A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Jelena Paštéková | |
slovenská filmová a literárna historička | |
Narodenie | 30. marec 1951 (71 rokov) Bratislava, Česko-Slovensko |
---|---|
Alma mater | Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave |
Prof. PhDr. Jelena Paštéková, CSc. (* 30. marec 1951, Bratislava) je slovenská filmová a literárna teoretička, vysokoškolská pedagogička a prekladateľka.
Životopis
V rokoch 1966 – 1969 študovala na Strednej všeobecnovzdelávacej škole, v roku 1974 vyštudovala estetiku a slovenčinu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.
Od skončenia štúdií pôsobí v Literárnovednom ústave Slovenskej akadémie vied (SAV). V rokoch 1976 – 1982 zatiaľ ako interná ašpirantka, no od 1982 – 99 ako vedecká pracovníčka a vedecká tajomníčka (1994). Jelena Paštéková sa v roku 1999 stala riaditeľka Ústavu slov. literatúry SAV až do roku 2006, v súčasnosti je jeho samostatnou vedeckou pracovníčkou. Ako externe vedúca pôsobila na oddelení výskumu a edičnej činnosti v Slovenskom filmovom ústave – Národnom kinematografickom centre v rokoch 1991 až 1993. Od roku 1991 prednáša na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave.
- Vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa – Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave – 1974 – Estetika/slovenčina
- Vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa – Ústav slovenskej literatúry SAV – 1982 – Kandidát vied o umení
- Titul docent – Filmová a televízna fakulta VŠMU – 1996 – Filmové a televízne umenie a veda – špecializácia filmová veda
- Titul profesor – Filmová a televízna fakulta VŠMU – 2010 – Filmové umenie a multimédiá
Ďalšie vzdelávanie
- Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, štátna rigorózna skúška – 1987 – doktor filozofie (PhDr.), učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov, (teória vyučovania estetickej výchovy).
Charakteristika tvorby
Jej vedeckovýskumná práca je zameraná na teóriu literatúry a filmu, povojnovou slovenskou literatúrou. Venuje sa výskumu slovenskej kinematografie a slovenskej literatúry dvadsiateho storočia, zaoberá sa vzťahmi medzi literatúrou a filmom, adaptáciami literárnych diel ( práce Filmová adaptácia Nevesty hôľ, 1974; Sedemkrát Veľký Nemý, 1984) a medialitou. Je autorkou štúdii, ktoré publikovala doma aj v zahraničí, vedeckou redaktorkou a zostavovateľkou zborníkov. Okrem toho je autorkou filmových adaptácií literárnych diel, predovšetkým odborných štúdií a recenzií, ktoré publikuje v slovenských i zahraničných zborníkoch a periodikách – Slovenská literatúra, Romboid, Slovenské pohľady, Literárny archív. Medzi autorkine tvorivé aktivity patrí aj jej prekladateľská činnosť. Odbornú i umeleckú literatúru prekladá z poľštiny a angličtiny.
Tvorba
Tento článok alebo jeho časť si vyžaduje úpravu, aby zodpovedal vyššiemu štandardu kvality. Prosím, pozrite si stránky pomocníka, odporúčanie pre encyklopedický štýl a článok vhodne upravte. neštruktúrovaný slížovitý traktát |
Jelena Paštéková vyštudovala na FFUK v Bratislave odbor estetika – slovenčina. Diplomovú prácu písala pod vedením zakladateľa modernej slovenskej filmológie Petra Mihálika. Jej vedecký záujem sa spočiatku sústredil na vzťahy medzi literatúrou a filmom, neskôr na univerzálnejšie problémy semiotiky a intermediality a na kultúrno-typologické vzťahy slovenského kultúrneho kontextu (povojnová slovenská literatúra a slovenský hraný film, poetika päťdesiatych rokov, problémy cenzúry, normalizácia, česko-slovenské vzťahy, tvorba Leoplda Laholu ako divadelného, filmového a literárneho autora).
V rokoch 1991 – 1993 pracovala v Slovenskom filmovom ústave – Národnom kinematografickom centre ako vedúca Oddelenia výskumu a edičnej činnosti. Ústav v tom čase inštitucionálne zastrešil rozbiehajúci sa výskum dejín slovenskej kinematografie, ktorý sa r. 1994 preniesol na pôdu FTF VŠMU (spoločná publikácia Dejiny slovenskej kinematografie s Václavom Macekom, 1997), táto publikácia o slovenskej kinematografii je momentálne najkomplexnejšou. Reprezentatívne a dopodrobna mapuje vývoj našej filmovej kultúry až do polovice 90. rokov. Z tejto pôdy vzišla aj iniciatíva na založenie časopisu pre vedu o filme a „pohyblivom obraze“ KINO-IKON, vydávaného Asociáciou slovenských filmových klubov od r. 1996. Bola vedúcou riešiteľkou interdisciplinárneho grantového projektu VEGA č.2/50066/98 Poetika 50. rokov (16 riešiteľov z FTF VŠMU, Činohernej a bábkarskej fakulty VŠMU, Ústavu slovenskej literatúry SAV, Historického ústavu SAV, Ústavu hudobnej vedy SAV, Umenovedného ústavu SAV). Výsledkom výskumu boli venované viaceré vedecké diskusie a konferencie, publikované v monografii Poetika a politika (2004) o umení v období socialistického realizmu. Východiskovým bodom jednotlivých interpretácií je ruptúra historickej, estetickej a umeleckej kontinuity slovenskej kultúrnej tradície. Z hľadiska dotykov umenia a totalitnej moci predstavujú päťdesiate roky materiál plný vnútorného dramatizmu, ktorý určoval represívny politický diktát (estetická normotvorba socialistického realizmu) a nedokončená liberalizačná vlna. Pätnásť štúdií monografie sa zameriava na „zakladateľské“ obdobie socialistického realizmu u nás, odlišujúce sa od neskorších období koncentrovanosťou ideológie, normotvorbou a psychickými a fyzickými represiami. Napriek unitárnemu, mocensky presadenému modelu sa ukazuje, že umenie ako systém sa aj za takýchto podmienok vyznačovalo istou elastickosťou, ktorá bola schopná čiastočne vyrovnávať a „spracúvať“ tlak direktívne šíreného kánonu. Koncepcia profilujúceho predmetu Dejiny slovenského filmu sa neopiera o súhrn faktov a mien, ale o živý kontakt so slovenskou filmovou históriou prostredníctvom konkrétnych audiovizuálnych diel. Predmet prispieva k utváraniu vedomia národnej filmovej identity a k spoznávaniu širších kultúrnych kontextov súčasného umenia.
Predmety Literatúra a film a Naratívne mody literatúry a filmu rozvíjajú interpretačnú citlivosť poslucháčov voči umeleckému (literárnemu a filmovému) dielu a poskytujú im nástroje na analýzu. V zmysle aktuálneho prúdu kultúrnych štúdií nechápu literatúru a film izolovane, ale odkrývajú ich synkretizmus – interaktívne (intermediálne) dotyky a prieniky.
Najnovšou monografiou Jeleny Paštékovej je Rozprávanie o rozprávaní (2009), v ktorom sa čitateľsky prístupnou formou zaoberá premenlivými vzťahmi medzi literárnou a filmovou naráciou. Skúma niekoľko okruhov vzťahu dvoch znakových systémov, literatúry a filmu – „odkrývanie“ stôp literárnosti vo filme alebo kinematografických postupov v literatúre. Autorka načrtáva znakovú charakteristiku filmového a literárneho rozprávania a zmenu postavenia oboch typov rozprávania pod vplyvom postštrukturalizmu a postmoderny na sklonku 20. storočia, problematiku filmových adaptácií a kontext slovenskej tvorby na rozhraní 40., 50. a 60. rokov minulého storočia. V slovenskej kinematografii sa venuje literárnej a filmovej tvorbe Alfonza Bednára a jeho spolupráci so Štefanom Uhrom, v ktorej vidí východisko moderného filmového rozprávania na Slovensku. Spolupracovala na realizácii projektu Čítame slovenskú literatúru 1 – 3 (1997 – 1998).
Funkcie a členstvo vo vedeckých, odborných a profesijných spoločnostiach
- Členka Redakčnej rady medzinárodného filmového štvrťročníka MovEast (Budapešť) – 1992 – 1993
- Členka Redakčného kruhu filmovej revue Iluminace (Praha) – 1992 – 1996
- Členka Redakčnej rady časopisu KINO-IKON – 1997 – 1998
- Členka Redakčnej rady recenzovaného vedeckého časopisu Slovenská literatúra – od 1999
- Členka odbornej komisie pre kinematografické aktivity a filmovú tvorbu SCCA Bratislava – 1995 – 2000
- Členka Komisie pre kinematografiu a video Štátneho fondu kultúry Pro Slovakia – 2001 – 2002
- Členka Rady projektu pre prípravu národnej správy o kultúrnej politike SR pre Radu Európy – 2001 – 2002
- Členka Vedeckej rady Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave – 2004 – 2008
- Členka Edičnej rady Slovenského filmového ústavu – od 2004
- Členka Vedeckej rady Ústavu slovenskej literatúry SAV – od r. 2007
- Predsedníčka vedeckého Kolégia pre vedy o jazyku, literatúre a umeniach Predsedníctva SAV – 2003 – 2009
- Členka Komisie pre vednú politiku a prognózy vývoja vedy a spoločnosti Predsedníctva SAV – 2009 – 2012
- Členka Komisie VEGA č. 12 pre vedy o umení, estetiku a jazykovedu – od 2008
- Členka Rady Audiovizuálneho fondu – od 2009
- Členka Slovenskej filmovej a televíznej akadémie
Účasť na vedeckých alebo umeleckých projektoch
- Dejiny slovenskej kinematografie (spoluriešiteľ Václav Macek), 2. prepracované doplnené vydanie
- Tri a pol kapitoly z Laholu (príprava monografia)
- Normalizácia v slovenskej kinematografii (účasť na vedeckej konferencii VŠMU s publikovaným výstupom)
- Dobrí predkovia a Démoni (štúdia charakteru vedeckej monografie, publikovaná v recenzovanom vedeckom časopise, účasť na medzinárodnej vedeckej konferencii)
- Indexy totalitarizmu a popkultúrne intervencie v slovenskom hranom filme (publikované štúdie, účasť na medzinárodnej vedeckej konferencii vo Varšave v rámci Višegrádskeho fondu)
Diela
Najvýznamnejšie publikované vedecké práce, verejne realizované alebo prezentované umelecké diela a výkony:
- Dejiny slovenskej kinematografie / Václav Macek, Jelena Paštéková. – Martin : Osveta, 1997. – 599+36 s. – ISBN 80-217-0400-4
- Poetika a politika : umenie a päťdesiate roky / Jelena Paštéková a kol. – Bratislava : Slovac Academic Press : Ústav slovenskej literatúry SAV, 2004. – 300 s. – (MONOGRAPHIAE). – VEGA 2/5066/98. – ISBN 80-88746-14-0.
- Rozprávanie o rozprávaní / Jelena Paštéková. – Bratislava : Slovenský filmový ústav, Vysoká škola múzických umení, 2009. – 138 s. – ISBN 978-80-85187-56-4 (SFÚ). – ISBN 978-80-889439-02-7 (VŠMU).
- Kádrový profil životnej energie.In Posledná vec a iné/ Leopold Lahola ; . – 1. vyd. – Bratislava : Kalligram : Ústav slovenskej literatúry SAV, 2007. – ISBN 978-80-8101-022-4. – S. 567 – 583.
- The Context of Slovak Filmmaking during the Imposition of Communism (1948 – 1955) / Jelena Paštéková.. – Spôsob prístupu: http://www.kinokultura.com/specials/3/pastekova.shtml. Názov z.In Kinokultura : Special Issue 3: Slovak Cinema. – ISSN 1478-6567. – December 2005.
Najvýznamnejšie publikované vedecké práce verejne realizované alebo prezentované umelecké diela alebo výkony za posledných šesť rokov:
- Rozprávanie o rozprávaní / Jelena Paštéková. – Bratislava : Slovenský filmový ústav, Vysoká škola múzických umení, 2009. – 138 s. – ISBN 978-80 – 85187-56-4 (SFÚ). – ISBN 978-80-889439-02-7 (VŠMU).
- Indexy totalitarizmu a pop-kultúrne intervencie v slovenskom hranom filme. Príspevok k medialite súčasného umenia / Jelena Paštéková. In Slovenská literatúra : revue pre literárnu vedu : časopis Ústavu slovenskej literatúry Slovenskej akadémie vied. – ISSN 0037-6973. – Roč. 58, č. 2 (2011), s. 105 – 117.
- Etatizácia subjektu a stranícke odpustky duchu / Jelena Paštéková. In Kino – Ikon : časopis pre vedu o filme a "pohyblivom obraze". – ISSN 1335 – 1893. – roč. 16, č. 1 (2012), s. 13 – 23.
- Fikčné vrstvenie dejinných zlomov : literárno-filmové úvahy o recepcii historickej témy / Jelena Paštéková. In Kino – Ikon : časopis pre vedu o filme a "pohyblivom obraze". – ISSN 1335 – 1893. – Roč. 15, č. 1 (2011), s. 5 – 26.
- Slovenské filmové vlnenie / Jelena Paštéková. In Studia Academica Slovaca 41 : prednášky XLVIII. letnej školy slovenského jazyka a kultúry / Eds. Jana Pekarovičová, Miloslav Vojtech. – Bratislava : Univerzita Komenského, 2012. – ISBN 978-80-223-3270-5.
Odborná literatúra
- Literatúra a film (1982)
- Dejiny slovenskej kinematografie (1997, spolu s V. Mackom)
- Poetika a politika. Umenie a päťdesiate roky (2004, 1.vydanie)
- Rozprávanie o rozprávaní (2009, 1.vydanie)
Editorská činnosť
- Čítame slovenskú literatúru (1997, antológia)
- Čítame slovenskú literatúru 1 – 3 (1997, – 1998, spoluautor)
Zdroj
- Tóthová, Roberta: Paštéková: Historik robí cestu k pochopeniu súčasnosti. In: Pravda-kultúra, Roč. 25, č. 179, 4.8. 2015, s. 32.
Externé zdroje
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Ľubica Somolayová
Ľubica Voľanská
Ľuboš Blaha
Ľubomíra Kaminská
Ľubomír Hrivnák
Ľudmila Benkovičová
Ľudmila Gajdošíková
Štefan Hríb
Štefan Markuš
Štefan Peciar
Štefan Tóth
Alžbeta Gácsová
Alexander Rosa
Andrej Sirácky
Anna Falisová
Anton Habovštiak
Anton Hajduk
Anton Hrnko
Anton Janitor
Anton Kotzig
Anton Uherík
Arne B. Mann
Augustín Maťovčík
Beloslav Riečan
Belo Polla
Bohumila Ferenčuhová
Branislav Lichardus
Dalimír Hajko
Daniela Dvořáková
Dezider Kollár
Dionýz Ďurišin
Dionýz Ilkovič
Dominika Fričová
Dušan Čaplovič
Dušan Kováč
Dušan Slobodník
Eduard Friš
Eduard Pittich
Elena Várossová
Eliška Tomová
Emília Horváthová
Emil Páleš
Eva Kowalská
Eva Tkáčiková
František Šebej
František Bokes
František Mikloško
František Turák
Gabriela Dudeková
Gabriela Kiliánová
Gizela Gáfriková
Grigorij Mesežnikov
Henrieta Moravčíková
Hoa Nguyen Dinh
Igor Vajda
Ivan Chalupecký
Ivan Frollo
Ivan Kadlečík
Ivan Kamenec
Ivan Lesay
Ivan Mrva
Ivan Pišút
Ivan Plander
Iva Mojžišová
Ján Abelovský
Ján Azud
Ján Bystrický
Ján Dekan
Ján Drdoš
Ján Drgonec
Ján Horecký
Ján Horecký (jazykovedec)
Ján Hudák
Ján Jakubík
Ján Podolák
Ján Sirácky (historik)
Ján Steinhübel
Július Sopko
Jana Cviková
Jana Plichtová
Jaromír Pastorek
Jaroslav Chovanec
Jelena Paštéková
Jolana Bánová-Verbeecková
Jolana Hroncová
Jon Stewart (filozof)
Jozef Čabelka
Jozef Štolc
Jozef Jablonický
Jozef Kollár (politik)
Jozef Lánik
Jozef Leikert
Jozef Liška
Jozef Markuš
Jozef Martinka
Jozef Mikloško
Jozef Minárik (literárny historik)
Jozef Mistrík
Jozef Vozár (právnik)
Juraj Cíger
Juraj Marušiak
Jur Hronec
Kamil Matiašovský
Karol Šiška
Karol Fabián
Karol Ondriaš
Karol Pieta
Karol Rosenbaum
Katarína Habovštiaková
László Miklós
László Szarka
Ladislav Burlas
Ladislav Kováč (biochemik)
Ladislav Zathurecký
Lucia Kurilovská
Lucia Molnár Satinská
Mária Šimková
Margita Méryová
Marina Čarnogurská
Martina Lubyová
Martin Katriak
Martin Slobodník
Michal Fečkan
Michal Habaj
Michal Novák
Michal Stríženec
Milan Šútovec
Milan Hamada
Milan Leščák
Milan Majtán
Milan Remko
Milan Ružička
Milan Zemko
Miloš Mistrík
Miriam Hlavačková
Miroslav Koóš
Miroslav Kropilák
Miroslav Londák
Miroslav Pekník
Mojmír Benža
Monika Vrzgulová
Naďa Földváriová
Pavel Fellner
Pavel Horváth (historik)
Pavel Lizoň
Pavol Čaplovič
Pavol Šajgalík
Pavol Palkovič
Peter Žeňuch
Peter Bu
Peter Kulašík
Peter Macsovszky
Peter Moczo
Peter Mulík
Peter Ratkoš
Peter Salner
Peter Staněk
Peter Zajac
Peter Zubko
Petra Hanáková
Róbert Letz
René Bílik
Richard Marsina
Roman Holec
Rudolf Chmel
Rudolf Fiby
Rudolf Filkus
Samuel Falťan
Sibyla Mislovičová
Slavomír Ondrejovič
Soňa Szomolányi
Stanislava Reparová
Tatiana Štefanovičová
Tatiana Zachar Podolinská
Teodor Münz
Tibor Pichler
Titus Kolník
Tomáš Janura
Vít Bojňanský (botanik)
Viliam Turčány
Vincent Múcska
Vincent Sedlák
Vladimír Šucha
Vladimír Brožík
Vladimír Hajko
Vladimír Palko
Vladimír Porubčan
Vojtech Dangl
Zora Bútorová
Zuzana Kusá
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk