Cieľ výchovy - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Cieľ výchovy

Cieľ výchovy predstavuje určitú ideu, zámer a praktický cieľ. Cieľ výchovy je bezprostredne viazaný na proces výchovy, spoznávaním podmienok výchovy, možnosti osobnosti a vplyvu vychovávateľa. Ciele výchovy môžeme odvodiť zo súčasných i budúcich potrieb spoločnosti, potrieb jedinca alebo spojením obidvoch hľadísk. Sú vždy vyjadrením určitého ideálu, ktorý obsahuje požiadavky a predstavy o tom, čím by sa mal človek, člen určitej spoločnosti vyznačovať. Hlavnými cieľmi výchovy sú rozvoj schopností, osvojenie vedomostí a návykov, získanie skúseností a sformovanie charakteru človeka v súhlase s požiadavkami kladenými spoločnosťou v jednotlivých etapách jej historického vývoja.

Kritériá cieľov výchovy

Ciele výchovy musia plniť nasledovné kritéria:

  • nesmú byť vzdialené, resp. neuskutočniteľné
  • nemôžu byť postavené na konečnom princípe (čo by znamenalo koniec vývoja jedinca)
  • musia byť postavené tak, aby postihovali všetko ľudské, aby vyhovovali každému jednotlivcovi, s možnosťou rozpracovania výchovných krokov
  • ciele by nemali stavať do protikladu individuálne záujmy človeka a potreby spoločnosti

Funkcie cieľov výchovy

Rozlišujeme niekoľko funkcií cieľov výchovy:

  • orientačná
  • anticipačná
  • motivačná
  • stimulačná
  • realizačná
  • regulačná

Filozofické koncepcie vyvodzovania cieľov výchovy

  • naturalistická – vychádza z rešpektovania vrodených dispozícii dieťaťa, z potrieb a záujmov jedinca, neberúc do úvahy ďalšie činitele a potreby spoločnosti.
  • sociologická – opak predchádzajúcej, kladie dôraz na potreby spoločnosti, spoločenskú situáciu, snaží sa o výchovu jedinca schopného plniť si svoje sociálne funkcie.
  • kultúrna – za svoj základ berie kultúrne hodnoty danej spoločnosti, ktoré si má jedinec v procese výchovy osvojiť, a to tak, aby ich bol schopný ďalej rozvíjať.
  • futurologická – vychádza z prognóz ďalšieho vývoja spoločnosti, čím orientuje výchovu na potreby života v budúcnosti.

Ak chceme objektívne vymedziť ciele výchovy, nemôžeme vychádzať z jednostranných koncepcií výchovy, ale sa snažiť brať do úvahy nasledujúce kategórie:

  • Spoločenské požiadavky
  • Možnosti spoločnosti
  • Možnosti človeka
  • Perspektívy spoločnosti
  • Medze spoločnosti a človeka

Podmienky realizácie cieľov výchovy

  • biologické – fyziologické predpoklady, dedičné vlastnosti, biologické prostredie a iné.
  • psychické – intelektuálne schopnosti, temperament, vôľa, charakter a iné.
  • sociálne – atmosféra doby, spoločenský, politický, ekonomický stav, rodinne prostredie, širšie spoločenské prostredie a iné.

Cieľ výchovy ako historická kategória

Ciele výchovy nie je možné posudzovať ako nemennú kategóriu, ale naopak, ako kategóriu, ktorá sa neustále vyvíja, ktorá podlieha zmenám a vývinovým tendenciám spoločnosti.

Faktory podmieňujúce zmenu výchovných cieľov

  • faktor chápania obrazu človeka, jeho postavenia, zmyslu jeho života, poslania v rámci rôznych epôch, svetonázorov a filozofických koncepcií
  • oblasť politického vládnutia
  • ekonomický faktor – ide o ekonomické pomery spoločnosti (s ekonomickým rozvojom spoločnosti rastie význam vzdelania pre všetky vrstvy spoločnosti)

Klasifikácia cieľov výchovy

Členia sa podľa rôznych kritérií:

  • subjektovo-objektové hľadisko
a. vonkajšie ciele
b. vnútorné ciele
  • obsahové hľadisko
a. ciele celkové
b. ciele čiastkové
  • hľadisko rozsahu
a. ciele všeobecné
b. konkrétne ciele
c. jedinečné
  • hľadisko významové
a. strategické ciele
b. taktické ciele
c. operatívne ciele
  • hľadisko náročnosti
a. maximálne
b. optimálne
c. minimálne
  • hľadisko záväznosti
a. všeobecne záväzné
b. orientačné
c. výberovo záväzné - nezáväzné
  • hľadisko časovej náročnosti
a. blízke
b. stredné
c. vzdialené

Pozri aj

Externé odkazy

  • FILIT – zdroj, z ktorého pôvodne čerpal tento článok.
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Cieľ výchovy





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk