A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Elektrický rušeň radu 180 | |
Prevádzkové parametre | |
---|---|
Maximálna rýchlosť | 90 km/h |
Trvalý výkon | 2 610 kW (stroj 002) 3 048 kW |
Napájacie sústavy | 3 kV js |
Regulácia výkonu | odporová |
Trakčný motor | AD 4346 gT |
Prenos krútiaceho momentu | Lamelová spojka Sécheron |
Usporiadanie pojazdu | Co´Co´ |
Trvalá ťažná sila | 196 kN (stroj 002) 323 kN |
Maximálna ťažná sila | 345 kN |
Rozchod | 1 435 mm |
Minimálny polomer prechádzania oblúkov | 125 m |
Hmotnosť | 119 t |
Adhézna hmotnosť | 119 t |
Dĺžka cez nárazníky | 18 800 mm |
Šírka | 2 950 mm |
Výška | 4 800 mm |
Priemer kolies | 1 250 mm |
Výrobné údaje | |
Výrobca | Škoda Plzeň |
Prevádzkovateľ | (ČSD, ČD), ČD Cargo |
Rok výroby | 1958,1959 |
Počet vyrobených kusov | 2 |
V prevádzke v období | 1958 - súčasnosť |
Staré označenie ČSD | E 669.0 |
Továrenské označenie | Škoda 23E |
Elektrický rušeň 180 (predtým E 669.0, továrenské označenie Škoda 23E) je rušeň určený pre nákladnú dopravu na jednosmernej napájaciej sústave 3 kV. Boli vyrobené dva prototypové kusy, firmou Škoda Plzeň, vtedy nazývané Závody V. I. Lenina, v rokoch 1958 a 1959.
Vývoj
Potom čo sa ukázalo, že pôvodná téza univerzálneho rušňa pre osobnú aj nákladnú dopravu u rady 140 zlyhala kvôli nedostatočnej ťažnej sile a výkonu, objednali si ČSD nový typ rušňa s vyšším výkonom a šiestimi nápravami, ktoré by lepšie vyhovovali náročným podmienkam na trati Praha - Košice. Pôvodné prevedenie rušňov bolo so šiestimi elektromotormi s výkonom 508 kW a prevodovým pomerom pre rýchlosť 120 km/h. Ukázalo sa však, že ich výkon a ťažná sila spôsobuje veľa problémov s roztrhaním skrutkovky (súčasť spriahadla medzi vagónmi). Preto boli u jedného rušňa dosadené nové motory s nižším výkonom 435 kW, ktoré boli neskôr dosadené na rušne radu 181 a boli teda na tomto stroji vyskúšané (celkový výkon rušňa poklesol na 2 610 kW). Druhému rušňu bol rovno dosadený nový typ podvozku a výkon zostal na 3 048 kW.
Okrem dvoch prototypových strojov pre ČSD boli vyrobené dva ďalšie takmer zhodné pre Sovietsky zväz (Škoda 25E).
Konštrukcia
Rušeň je skriňového typu, s dvoma koncovými stanovišťami rušňovodiča, medzi nimi sa nachádza strojovňa. Čelné okna na stanovišti, sú štvordielne. Skriňa má jednej strane žalúzie kvôli nasávaniu chladiaceho vzduchu (prvé použitie tohto systému u nás). Má dva trojnápravové podvozky, so šiestimi elektromotormi.
Prevádzka
Rušne boli od výrobcu odovzdané do depa Praha hlavní nádraží, odkiaľ potom putovali do Českej Třebovej, kde sú deponované dodnes. V roku 1995 boli oba stroje opravené a opatrené pôvodným náterom. Kým jeden stroj je prevádzkový a je vedený ako múzejný, druhý je zatiaľ odstavený a čaká na opätovné oživenie, o ktorom sa uvažuje.
Iný projekt
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Elektrický rušeň 180
Externé odkazy
- Rušeň radu 180 na stránkach zameraných na prototypové a unikátne stroje, podrobnejší popis a fotogaléria
- Rušeň radu 180 v atlase lokomotív
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Lokomotiva 180 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk