A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
MS-21 | |
![]() Prvý let lietadla MS-21, 28. máj 2017 | |
Typ | úzkotrupé dopravné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Korporacija „Irkut“ |
Prvý let | 28. mája 2017[1] |
Zavedený | 2020 (plánované)[2] |
Charakter | v štádiu letových skúšok |
Vyrobených | 2[1] |
Cena za kus | MS-21-200: 72 miliónov USD (2013)[3] MS-21-300: 91 miliónov USD (2016)[4] |





Irkut MS-21 (rus. МС‑21 – Магистральный Самолёт XXI века – Lietadlo stredného doletu pre 21. storočie) je prototyp ruského úzkotrupého lietadla pre 150 až 210 osôb, s doletom vyše 5 000 km. Malo by nahradiť starší Tupolev Tu-204. V sériovej produkcii by mal niesť typové označenie Jak-242.
Lietadlo má mať modernú konštrukciu s vysokým podielom kompozitov, z ktorých je zhotovené celé krídlo, celkovo asi 40 % stroja. Má mať veľmi nízke prevádzkové náklady a malo by sa stať rovnocenným konkurentom lietadiel hlavných svetových výrobcov Boeing a Airbus. Ide o jeden z najdôležitejších projektov ruskej Zjednotenej korporácie pre stavbu lietadiel (OAK), vznikajúcej za významnej vládnej podpory, predovšetkým na pôde spoločnosti Irkut.
Okrem domácich motorov PD-14 sa predpokladá alternatívne osadzovanie najmodernejších motorov Pratt & Whitney radu PW1000G. Prvý let je naplánovaný na rok 2014, uvedenie na trh na rok 2016. Výrobca verí, že by mohol získať asi 10 % podiel na svetovom trhu vo svojej triede a očakáva, že 65 – 70 % lietadiel bude exportovať. Celosvetový servis chce zaisťovať v spolupráci so servisnou sieťou spoločnosti Lufthansa Technic.
Verzie
- MS-21-200
- Verzia pre 132-163 pasažierov, porovnateľná s Airbus A319, Boeing 737-700 a Bombardier CS300[5]
- MS-21-300
- Základný model v konfigurácii pre 165-211 pasažierov, porovnateľný s Airbus A320, Comac C919 a Boeing 737-800.[5]
- MS-21-400
- Navrhovaný predĺžený model pre 212 pasažierov, porovnateľný s Airbus A321, Boeing 737-900ER, Boeing 757-200 a Tupolev Tu-204-100/214.[6]
Technické údaje
Verzie | MS-21-200 | MS-21-300 | |
---|---|---|---|
Posádka kokpitu | 2 | ||
Počet miest na sedenie v dvojtriednom usporiadaní | 132 | 163 | |
Počet miest na sedenie v jednotriednom usporiadaní | 165 | 211 | |
Objem batožinového priestoru | 34 m³ | 49 m³ | |
Dĺžka | 36,8 m | 42,2 m | |
Rozpätie krídel | 35,9 m | ||
Výška | 11,5 m | ||
Šírka trupu | 4,6 m | ||
Šírka kabíny | 3,81 m | ||
Maximálna vzletová hmotnosť | 72 560 kg | 79 250 kg | |
Maximálna hmotnosť pri pristávaní | 63 100 kg | 69 100 kg | |
Maximálna hmotnosť nákladu | 18 900 kg | 22 600 kg | |
Kapacita paliva | 20 400 kg | ||
Motory (x 2) | Aviadvigatel PD-14[7] / Pratt & Whitney PW1400G[8] | ||
Maximálny ťah motorov (x 2) | PW1428G: 120 kN | PW1431G: 140 kN | |
Dolet (dvojtriedne usporiadanie) | 6 400 km | 6 000 km |
Objednávky
Objednávka | Zákazník | Sprevádzkovanie | 200 | 300 | Opcia |
---|---|---|---|---|---|
21 Júl 2010 | Nordwind Airlines | – | – | 3 | 2 |
21 Júl 2010 | VEB Leasing | – | – | 15 | 15 |
1 September 2010 | Aeroflot[9] | – | – | 50 | 0 |
18 August 2011 | Ilyushin Finance[10] | – | – | 28 | 22 |
23 August 2011 | Rostec[11] | – | 15 | 35 | 35 |
16 September 2011 | IrAero[12] | – | – | 10 | 10 |
27 August 2013 | UTAir | – | – | 10 | – |
30 August 2013 | Red Wings Airlines[13] | – | – | 10 | – |
9 September 2015 | Cairo Aviation[14] | – | – | 6 | 4 |
8 Jún 2016 | Azerbaijan Airlines[15] | – | – | 10 | – |
Celkovo | 192 | 88 |
Referencie
- ↑ a b https://www.flightglobal.com/news/articles/picture-irkut-mc-21-becomes-airborne-437677/
- ↑ http://aviationweek.com/commercial-aviation/uac-s-mc-21-about-make-its-first-flight
- ↑ http://www.flightglobal.com/news/articles/paris-irkut-to-build-first-mc-21-by-year-end-387399/
- ↑ http://airinsight.com/2016/06/08/mc-21-roll/
- ↑ a b c http://mc21eng.irkut.com/family/characteristics/
- ↑ https://www.flightglobal.com/news/articles/russias-united-aircraft-reaches-maturity-330688/
- ↑ http://mc21eng.irkut.com/technologies/new_engines/pd_14/
- ↑ http://mc21eng.irkut.com/technologies/new_engines/pw_1400g/
- ↑ http://www.flightglobal.com/news/articles/aeroflot-plans-up-to-50-ms-21s-as-part-of-effort-to-support-russias-airliner-346857
- ↑ http://www.flightglobal.com/news/articles/maks-ilyushin-finance-orders-28-ms-21s-360943
- ↑ https://www.flightglobal.com/news/articles/rostekhnologii-and-ifc-sign-for-up-to-135-ms-21s-361143/
- ↑ http://www.ruaviation.com/news/2011/9/16/540/
- ↑ http://www.flightglobal.com/news/articles/maks-red-wings-signs-for-russian-jets-and-q400s-390028/
- ↑ http://af.reuters.com/article/commoditiesNews/idAFL8N1343HC20151109/
- ↑ https://www.flightglobal.com/news/articles/azerbaijan-to-firm-mc-21-lease-once-flight-tests-sta-426288/
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Irkut MC-21 na anglickej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk