A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
![]() | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Diaľnica D1 | |
---|---|
![]() | |
■ v prevádzke ■ v pláne | |
Základné údaje | |
Správca | Ředitelství silnic a dálnic ČR (štát) |
Celková dĺžka | 376,487 km |
v prevádzke | 366 km |
v pláne | 10 km |
Štát | ![]() |
Kraj | Praha, Stredočeský kraj, Kraj Vysočina, Juhomoravský kraj, Zlínsky kraj, Olomoucký kraj, Moravskosliezsky kraj |
Rozšírenia | 3+3: 36 km |
Objekty na trase | |
|
Diaľnica D1 (čes. Dálnice D1, Brněnská dálnice, D1) je najstaršia a najdlhšia česká diaľnica, ktorá spája Prahu s Brnom a v budúcnosti bude pokračovať cez Ostravu na poľské hranice pri Bohumíne a Wodzisławiu.
Je súčasťou IV. paneurópskeho koridoru Berlín/Norimberg - Praha - Bratislava - Budapešť - Konstanca/Solún/Istanbul. História diaľnice siaha až do 30. rokov 20. storočia (niektoré mosty a časti diaľničného telesa sú použité z nedostavanej protektorátnej diaľnice), v časoch normalizácie mala byť hlavnou osou vtedajšieho Česko-Slovenska, v súčasnosti je jej hlavný a najvýznamnejší úsek z Prahy do Brna najvyťaženejší v Česku.
Projektovaná dĺžka diaľnice je 376,487 km[1], v súčasnej dobe je v prevádzke okrem 10 km dlhého úseku v okolí Přerova.
História
Prvé plány v medzivojnovom období
Prvé návrhy na výstavbu diaľnice naprieč Česko-Slovenskom sa objavilo v 30. rokoch 20. storočia. Väčšina trás sa vyhýbala dôležitým sídlam, ale aj napriek tomu bol jeden z nich schválený úradmi.
Po Mníchovskej dohode a strate pohraničného územia bolo nutné plány prepracovať. Nový návrh trasy Praha – Jihlava a okruhu okolo Prahy bol Zemským úradom v Prahe pripravený v rekordnom čase dvanástich dní. 5. novembra 1938 je rozhodnuté o vypracovaní detailných projektov cestnej magistrály Praha – Jihlava – Brno – Zlín – slovenská hranica. 13. januára 1939 je projekt hotový a schválený. O týždeň neskôr začína stavba (klčovaním lesa) na úseku Zástřizly – Lužná, v máji potom na úseku Praha – Humpolec. S dostavbou celej 300-kilometrovej diaľnice sa počítalo v priebehu neuveriteľných štyroch rokov. Po okupácii Nemeckom boli plány nepatrne pozmenené, no výstavba pokračovala len do roku 1942, keď bola po postupnom obmedzovaní definitívne zastavená.
Vývoj po druhej svetovej vojne
Po vojne bolo najskôr dekrétom prezidenta Beneša 1. októbra 1945 rozhodnuté o pokračovaní výstavby, ale po februári 1948 dochádza k znárodneniu stavbu prevádzajúcich firiem a v roku 1950 sa už s dostavbou nepočíta. Stavebné kapacity boli premiestnené na rozsiahle stavby socializmu a diaľnica ako taká stratila význam.
Výstavba D1 bola obnovená v roku 1967 a už 12. júla 1971 bol otvorený vôbec prvý diaľničný úsek medzi Prahou a Mirošovicami. Pokračovalo sa rovnako aj v smere od Brna, využité boli mnohé stavby, ktoré vznikli tesne pred, alebo za vojny. Súvislý diaľničný ťah medzi Brnom a Prahou bol dokončený 7. novembra 1980. Potom stavebné práce na D1 utíchli a začali sa stavať úseky diaľnice D5. I napriek tomu v rokoch 1988 a 1992 boli do prevádzky uvedené dva úseky od Brna až k Vyškovu. Úsek Vyškov – Vrchoslavice bol otvorený po dlhej prestávke až 24. októbra 2005.
Všetky úseky diaľnice D1
číslo | úsek | dĺžka | kategória | začiatok výstavby |
uvedenie do prevádzky |
križovatky |
---|---|---|---|---|---|---|
002 | Spořilov – Čestlice 0,000 km – 8,199 km |
8,199 km | D34/120 |
2. máj 1939 8. september 1967 |
12. august 1971 | Spořilov (exit 1) Chodov (exit 2) Průhonice (exit 6) |
003 | Čestlice – Mirošovice 8,199 km – 21,255 km |
13,056 km | Jesenice (exit 11) Všechromy (exit 15) Mirošovice (exit 21) | |||
005 | Mirošovice – Šternov 21,255 km – 41,494 km |
20,239 km | D26,5/120 | december 1969 | júl 1977 | Hvězdonice (exit 29) Ostředek (exit 34) Šternov (exit 41) |
008 | Šternov – Soutice 41,494 km – 56,472 km |
14,978 km | marec 1972 | Psáře (exit 49) Soutice (exit 56) | ||
009 | Soutice – Loket 56,472 km – 66,420 km |
9,948 km | december 1969 | Loket (exit 66) | ||
010 | most cez Sedlický potok 62,095 km |
september 1969 | — | |||
006 | Loket – Hořice 66,420 km – 74,940 km |
8,520 km | júl 1972 | — | ||
011A | most Píšť cez vodnú nádrž Švihov 76,490 km |
D26,5/120 | jún 1972 | 6. máj 1979 (½) 6. október 1979 |
— | |
012 | most Podolí u Koberovic 81,220 km | |||||
011B | Hořice – Jiřice 74,940 km – 85,200 km |
10,260 km | jún 1974 | Hořice (exit 75) Koberovice (exit 81) | ||
Jiřice – Humpolec 85,200 km – 91,314 km |
6,114 km | 22. november 1979 (½) 8. november 1980 |
Humpolec (exit 90) | |||
013 | Humpolec – Krasoňov 91,314 km – 92,700 km |
1,386 km | D26,5/120 | jún 1976 | 22. november 1979 (½) 8. november 1980 |
— |
Krasoňov – Pávov 92,700 km – 111,980 km |
19,280 km | 8. november 1980 | Větrný Jeníkov (exit 104) | |||
014A | Pávov – Řehořov 111,980 km – 127,280 km |
15,300 km | D26,5/120 | začiatok roka 1976 | 22. november 1979 | Pávov (exit 112) Velký Beramov (exit 119) |
014B | Řehořov – Měřín 127,280 km – 134,454 km |
7,174 km | D26,5/120 | marec 1974 | 28. október 1976 | Měřín (exit 134) |
015A | Měřín – Velké Meziříčí-západ 134,454 km – 140,996 km |
6,542 km | D26,5/120 | júl 1972 | december 1976 | Velké Meziříčí-západ (exit 141) |
Velké Meziříčí-západ – Velké Meziříčí-východ 140,996 km – 148,526 km |
7,530 km | 28. november 1978 | Velké Meziříčí-východ (exit 146) | |||
016 | most Vysočina vo Velkém Meziříčí 144,245 km |
apríl 1972 | — | |||
015B | Velké Meziříčí-východ – Lhotka 148,526 km – 153,592 km |
5,066 km | D26,5/120 | jún 1971 | máj 1975 | Lhotka (exit 153) |
Lhotka – Velká Bíteš 153,592 km – 162,774 km |
9,182 km | december 1975 | Velká Bíteš (exit 162) | |||
017 | Velká Bíteš – Kývalka 162,774 km – 182,281 km |
19,507 km | D26,5/120 | apríl 1969 | 3. november 1973 | Devět Křížů (exit 168) Ostrovačice (exit 178) |
Kývalka – Brno-západ 182,281 km – 190,474 km |
8,223 km | D28/120 | 6. september 1972 | Kývalka (exit 182) Brno-západ (exit 190) | ||
019 | Brno-západ – Brno-centrum 190,474 km – 194,221 km |
3,747 km | D28/120 | júl 1973 | 28. október 1976 | Brno-centrum (exit 194) |
Brno-centrum – Brno-jih 194,221 km – 196,674 km |
2,453 km | 30. september 1978 | Brno-jih (exit 196) | |||
0131 | Brno-jih – Brno-východ 196,674 km – 203,449 km |
Zdroj: