A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Fridrich Weinwurm | |
slovenský architekt | |
Narodenie | 30. august 1885 Borský Mikuláš, Rakúsko-Uhorsko |
---|---|
Úmrtie | 1942 |
Odkazy | |
Commons | Fridrich Weinwurm |
Fridrich Weinwurm (* 30. august 1885, Borský Mikuláš[1] – † 1942) niekde uvádzaný aj ako Bedrich/Bedřich Weinwurm, v rodnej matrike zapísaný ako Alfred József Weinwurm, bol slovenský architekt a kľúčová osobnosť modernej architektúry na Slovensku.
Architektúru študoval v Nemecku v Drážďanoch a Berlíne, kde po absolvovaní štúdia aj krátko pôsobil. Po vzniku ČSR pracoval ako samostatný architekt v Bratislave. F. Weinwurm bol jedným z najvýznamnejších slovenských architektov medzivojnového obdobia. Vynikal nekompromisnosťou svojho puristického názoru na architektúru, rozsahom svojho diela, aj vplyvom na formovanie slovenskej medzivojnovej architektúry. Od roku 1924 pôsobil v spoločnom ateliéri s architektom Ignácom Vécseiom. Spolu s Vecseiom bol autorom Považskej agrárnej a priemyselnej banky v Žiline, obytných súborov Unitas a Nová doba v Bratislave. Udržiaval kontakty s predstaviteľmi českej, rakúskej, ruskej i nemeckej avantgardy, podieľal sa na založení ľavicového časopisu Nová Bratislava. Ako angažovaný ľavicový intelektuál bojoval za humanistické ideály a pokrokovú architektúru pre ľudí. Zanechal názorovo jednoznačne profilované ucelené dielo, ktoré podporil aj viacerými angažovanými textami. Jeho aktivizmus, spolu s jeho židovským pôvodom, nakoniec spôsobili jeho tragickú smrť počas vojny v roku 1942.
Životopis
Fridrich Wienwurm sa narodil 30. augusta 1885 v Borskom Svätom Mikuláši do židovskej rodiny majiteľa tehelne Nathana Weinwurma a Fani, rod. Grünhut. Študoval na bratislavskom lýceu, potom architektúru na Technickej univerzite (nem. Technische Hochschule – TH) v Berlíne (1906 – 1910). Neskôr pokračoval v štúdiách na TH v Drážďanoch, ktoré boli významným centrom nemeckej moderny. Dňa 21. 3. 1916 sa v Bratislave oženil s Josefine Wasservogel "Fani", ktorá sa narodila v obci Šipošovské Kračany (dnes Kostolné Kračany). Mali dve deti Juraja nar. 1917 a Evu nar. 1922[2]. Po prvej svetovej vojne, v ktorej bojoval, sa spolu s manželkou usadil v Bratislave, kde začal pôsobiť ako samostatný architekt.
Začiatky profesionálnej kariéry
V slovenskom prostredí Weinwurm vynikal svojim jasným postojom – na strane purizmu, čiže architektonického názoru vychádzajúceho z vnútra, z funkčnej a konštrukčnej podstaty stavby a jej pravdivého čistého, výrazu. Neovplyvnil ho romantický eklekticizmus ani „národný“ dekorativizmus. Nepriklonil sa ani k estetickej výtvarnej abstrakcii funkcionalizmu. Klasicistický základ jeho rukopisu možno badať na prvých prácach z roku 1919. Nájomná vila M. Riesnera v Bratislave z tohto roku už vypovedá o jednoznačnom názore. V roku 1924 spolu s brnianskym architektom Ernstom Wiesnerom navrhli kancelársku budovu Žilinskej portlandcementovej firmy v Bratislave. Stavba sa niesla vo vecnom štýle, hmota a usporiadanie fasády vychádzali z požiadaviek vnútornej dispozície (stavba bola neskôr dostavaná M. Kusým). E. Wiesner pravdepodobne zoznámil Weinwurma aj s viedenským architektom Adolfom Loosom. Medzi jeho a Weinwurmovou tvorbou existujú isté paralely.
Ateliér Weinwurm-Vécsei
V roku 1924 Fridrich Weinwurm a bratislavský architekt Ignác Vécsei založili spoločný ateliér. Ich spolupráca bola mimoriadne plodná až do zatvorenia ateliéru na začiatku svetovej vojny. Vďaka spolupráci so Žilinskou portlandcementovou spoločnosťou získali najskôr viacero menších zákaziek a v roku 1927 objednávku na pomerne veľký projekt na stavbu Považskej agrárnej a priemyselnej banky v Žiline. Návrh musel byť viackrát prerábaný kvôli nevôli mestských úradov, výsledok ale žiadne kompromisy nepripustil. Puristický kubus zdvihnutý na hranatých stĺpoch zakrývajúcich podlubie, uprostred historického námestia pôsobil dosť vyzývavo. Po tom, čo prežil najbúrlivejšie roky dvadsiateho storočia ho odstránili na konci deväťdesiatych rokov. Pre ateliér prišlo veľmi plodné obdobie: nasledovali bratislavské projekty správnej budovy, Západoslovenských elektrární (1927) a administratívna a obytná budova Život na Grösslingovej ulici (1928), polyfunkčný dom Schön na Obchodnej ulici (1937). Z oblasti sociálneho bývania významné projekty Unitas (1930) a Nová doba v Bratislave (1932, 1936 a 1942). Posledným väčším realizovaným dielom bola Dunajská Banka pri Rybárskej bráne v Bratislave. Ateliér Weinwurm-Vécsei fungoval až do roku 1938, keď museli firmu zavrieť kvôli protižidovským zákonom.
Tragická smrť
Profesionálna kariéra Fridricha Weinwurma bola tesne pred začiatkom 2. svetovej vojny náhle prerušená pod vplyvom politických udalostí, ktoré mu nakoniec privodili aj tragickú smrť. Kvôli svojmu židovskému pôvodu a aktivitám v ľavicovej politickej scéne musel najskôr roku 1938 zatvoriť ateliér Weinwurm-Vécsei. V roku 1941 bol uväznený v Ilave a zahynul za nevyjasnených okolností, pravdepodobne v roku 1942 pri pokuse o útek cez štátne hranice.
Názory na architektúru a politická orientácia
Bývanie pre každého
- Unitas: Ateliéru Weinwurm-Vécsei sa v roku 1930 podarilo realizovať projekt na výstavbu nových bytov pre sociálne slabšie vrstvy. Unitas sa skladá zo siedmich dlhých pavlačových domov a jeho idea voľnej zástavby v mestskej zeleni bola na bratislavské pomery až revolučnou novinkou. Domy majú šesť podlaží, pozostávajú z troch sekcií so samostatnými schodiskami a vstupmi do jednotlivých bytov zo spoločných pavlačí. Byty majú veľmi racionálnu a úspornú dispozíciu. Podľa niektorých boli pôvodne zamýšľané ako kolektívne, nakoniec ale skončili ako samostatné domácnosti s vlastnými kuchyňami. Architektúra narába s jednoduchými a všeobecne zrozumiteľnými estetickými komponentmi v snahe kvalitne splniť svoju úlohu – bývanie pre sociálne slabšie vrstvy.
- Nová doba: Takmer vzápätí po realizácií Unitasu prišiel projekt na obytný komplex pre štátnych úradníkov s názvom Nová doba. Je to súbor troch blokov (postavených postupne počas viacerých rokov). Pôvodným zámerom bola tiež riadková zástavba aká sa použila pri stavbe Unitasu, ale na podnet Mestského úradu sa štruktúra musela zmeniť na polo uzavreté bloky. Kubusy jednotlivých blokov majú prísne striedmy a univerzálny výraz. Pri ich konštrukcií sa uplatnila oceľová konštrukcia po prvýkrát na obytnej stavbe. Do dispozícií jednotlivých bytov architekti sčasti opäť premietli vlastné sociálne ideály, predovšetkým ale snahu o kultúrne a hygienické bývanie.
- Bratislavské vily: Téma bývania bola pre F. Weinwurma vždy rovnako zaujímavou, či už išlo o miestneho zbohatlíka, alebo sociálne byty. Weinwurm je preto autorom viacerých víl, na ktorými reagoval na požiadavky meštianskych rodín, pritom ale použil vlastné puristické výrazové prostriedky a zásady racionalizácie života. Vily pôsobia spravidla racionálne navonok a intímne smerom dovnútra.
Po stavbe Weinwurmovej Vily L v Bratislave sa investor (rodina Lengyelovcov) rozhodla najať na návrh interiéru iného architekta, medzi inými ako potenciálny autor vilu navštívil aj viedenský architekt Adolf Loos (interiér nakoniec navrhol architekt Josef Hoffmann). Vila T v Bratislave bola porovnávaná s brnianskou vilou Tugendhat a v časopise DAV dávaná do kontrastu s biednymi „brlohmi chudoby“ v iných častiach mesta[3].
Agilný aktivista
F. Wienwurm nebol len priekopníckym tvorcom, ale aj stelesnením aktivistu propagujúceho ideály modernej doby. Bol zapáleným bojovníkom za sociálnu spravodlivosť, komunistické myšlienky a pritom rozhľadený intelektuál, ľahko sa pohybujúci vo všetkých spoločenských kruhoch. Udržiaval živé styky s mnohými zahraničnými avantgardnými architektami. V Bratislave, Žiline a Košiciach organizoval prednášky a výstavy Hannesa Meyera, či Jiřího Krouhu. Sám bol členom, či predsedom mnohých profesionálnych a politických spolkov (napríklad spolok Dielňa, Zväz priateľov ZSSR, či zakázaný spolok Vörös baratság – Červené súdružstvo), prednášal v umeleckom spolku Kunstverein a bratislavskej Uránií. Začiatkom tridsiatych rokov bol jedným z iniciátorov a redaktorov časopis Nová Bratislava, ktorý ostro kritizoval sociálnu situáciu vo vtedajšom Česko-Slovensku. Aktívny kontakt udržiaval aj s predstaviteľmi ľavice a komunistickej strany. V roku 1935 bol vo volebnej komisii KSČ v Bratislave. S Danielom Okálim, Zdeňkom Rossmannom, členmi spolku DAV a ostatnými aktivistami organizovali v Bratislave pokrokové akcie.
Citáty
„Vecnosť, ktorú v rámci dnešnej tvorby sledujeme, nám krok za krokom dokazuje myšlienkový pochod – vytvárať prvky (či už ide o dvere, osvetľovacie telesá, podlahy, steny, nábytok, alebo samotný dom), ktoré by na každého pôsobili rovnako vecne, prakticky a samozrejme aj esteticky.“ (F. Wienwurm, 1921)[4]
„Konštruktívny zmysel nášho storočia usilujúci o najjednoduchšie stvárnenie a jasnosť technického organizmu v stavebnom diele, objavil veľa úspornosti, ku ktorej nás nútia hospodárske pomery, zrieknutím sa zbytočných neorganických architektonických ozdôb, cesty vývinu vecných úžitkových foriem a tým nový sloh.“ (F. Weinwurm, 1931)[5]
„To, že “každý človek má právo aspoň na strechu nad hlavou, núti moderných tvorcov hľadať takú formálnu reč a stavebné prvky, ktoré budú pre každého rovnako užitočné a estetické." (F. Weinwurm, 1931)[6]
Vybrané diela
- Život poisťujúca účastinná spoločnosť Phönix (s I. Vécseiom), Bratislava, Grösslingová 6, 1928 – 1929
- Vila T (s I. Vécseiom), Bratislava, Nad Dunajom 36, 1928 – 1929
- Unitas (s I. Vécseiom), Bratislava, Šancová 21 – 63, 1931 – 1932
- Obytný súbor Nová Doba (s I. Vécseiom), Bratislava, Vajnórská 50 – 96, 1932 – 1942
- Vila Pfeffer (tiež Villa Schwadron) pre riaditeľa Cukrovaru Sládkovičovo Oskara Pfeffera (s S Ernstom Schwadronom a I. Vécseiom), Bratislava, Novosvetská 8, 1935 – 1936
- Vila L (s I. Vécseiom), Bratislava, Podtatranského 3, 1929
Referencie
- ↑ Záznam o narodení v matrike židovskej náboženskej obci v Borskom Mikuláši; záznam č. 372
- ↑ Ancestry - Sign In . www.ancestry.com, . Dostupné online.
- ↑ Rybár, J.: Inkognito bytovou kultúrou; DAV 4, 1937, č.1, s.7; In: Dulla, Moravčíková: Architektúra Slovenska v 20. storočí
- ↑ Fridrich Weinwurm: Wohin Führt der neue Weg?; Nová Bratislava 1, 1931, č.1, s.9 – 11, In: Dulla, Moravčíková: Architektúra na Slovensku v 20. storočí, s. 89
- ↑ F. Wienwurm: Das Heutige Schaffen; In: Sborník modernej tvorby úžitkovej, Bratislava, 1931; s.37
- ↑ F. Wienwurm: Das Heutige Schaffen; Sborník modernej tvorby úžitkovej, Bratislava, 1931; s.37; In: Dulla, Moravčíková: Architektúra na Slovensku v 20. storočí, s. 92
Literatúra
- ROSENBERG, Eugen. Architekt Bedřich Weinwurm. Salon VI, 1927, č. 1, s. 18 – 19.
- WATTJES, Jannes Gerhardus. Moderne villa's en landhuizen in Europa en Amerika. Amsterdam : Kosmos, 1930.
- ŠLACHTA, Štefan. Fridrich Weinwurm. Architekt Novej doby. 1. vyd. Bratislava : Spolok architektov Slovenska, 1993. 74 s.
- DULLA, Matúš; MORAVČÍKOVÁ, Henrieta. Architektúra Slovenska v 20. storočí. Bratislava : Slovart, 2002. 511 s. ISBN 80-7145-684-5.
- DULLA, Matúš, a kol. Majstri architektúry. 1. vyd. Bratislava : Perfekt, 2005. 87 s. ISBN 80-8046-312-3.
- MORAVČÍKOVÁ, Henrieta. Friedrich Weinwurm architekt. 1. vyd. Bratislava : Slovart, 2014. 373 s. ISBN 978-80-556-1158-7.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
1. apríl
1. august
1. december
1. júl
10. november
10. september
11. november
11. október
11. september
12. august
12. február
13. apríl
13. február
13. jún
13. máj
13. marec
13. november
13. október
14. apríl
15. apríl
16. máj
16. september
17. apríl
17. február
17. jún
1794
18. apríl
18. február
18. september
18. storočie
1802
1809
1813
1817
1818
1822
1828
1857
1880
1881
1882
1883
1884
1885
1886
1887
1888
1889
1890
19. júl
19. storočie
1922
1923
1925
1930
1935
1936
1938
1940
1942
1945
1946
1947
1949
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1958
1959
1961
1962
1963
1966
1967
1968
1971
1972
1973
1977
1978
1981
1982
2. december
2. február
20. november
20. storočie
21. február
21. január
21. máj
22. jún
22. máj
22. október
22. september
23. júl
23. marec
23. október
24. február
24. október
25. apríl
25. november
26. august
26. júl
26. jún
26. október
27. január
28. december
28. máj
28. október
29. október
3. máj
30. august
30. júl
30. január
30. október
4. jún
4. marec
4. september
5. december
5. máj
6. júl
7. február
7. november
7. október
70. roky 19. storočia
8. júl
8. november
80. roky 19. storočia
9. február
9. jún
9. november
90. roky 19. storočia
Alban Berg
Alexander Albrecht
Alexandr Alexandrovič Vesnin
Alfonz XII. (Španielsko)
André Maurois
Andrej Kavuljak
Aristides de Sousa Mendes
Arturo Rawson
Besnota
Bess Trumanová
Boehringer Ingelheim
Carl Auer von Welsbach
Carl Friedrich August Alexander Crüger
Chester Nimitz
Christian Friedrich Freyer
Cigánsky barón
David Herbert Lawrence
Desaťročie
Dimitrios Lundras
Dora Pejačević
Eduard Künneke
Endre Szőnyi
Ernst Bloch
Ezra Pound
François Mauriac
Frank Knight
František Chvalkovský
František Kadeřávek
Franz Wimmer
Fridrich Weinwurm
George Richards Minot
George S. Patton
Grover Cleveland
György Hevesy
György Lukács
Hana Gregorová (spisovateľka)
Hans Cloos
Harry S. Truman
Ivan Gall
Július Adamiš
Jacob Friedrich Gustav Henle
Jan Czochralski
Johann Strauss ml.
John Edensor Littlewood
Jules Romains
Karen Blixenová
Karen Horneyová
Karl Benz
Karol Branislav Halenaj
Konžský slobodný štát
Konstantin Dmitrijevič Kavelin
Kultúra (spoločenské vedy)
Lajos Tihanyi
Leopold II. (Belgicko)
Lev Vladimirovič Rudnev
Louis Pasteur
Matica slovenská
Meteor
Michail Frunze
Michal Buzalka
Milan Vidmar
Neodým
New York (mesto)
Niels Bohr
Niels Erik Nörlund
Niels Henrick David Bohr
Nikolaj Jakovlevič Danilevskij
Očkovanie
Opereta
Otakar Sedloň
Pavol Dobšinský
Per Albin Hansson
Platt Adams
Prazeodým
René Baillaud
Romano Guardini
Rudolf Eitelberger
Semion Konstantinovič Timošenko
Semion Michajlovič Buďonnyj
Sidonie Nádherná
Sinclair Lewis
Slovensko
Socha Slobody
Spojené štáty
Storočie
Tadeusz Kutrzeba
Ulysses S. Grant
Umberto Nobile
Václav Rabas (maliar)
Velemir Chlebnikov
Velimir Chlebnikov
Victor Hugo
Vladimír Roy
Vladimir Tatlin
Wallace Beery
Washington Monument
Yves Le Prieur
Zoznam nositeľov Nobelovej ceny za chémiu
Zoznam nositeľov Nobelovej ceny za fyziológiu alebo medicínu
Zoznam nositeľov Nobelovej ceny za literatúru
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk