A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
X-45 | |
![]() Šiesty let dronu X-45A z 19. decembra 2002 | |
Typ | Technologický demonštrátor bezpilotného lietadla |
---|---|
Výrobca | Boeing |
Prvý let | 22. máj 2002 |
Charakter | Zrušený |
Hlavný používateľ | United States Air Force |
Vyrobených | 2 prototypy |
X-45 je americké bojové bezpilotné lietadlo, ktoré bolo navrhnuté pre bojové operácie v 21. storočí. Lietadlo malo byť určené pre útočné misie, ako je potlačenie protivzdušnej obrany nepriateľa (SEAD), elektronický boj a s tým súvisiace operácie.
Vznik a vývoj
Boeing spustil svoj program bezpilotných bojových lietadiel v roku 1998. Nasledujúci rok si agentúra DARPA (Defense Advanced Research Project Agency) a americké letectvo vybrali Boeing, aby v rámci programu J-UCAS postavil dve bezposádkové lietadlá X-45A a jednu riadiacu stanicu. Prvý let X-45A sa uskutočnil 22. mája 2002 na leteckej základni Edwards v Kalifornii. Dron prezývaný „Elsie May“ letel 14 minút, pričom dosiahol rýchlosť 361 km/h a nadmorskú výšku 2286 metrov. Podarilo sa odskúšať letové charakteristiky a základné aspekty prevádzky lietadla, najmä spojenie medzi lietadlom a riadiacou stanicou.
Dňa 29. apríla 2003 Boeing oznámil, že ho agentúra DARPA požiadala, aby upravila svoj konštrukciu lietadla X-45B, ktoré bolo práve vtedy vo vývoji. Išlo o väčšiu a vylepšenejšiu verziu X-45A. DARPA požadovala lietadlo, ktoré by mohlo splniť ciele amerického letectva aj námorníctva USA. Upravená konštrukcia dostala označenie X-45C.
V apríli 2004 sa uskutočnila významná skúška, počas ktorej demonštrátor X-45A zhodil z vnútornej zbraňovej šachty presne navádzanú zbraň (250-librovú inertnú bombu). Bomba bola vypustená vo výške asi 10 600 m a pri rýchlosti asi 710 km/h. V auguste 2004 sa uskutočnil prvý test prevádzky viacerých lietadiel. Jeden operátor riadil súčasne oba demonštrátory X-45A. Letové skúšky X-45A boli úspešne ukončené v auguste 2005.

V októbri 2006, po 64 letoch a dosiahnutí mnohých prvenstiev v autonómnom bojovom letectve, boli obe lietadlá X-45A odoslané do leteckých múzeí. Jedno lietadlo putovalo do Národného múzea letectva USA na leteckej základni Wright-Patterson v Daytone v štáte Ohio a druhé do Smithsonian National Air and Space Museum vo Washingtone, D.C.
V rokoch 2004 až 2005 získal Boeing od agentúry DARPA 942 miliónov dolárov na postavenie a otestovanie troch prototypov X-45C.[1] X-45C bolo vyvýjané v rámci programu J-UCAS, ktorý však bol v januári 2006 ukončený. Boeing využil poznatky z vývoja X-45C a použil konštrukciu tohto stroja ako základ pre interne financovaný demonštrátor nazvaný Phantom Ray. Nové bezposádkové lietadlo s rozpätím krídel 15 m bolo verejnosti predstavené 10. mája 2010. Dňa 27. apríla 2011 absolvoval Phantom Ray svoj prvý let. Dron vzlietol z leteckej základne Edwards a let trval 17 minút.[2]
Konštrukcia
Lietadlo X-45A malo stealth dizajn so šípovými krídlami. Malo kompozitnú konštrukciu s rozpätím krídel 10,31 m. Lietadlo bolo bez zvislých riadiacich plôch.
Dron mal užitočné zaťaženie 680 kg. V dvoch interných zbraňových šachtách mohol niesť presne navádzané bomby. Pod krídlami mal dva závesníky na pomocné palivové nádrže, čo umožňovalo predĺžiť dolet stroja.
X-45A poháňal jeden dvojprúdový motor Honeywell F124-GA-100 bez prídavného spaľovania s ťahom 28 kN. Lietadlo bolo schopné letu v nadmorskej výške 12 000 m a malo cestovnú rýchlosť 0,75 Mach.[3]
Špecifikácie

Hlavné charakteristiky
- Posádka: 0
- Dĺžka: 8,03 m
- Rozpätie krídel: 10,31 m
- Výška: 2,03 m
- Maximálna vzletová hmotnosť: 5 529 kg[4]
- Pohonná jednotka: 1 × dvojprúdový motor Honeywell F124-GA-100 s ťahom 28 kN
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 987 km/h
- Dolet: 2 400 km
- Dostup: 12 000 m[5]
Referencie
- ↑ Boeing Awarded Additional $175M for JUCAS Demonstration Program . spacedaily.com, . Dostupné online.
- ↑ PIKE, John. Military . globalsecurity.org, . Dostupné online.
- ↑ X-45 J-UCAV (Joint Unmanned Combat Air System) . airforce-technology.com, 2003-05-13, . Dostupné online.
- ↑ Boeing X-45A J-UCAS & NASA/Boeing X-36 . nationalmuseum.af.mil, . Dostupné online.
- ↑ Boeing . boeing.com, . Dostupné online.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk