A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Franchising (angl.) je marketingový odbytový systém, v rámci ktorého jedna strana (tzv. poskytovateľ franchisingu, poskytovateľ franšízy, franchise-poskytovateľ, franchisor) poskytuje druhej, od nej inak spravidla právne a finančne nezávislej, strane (tzv. prijímateľ/nadobúdateľ franchisingu, prijímateľ/nadobúdateľ franšízy, franchise-odberateľ, franchisista, franchisee) za priamu alebo nepriamu odplatu právo využívať súbor (balík) práv priemyselného a duševného vlastníctva (tzv. franšíza, franchise) s cieľom výroby a/alebo marketingu určitého druhu tovaru a/alebo služieb a /alebo technológií. Poskytovateľ a prijímateľ franchisingu v rámci franchisingu spravidla úzko a trvalo spolupracujú.
Za prvý prípad franchisingu sa považuje výroba šijacích strojov Singer. Na prelome 19. a 20. storočia týmto spôsobom vznikala sieť amerických benzínových čerpacích staníc. Tento systém používajú najmä hotely, motely a všetky typy reštaurácií (McDonald’s, Subway, KFC). Dovoľuje totiž podnikať v danom odbore bez počiatočných znalostí, bez dlhého získavania skúsenosti a praxe, znižuje riziko. Dovoľuje používať obchodné meno poskytovateľa franchisingu a jeho ochranné známky, prevádzkový systém a postupy, chránené receptúry a stratégiu marketingu.
V pohostinstve poskytovateľ franchisingu poskytuje prijímateľovi franchisingu hlavne:
- použitie vlastných receptúr a spôsobu výroby
- špeciálne zariadenie a vybavenie reštaurácie
- spôsob servisu, riadenia a kontroly
- prieskum trhu a marketing
- školenie a tréning personálu
- podporu prevádzky
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
ACNielsen
Affiliate marketing
Akcia (zníženie cien)
BCG matica
Biznis model
Business-to-business
Cashback (debetná karta)
Cenová elasticita dopytu
Cenová elasticita ponuky
Copywriting
Customer generated media
Elasticita dopytu
Elasticita ponuky
Firemný štýl
Franchising
Inbound marketing
Klamlivá reklama
Kolektívne nakupovanie
Korporátny dizajn
Krížová elasticita dopytu
Marketing
Marketingová koncepcia (filozofia)
Marketingový manažment
Marketingový mix
Marketing vzťahov
Nekalá súťaž
Obal
Odberateľ
Odbyt (predaj)
Podnikateľský model
Podpora (promotion)
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk