A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Buštěhradská železnica (čes. Buštěhradská dráha, skratka B.E.B. z nemeckého Buschtěhrader Eisenbahn) bola privátna železničná spoločnosť na území Čech. Spoločnosť prevádzkovala v rokoch 1855 – 1922 sieť železníc v severozápadných Čechách. Jej sieť spájala Krušné hory a Podkrušnohorie s Prahou.
História


Rozvoj ťažby uhlia na Kladensku v polovici 19. storočia vyvolal požiadavku nahradiť doteraz fungujúcu konskú železnicu výkonnejším dopravným prostriedkom. Z tohto dôvodu bola v roku 1852 založená Buštěhradská železničná spoločnosť (nem. Buschtěhrader Eisenbahngesellschaft), ktorá od 1. januára 1855 dostala koncesiu na prevádzkovanie parostrojnej železnice, ktorej meno bolo odvodené od Buštěhradu. V tamojšom zámku malo administratívne centrum jedno panstvo z majetku cisára Ferdinanda, preto sa niekedy usudzuje, že práve preto bola táto dráha pomenovaná ako Buštěhradská. Pravdou však je, že Kladno bolo v čase vzniku malým mestečkom, pokým Buštěhrad bol oveľa známejší.[1]
Spoločnosť uviedla do prevádzky prvú trať 5. novembra 1855 - jednalo sa o úsek Staré Kladno - Kralupy nad Vltavou s dĺžkou 20,5 km; v Kralupoch trať nadväzovala na štátnu dráhu Praha-Podmokly a tiež tu bola možná prekládka uhlia na lode a jeho ďalšia doprava po Vltave a Labe. Súčasne bola prevzatá stará trať koněspřežky medzi Starým Kladnom a Vejhybkou (dnes žst. Kladno) a prestavaná pre parostrojnú prevádzku. Roku 1863 získala spoločnosť koncesiu k prestavbe konskej železnice v úseku Vejhybka - Bruska na parostrojnú prevádzku a jej predĺženie do Bubien. V roku 1867 nasledovala koncesia pre zvyšný úsek Vejhybka - Lány (dnešná žst. Stochov), kde boli niektoré úseky vedené v novej trase.
Na základe požiadavky na železničné spojenie od producentov cukru a chmeľu na Žatecku a Lounsku a rozvoja ťažby hnedého uhlia v Podkrušnohorí postupne spoločnosť BD rozvinula sieť svojich železníc do celej oblasti. 4. februára 1871 bola zahájená prevádzka na novom, 83,8 km dlhom úseku Lány - Chomutov, čím Chomutov získal priame spojenie s Prahou. V Chomutove vystavala vlastnú stanicu, ktorú potom využívala spoločne s Ústecko-teplickou železnicou.
3. marca 1872 sa začala prevádzka na úseku Smíchov - Hostivice, čím BD získala nové spojenie s Prahou, ktoré bolo navyše sklonovo priaznivejšie, než dejvická vetva. V pôvodných plánoch bolo postaviť na Smíchove novú, reprezentatívnu stanicu, no od jej výstavby sa upustilo a využívala sa provizórna stanica severného nástupišťa.[2] Myšlienka nádražia v tejto lokalite ožila po takmer 130 rokoch v roku 2010 pri výluke električkových tratí v oblasti Motola a Řep, kedy bola zriadená na konci jednej z koľají bývalej nákladnej stanice zastávka Na Knížecí.
1. augusta 1872 začala BD prevádzku na 57,7 km dlhom jednokoľajovom úseku z Chomutova do Vejprt s odbočkou Křímov - Nová Ves s napojením na saskú železničnú sieť v Reitzenhaine. 1. marca 1873 bol uvedený do prevádzky 12 km úsek Chomutov - Kadaň - Prunéřov. Aj v nasledujúcich rokoch bola sieť postupne rozširovaná, až v roku 1891 dosiahla svojej najväčšej dĺžky - 465 km.
Už pred 1. svetovou vojnou sa uvažovalo o zoštátnení BD. V roku 1918 sa ocitli trate BD na území novozaloženého Česko-Slovenska, ktoré zoštátňovanie tratí uprednostňovalo. 1. januára 1923 bola BD zákonom zoštátnená a jej trate sa stali súčasťou ČSD.[3]
Vozidlá
Z lokomotív BD sa zachovali dve v zbierkach Národného technického múzea - lokomotíva Kladno z roku 1855 je najstaršou dochovanou lokomotívou v Čechách a bývalá IIIa 272 (ČSD 324.391) ako nepojazdný exponát je v súčasnosti v múzeu v Lužnej pri Rakovníku. Ďalej sa zachoval stroj 300.619, ktorý je v súčasnej dobe tiež v Lužnej.
Parné lokomotívy BD | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rad | Číslo | Usporiadanie | Rok výroby | Výrobca | rad ČSD | Obrázok |
BD rad I | 101-105 | C2' n2t | 1855 – 1861 | Lokomotivfabrik der StEG | ![]() | |
BD rad Ia | 401-422 | C n2t | 1890 – 1906 | Wiener Neustädter Lokomotivfabrik Lokomotivfabrik Floridsdorf BMMF |
300.601-623 | ![]() |
BD rad II | 106-112 | C n2 | 1863 – 1868 | Lokomotivfabrik der StEG | ||
BD rad III | 113-170 | C n2 | 1870 – 1873 | Lokomotivfabrik der StEG Lokomotivfabrik Floridsdorf |
322.201- 254 | |
BD rad IIIa | 180-277 | C n2 | 1887 – 1907 | Wiener Neustädter Lokomotivfabrik Lokomotivfabrik der StEG |
324.301 -396 | ![]() |
BD rad IV | 201-203 (do r. 1887) 301-306 |
D n2 | 1884, 1890 | Wiener Neustädter Lokomotivfabrik | 412.001-006 | |
BD rad IVa | 351-355 | D n2 | 1909 | BMMF | 413.101-105 | |
BD rad V | 1-20 | 1B n2 | 1870 – 1872 | Sächsische Maschinenfabrik/Chemnitz | 232.201-220 | |
BD rad Va | 501-506 | 1'E1' n2t | 1918 | BMMF | 524.101-106 | ![]() |
BD rad VI | 81-84 | 1B n2 | 1873 | Maschinenfabrik Esslingen/Karlsruhe | ||
BD rad VII | 90-96 | 2'B n2 | 1887 – 1897 | Wiener Neustädter Lokomotivfabrik | 253.301-307 | |
BD rad VIII | 51-73 | 2'C n2 | 1898 – 1914 | Lokomotivfabrik der StEG | 354.425-447 | ![]() |
Trate BD
Trať | Stavebná dĺžka[4] (v km) |
Otvorenie | Dokončenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|
Dubny - Staré Kladno | 2,690 | 5. november 1855 | len miestna nákl. doprava | |
Vejhybka (Kladno) - Kralupy | 24,813 | 23. február 1856 | 23. február 1872 | |
Praha (Bubna) - Lužná u Rakovníka Lužná u Rakovníka - Chomutov Chomutov - Cheb |
237,819 | 4. november 1863 | 1. marec 1873 | |
Lužná-Líšany - Rakovník | 9,394 | 5. jún 1871 | 5. marec 1873 | miestna trať |
Březno u Chomutova - Kadaň - Prunéřov | 10,251 | 9. november 1871 | ||
Tršnice - Františkovy Lázně | 4,129 | 9. december 1871 | ||
Praha-Smíchov - Hostivice | 19,334 | 3. marec 1872 | ||
Chomutov - Křímov - (Reitzenhain) | 36,243 | 12. máj 1872 | 23. august 1875 | Úsek št. hranica - Reitzenhain vo vlastníctve Kráľ. saských štátnych žel., prenajatý |
Chomutov - Vejprty hranica | 35,144 | 12. máj 1872 | Miestna dráha; Úsek Vejprty - št. hranica prenajatý Kráľ. saským štátnym žel. | |
Sokolov - št. hranica (-Klingenthal) | 27,786 | 1. jún 1876 | 1. október 1886 | miestna trať; Úsek št. hranica - Klingenthal majetkom Kráľ. saských štátnych žel. |
Krupá - Kolešovice | 12,311 | 15. septembra 1883 | miestna trať | |
Celkom: | 419,914 | roku 1910 zahŕňala celková dĺžka vrátane uhoľných a priemyselných tratí (61,50 km) ~ 281 km |
Trate prevádzkované BD
- Miestna trať Vojkovice - Kyselka (sprevádzkovaná 1. februára 1895)
Literatúra
- Jiří Ryvola, Zdeněk Pospíšil: Buštěhradka, Radix 2005, ISBN 80-86031-62-4
- Walter Rollmann: Eisenbahngeographie der Sudetenländer. Zahn & amp; Jaensch, Dresden 1935 ÖNB
- Siegfried Bufe, Heribert Schröpfer: Eisenbahnen im Sudetenland. Bufe-Fachbuchzentrum, München 1991, ISBN 3-922138-42-X
Referencie
- ↑ SCHREIER, Pavel. Příběhy z dějin našich drah. Praha : Mladá fronta, 2009. Kapitola Dráhy zvané uhelné, s. 85.
- ↑ Musil, Stanislav. Vôňa pražských nádraží. Praha: Plot, 2005.
- ↑ História železničných tratí ČR, databázy; Sekera, Pavel
- ↑ Geschichte der Eisenbahn der Österreichisch-ungarischen Monarchia, IV. Band, k.u.k. Hofbuchhandkung & amp; k.u.k. Hofbuchdruckerei Karl Prochaska, Wien-Techen-Leipzig, 1899, Seiten331-332
Pozri aj
Externé odkazy
- Buštěhradská dráha
- Komotauer Hauptbahnhof
- Reichsgesetzblatt Nr. 16 aus 1867 (Seiten 29ff): "Koncesná listina z 11.januára 1867" pre stavbu tratí "Prag-Wejhybka" a "Kladno-Kralupy"
- Reichsgesetzblatt Nr. 138 aus 1869 (Seiten 399ff): "Koncesná listina z 1.júla 1868" pre stavbu trate "Prag (Smichow) -Saaz-Kommotau-Weipert-königlich Sächsische Granz"
- Reichsgesetzblatt Nr. 43 aus 1874 (Seiten 79ff): "Koncesná listina z 30.októbra 1874" pre stavbu trate "Falkenau-böhmisch-Sächsische Granz bei Graßlitz"
- Spolok pre predaj uhlia a Buštěhradská dráha
- Zoznam lokomotív Buštěhradskej železnice (nemecky)
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Buštěhradská dráha na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk