A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Juraj Šajmovič | |
slovenský filmový kameraman a fotograf | |
Narodenie | 27. apríl 1932 Piešťany, Slovensko |
---|---|
Úmrtie | 20. apríl 2013 (80 rokov) Praha, Česko |
Odkazy | |
Commons | Juraj Šajmovič st. |
Juraj Šajmovič (* 27. apríl 1932, Piešťany – † 20. apríl 2013, Praha) bol filmový a televízny kameraman a fotograf. Počas svojej kariéry pracoval na viac ako 50 filmoch a jeho fotografie boli vystavené vo viacerých mestách Československa. Za film Golet v údolí (1995) získal Českého leva a v roku 2009 dostal od Asociácie kameramanov cenu za celoživotné dielo. Z prvého manželstva s Jaroslavou Koníčkovou má syna Juraja Šajmoviča ml., ktorý je režisérom hraných i dokumentárnych filmov. So svojou druhou manželkou Janou Kocurovou má dcéru Klaru (1979) a syna Davida (1987).
Životopis
Narodil sa do rodiny židovského právnika. Po vzniku Slovenského štátu sa s rodičmi v roku 1942 presťahovali do Maďarska, kde pod vládou Miklósa Horthyho nevládla až taká silná protižidovská atmosféra. Po nástupe vodcu pronacistickej strany Šípových krížov, Ferenca Szálasiho, do čela štátu sa však situácia Židov v Maďarsku radikálne zhoršila a Šajmovičovci sa vrátili späť na Slovensko, kde žili posledného polroka vojny s príbuznými v podzemnom kryte na predmestí Piešťan.
V roku 1950 absolvoval gymnázium a v štúdiu pokračoval na Vyššej škole umeleckého priemyslu v Bratislave, kde vyštudoval odbor fotografia. Jeho spolužiakmi boli v napríklad Juraj Herz či Ivan Balaďa. Následne v období rokov 1954 – 1962 študoval odbor filmový a televízny obraz na pražskej FAMU. Jeho absolventským filmom bola polhodinová hraná snímka Generál (1960) a teoretickú prácu venoval vývoju slovenskej fotografie. Ešte počas štúdií nakrútil svoj prvý celovečerný televízny film Smrť sa volá Engelchen (1960) v réžii Ivana Balaďu. Svoju fotografickú tvorbu publikoval v revue Fotografia 59 a v 60. rokoch aj v denníkoch a na skupinových i samostatných výstavách v Sevastopoli, Bratislave, Prahe ai.
V rokoch 1962 – 1972 pracoval pre Československý armádny film. Tu opäť spolupracoval so svojím spolužiakom Ivanom Balaďom, s ktorým vytvoril filmy ako Cintorín bez mena (1963), Tri gaštanové kone (1966), Metrum (1967), Les (1969) či Archa bláznov (1970). Oceňovanou bola v tom období aj jeho spolupráca s Pavlom Hášom, s ktorým pracoval na niekoľkých televíznych filmoch ako Zajatec šílenství (1971) a Rozhovor (1972). Od roku 1972 pracoval ako kameraman na voľnej nohe a na dlhé obdobie sa presunul do televíznej výroby na Slovensku. S Karolom Spišákom napríklad pracoval na filmoch Adam Šangala (1974) a Hra na kocúra (1982) a so Stanislavom Párnickým na oceňovanom filme Pasca (1981), Zbožňovaná (1980) či televíznom seriály Hĺbkový rekord (1985). Pre Šajmovičove následné tvorivé obdobie je dôležitá aj jeho spolupráca s režisérom Antonínom Moskalykom, s ktorým v 80. rokoch najskôr pracoval na inscenácii Portrét (1982) a Větrná svadba (1982) a následne i na veľkolepom seriáli Dobrodružstvá kriminalistiky (1989, 1991, 1992, 1993). Z tohto obdobia je podstatná aj jeho ďalšia spolupráca s Hášom, ako napr. televízna miniséria Povídky malostranské (1984) či televízny film Arabesky (1987). Na krátke obdobie (1986 – 1991) sa stal zamestnancom Krátkeho filmu. Podieľal sa tiež na tvorbe populárnych televíznych seriálov (Sanitka, 1984) a filmov (Návrat ztraceného ráje, 1999, Zpráva o putovaní studentů Petra a Jakuba, 2000, Mach a Šebestová a kouzelné sluchátko, 2001, Golet v údolí, 1995).
Svoju fotografickú tvorbu začal opätovne prezentovať až po Nežnej revolúcii. Jeho staršie fotografie sa objavili na bratislavskej výstave Slovenská fotografia 60. rokov a v americkej expozícii Česká a slovenská fotografia 20. storočia a novšie na samostatných i skupinových výstavách v Bratislave, Prahe, Českých Budějoviciach atď. V roku 2005 vydal knihu fotografií Duch času a pár mesiacov pred svojou smrťou dokončil aj pamäte, ktoré boli vydané pod názvom Raj nie je len na nebesiach a peklo nie je len pod zemou (2015).[1][2][3]
Kameramanská tvorba
Juraj Šajmovič bol v kontexte československej kinematografie výnimočný najmä systematickým využívaním ručnej kamery, čo mu umožňovala predovšetkým jeho veľká fyzická sila, ktorú získal vďaka svojmu celoživotnému koníčku - plávaniu. Dlhé zábery točené z ruky boli nielen vizuálnym obohatením československej filmovej a televíznej tvorby, ale umožňovali nakrúcať filmy rýchlejšie a lacnejšie. Tieto jeho schopnosti neoceňovali len tvorcovia seriálov, ale napríklad aj režisér Vojtěch Jasný, ktorý si ho vybral pre svoj film: „Našel jsem si pro Návrat ztraceného ráje kameramana Juraja Šajmoviče, který se umí kamerou dívat lidem přímo do duší, jako málokdo umí pracovat s ruční kamerou a vždycky bez lamp – jen v přirozeném světle si nájde postavení kamery, odkud je světlo nejlepší.“[4] S ručnou kamerou začal experimentovať už počas svojho štúdia na FAMU, čo potvrdzuje aj Jan Bernard vo svojej analýze filmu Generál: „Kamera se prosazuje zejména v emociálně vypjatých scénách (kompozice v okamžiku generálova šílenství mezi válečnými hroby, kdy sní o nové válce, a dynamická ruční kamera s rozostřováním, když ho pobočník dává odvézt do blázince a blíží se stíny dvou zřízenců, které generál považuje za vyslance generálního štábu).“[5]
Dlhý záber sa vďaka celosvetovému vplyvu neorealizmu stal v tom období pomerne uznávaným a zaužívaným prvkom filmovej reči. Patril tiež do základného repertoáru Juraja Šajmoviča, ktorý sa za odchovanca neoralizmu sám pokladá.[6] Jeho najdlhší, sedem-minútový záber vznikol pri nakrúcaní scény havárie lietadla v seriály Sanitka.[3] Jeho schopnosti však bohužiaľ neboli nikdy adekvátne využité v umeleckej kinematografii, keďže po väčšinu života nakrúcal prevažne televízne seriály, filmy a inscenácie, v ktorých dominoval dialóg. „Bohužiaľ som sa nikdy nedožil filmu bez slova, po ktorom som túžil celý svoj život. Milujem také filmy, ktoré môžem pozerať v akomkoľvek jazyku, či už v angličtine alebo čínštine, a rozumiem im. To je pre mňa, ako kameramana, taká zvrhlosť. To však považujem za špičku filmového umenia, keď (…) film rozpráva obrazom.“[3]
Fotografická tvorba
Fotografická tvorba Juraja Šajmoviča je špecifická v tom, že nepodlieha dobovým trendom v dokumentárnej fotografii, experimentálnej manipulácii v tmavej komore a ani presahom ostatných umeleckých druhov do fotografie. Počas celej svojej kariéry zostáva akýmsi nasledovníkom Karola Plicku, s ktorým ho spája zaujatie pôvodnou krajinou, prírodou, obyčajnými ľuďmi a priame zúčastnenie sa, resp. emocionálne zaangažovanie ku fotografovanému objektu. Na rozdiel od Plicku však Šajmovič celý život pracoval skôr s fragmentami a detailmi. V dôsledku toho sa jeho fotografie vyznačujú ahistorizmom a zároveň sa vzďaľujú od dobovo modernej objektivity aktualít a momentiek, v ktorých absentuje osobnosť autora. Na situácii ho nezaujíma objektívny opis, ako skôr emócie, atmosféra a impresia. Snímané objekty neobjektivizuje a nerozpráva cudzie príbehy, ale prostredníctvom cudzích ľudí rozpráva o vlastných pocitoch. Ďalším významným znakom Šajmovičovej tvorby je tiež absencia experimentovania so samotným médiom. Pracuje „len“ s elementárnymi prvkami fotografickej reči ako svetlo, tieň, detail, neostrosť, kompozícia, kontrast, dialóg popredia a pozadia.
Jaroslav Boček ku tvorbe Juraja Šajmoviča poznamenáva nasledovné: „Přistupuje ke skutečnosti jako vážný meditátor o věcech života. Nezajímá ho povrch, ale podstata, smysl věcí. Nezajímá ho okamžik, ale trvalá podoba života člověka, přírody, věcí a lidských předstáv v čase. (…) Proto tak usilovně hledá kontrast (…) s filosofickým podtextem.“[7] Václav Macek to následne rozvíja vyjadrením o mýtickej podstate Šajmovičových fotografií: „Šajmovič do istej miery fotografuje tiene, ktoré rozprávajú o svete pred jaskyňou, o skutočnom svete, v ktorom sa trestá za zahryznutie do jablka poznania, v ktorom sa do kameňa tesá desať prikázaní, a v ktorom Cháron večne preváža živých do ríše mŕtvych… Individuálny osud v tom-ktorom čase akoby nebol vôbec dôležitý. Podstatný je len jeho súvis s mytológiou, jeho účasť na tvorbe pilierov, na ktorých stojí ľudská kultúra. (A takto, cez mytológiu, sa do jeho diela vracajú aj príbehy, ktoré vylúčil v impresiách.) Šajmovič vizualizuje mýty bez toho, aby navliekal svojich hrdinov do historických rozprávkovo-bájnych kostýmov.“[8] „Moje životné krédo je hľadať v umení to skutočné. Nemám pre to žiadny iný názov len „skutočné“. To znamená hľadať vo vzťahoch, jednotlivých osobách, v živote, čo je významné, čo je skutočné – napríklad dieťa. Preto som často fotografoval deti na Slovensku. Mám taký obrázok jednej rómskej dievčiny – Cigánča a jedno krásne 9-ročné dievčatko pod Tatrami, ktoré má v očiach to, čo my dospelí už nemáme. Tú skutočnosť. Ohúrenie životom, vnímanie života bez hraníc.“[3]
Výber z kameramanskej filmografie
- 1958 František Tichý (Študentský film)
- 1960 Generál (Študentský film)
- 1961 Smrť sa volá Engelchen (TV film)
- 1963 Cintorín bez mena
- 1964 Letci
- 1966 Čekání na vlak, který přijede podle jízdního řádu
- 1966 Tri gaštanové kone (TV film)
- 1967 Metrum
- 1968 Třináctá komnata
- 1968 V hodine strachu... (TV film)
- 1969 Les
- 1970 Archa bláznů
- 1970 Podezření (TV film)
- 1974 Adam Šangala (TV miniséria)
- 1974 Kdo je kdo (TV film)
- 1974 Rozhovor (TV film)
- 1980 Zbožňovaná (TV film)
- 1981 Ľudský faktor (TV film)
- 1981 Pasca (TV film)
- 1982 Hra na kocúra (TV film)
- 1984 Sanitka (TV seriál)
- 1984 Povídky malostranské (TV seriál)
- 1984 Vrabce z Tŕnia (TV seriál)
- 1985 Hĺbkový rekord (TV miniséria)
- 1986 Bloudění orientačního běžce
- 1986 Můj obchod se psy (TV film)
- 1986 Nevěra (TV film)
- 1987 Arabesky (TV inscenácia)
- 1988 Pozor, člověk
- 1989 Frajer na ceste (TV film)
- 1989 Dobrodružství kriminalistiky (TV seriál)
- 1994 Moravan Statis Prusalis (TV film)
- 1994 Moravský Řek (TV film)
- 1995 Golet v údolí
- 1996 Do nebíčka
- 1997 Legenda Emöke (TV film)
- 1999 Návrat ztraceného ráje
- 2000 Zpráva o putování studentů Petra a Jakuba
- 2001 Den, kdy nevyšlo slunce (TV film)
- 2001 Kruh
- 2001 Mach, Šebestová a kouzelné sluchátko
- 2001 Svatá noc (TV film)
- 2002 České hlasování (TV film)
- 2002 Dědictví slečny Innocencie (TV film)
- 2008 Hospoda u Bílé kočky
Publikácie
- 2005 Juraj Šajmovič: Duch času (Kolektív autorov)
- 2015 Raj nie je len na nebesiach a peklo nie je len pod zemou
Referencie
- ↑ ŠAJMOVIČ,J. a kol. Juraj Šajmovič: Duch času. Praha: Národní filmový archiv, 2004. 171 s. ISBN 80-7004-115-5.
- ↑
- ↑ a b c d
- ↑ JASNÝ, V. Život a film. Praha: Národní filmový archiv, 1999. ISBN 80-7004-094-7
- ↑ BERNARD, J. Filmy FAMU. Praha: Filmový ústav, 1982. s. 8.
- ↑ ŠAJMOVIČ, J. a kol. Juraj Šajmovič: Duch času. Praha: Národní filmový archiv, 2004. s 124. ISBN 80-7004-115-5.
- ↑ ŠAJMOVIČ, J. a kol. Juraj Šajmovič: Duch času. Praha: Národní filmový archiv, 2004. s.115. ISBN 80-7004-115-5.
- ↑ ŠAJMOVIČ, J. a kol. Juraj Šajmovič: Duch času. Praha: Národní filmový archiv, 2004. s. 117. ISBN 80-7004-115-5.
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
0. roky 21. storočia
1. apríl
1. júl
1. január
10. apríl
10. január
10. roky 21. storočia
11. február
11. január
12. január
12. máj
12. marec
13. marec
14. február
14. január
15. február
16. apríl
16. január
16. máj
17. február
17. marec
18. apríl
18. február
19. apríl
19. február
19. január
1917
1919
1920
1921
1922
1923
1924
1925
1926
1927
1928
1929
1930
1931
1932
1933
1934
1935
1936
1937
1939
1940
1942
1944
1945
1946
1947
1950
1951
1952
1954
1957
1964
1966
2. apríl
2. január
2. máj
20. apríl
20. máj
20. roky 21. storočia
20. storočie
2005 TK50
2008
2008 na Slovensku
2009
2009 na Slovensku
2010
2010 na Slovensku
2011
2011 na Slovensku
2012
2012 DA14
2012 na Slovensku
2013
2013 na Slovensku
2014
2014 na Slovensku
2015
2016
2016 na Slovensku
2017
2017 na Slovensku
2018
2018 na Slovensku
21. december
21. január
21. máj
21. marec
21. storočie
22. december
22. júl
22. marec
22. storočie
23. január
23. máj
24. marec
25. január
26. január
27. február
27. september
28. február
28. január
28. máj
28. marec
29. marec
3. november
30. jún
30. máj
30. marec
31. december
31. máj
31. marec
4. apríl
4. január
4. máj
5. február
5. jún
5. január
5. marec
6. apríl
6. február
6. máj
7. január
7. máj
7. marec
8. apríl
9. apríl
9. jún
9. január
Alice Munroová
Alojz Martinček
Arieh Warshel
Benedikt XVI.
Bořek Zeman
Brazílske národné futbalové mužstvo
Catherine, princezná z Walesu
Cena Švédskej ríšskej banky za ekonomické vedy na pamiatku Alfreda Nobela
Chorvátsko
Clive Burr
Conrad Bain
Cyril Zálešák
Darina Turňová
Desaťročie
Dominique Venner
Donald Arthur Glaser
Doprava
Doris Lessingová
Edward Snowden
Emil Matejiček
Eugene Fama
Európska únia
Európske hlavné mesto kultúry
Eurobankovky
Ferdinand Takáč
François Englert
František (pápež)
Georges Moustaki
George z Walesu
Giulio Andreotti
Gregoriánsky kalendár
Gyula Horn
Hugo Chávez
Iron Maiden
Istanbul
Ján Grešo
Józef Glemp
Július Kubík
James M. Buchanan
Jess Franco
Jiřina Jirásková
Jindřich Šťáhlavský
Joan Fontaine
Jozef Adamovič
Jozef Dóczy
Jozef Kočiš
Jozef Zachar
Juraj Šajmovič st.
Kalendárny rok
Karel Čáslavský
Karol Petroš
Kenneth Appel
Kevin Ayers
Košice
Kultúra (spoločenské vedy)
Ladislav Pavlovič
Lars Peter Hansen
Londýnske metro
Lou Reed
Margaret Thatcherová
Marseille
Martin Karplus
Melánia Olláryová
Michael Levitt
Michail Kalašnikov
Milan Čorba
Milan Peroutka
Miloš Zeman
Mira Figarová
Mo-Do
Nelson Mandela
Oldřich Velen
Olympic (hudobná skupina)
Organizácia pre zákaz chemických zbraní
Pál E. Fehér
Paolo Soleri
Patti Page
Paul Walker
Pavel Bobek
Peter Higgs
Peter O'Toole
Pohár konfederácií FIFA 2013 – Finále
Pražská jar
Protesty v Turecku v roku 2013
Rádio Viva
Rímska číslica
Randy Schekman
Ray Manzarek
Robert Coleman Richardson
Robert G. Edwards
Robert J. Shiller
Roger Ebert
Seamus Heaney
Slayer
Slovensko
Spice Girls
Storm Thorgerson
Storočie
The Doors
The Guardian
Tom Clancy
Viktor Georgijevič Kulikov
Viliam Marčok
Vladimír Čech (1951)
Voľba prezidenta Českej republiky v roku 2013
William, princ z Walesu
Zatmenie Slnka
Zem
Zoznam nositeľov Nobelovej ceny za chémiu
Zoznam nositeľov Nobelovej ceny za fyziku
Zoznam nositeľov Nobelovej ceny za fyziológiu alebo medicínu
Zoznam nositeľov Nobelovej ceny za literatúru
Zoznam nositeľov Nobelovej ceny za mier
Zoznam prezidentov Česka
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk