group, BCG portfólio, portfólio BCG, bostonské portfólio, matica/portfólio (trhového) rastu a podielu, portfóliová matica BCG, bostonská portfóliová matica) je v marketingu a manažmente názov portfóliového modelu stratégie, ktorý vyvinula americká spoločnosť "The Boston Consulting Group" (odtiaľ BCG). Matica ukazuje spojitosti medzi tempom rastu obchodov a konkurenčnou pozíciou spoločnosti. Slúži predovšetkým manažérom spoločností ako pomôcka pri riadení a rozhodovaní sa o zdrojoch.
Základom analýzy portfólia je tzv. BCG matica. Použitie matice prebieha v troch krokoch:
- rozdelenie podniku na strategické podnikateľské jednotky (SPJ, strategic business units)
- vzájomné porovnanie jednotlivých SPJ a ich prínosov
- vývoj strategických cieľov s ohľadom na jednotlivé SPJ
Podľa BCG matice sú strategické podnikateľské jednotky rozdelené do štyroch kvadrantov podľa toho, aký podiel na trhu jednotlivé SPJ zaujímajú a aký sa predpokladá rozvoj konkurenčného okolia.
Kvadranty matice
Jednotlivé kvadranty BCG matice sa nazývajú Otázniky (anglicky Question marks), Hviezdy (ang. Stars), Dojné kravy (ang. Cash cows) a Psi (ang. Dogs).
- Otázniky
- Ide o výrobky v štádiu zavádzania na trh, vyžadujú značné finančné vstupy, ale sú šancou do budúcnosti. Prieskum trhu rozhodne, či do nich ďalej investovať alebo ich stiahnuť.
- Hviezdy
- Produkty, ktoré majú najlepšie obchodné výsledky čo do rastu tempa obratu, tak do podielu na trhu. Udržanie týchto výsledkov je tiež finančne náročné, ale výsledkom je vysoký zisk.
- Dojné kravy
- Hlavná finančná opora firmy, prinášajú vysoké zisky bez toho, aby vyžadovali väčšie finančné vklady. Umožňujú podporovať rozvoj nových aktivít, prípadne kryť straty z útlmu neziskových výrobkov alebo aktivít.
- Psi
- Patria sem výrobky, ktoré končia svoju komerčnú dráhu. Je na zvážení podnikov, ako dlho sa oplatí príslušný produkt udržiavať na trhu a podporovať ich predaj zosilnenou marketingovou politikou.
Je zrejmé, že jednotlivé produkty postupne menia svoju pozíciu v portfóliu. Analýzy doterajšieho vývoja a pravdepodobnosti budúceho vývoja týchto pozícií sú veľmi dobrým základom pre stanovenie marketingových cieľov.
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku BCG matice na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
ACNielsen
Affiliate marketing
Akcia (zníženie cien)
BCG matica
Biznis model
Business-to-business
Cashback (debetná karta)
Cenová elasticita dopytu
Cenová elasticita ponuky
Copywriting
Customer generated media
Elasticita dopytu
Elasticita ponuky
Firemný štýl
Franchising
Inbound marketing
Klamlivá reklama
Kolektívne nakupovanie
Korporátny dizajn
Krížová elasticita dopytu
Marketing
Marketingová koncepcia (filozofia)
Marketingový manažment
Marketingový mix
Marketing vzťahov
Nekalá súťaž
Obal
Odberateľ
Odbyt (predaj)
Podnikateľský model
Podpora (promotion)
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk