A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Klasická koncepcia pohonu znamená pri vozidlách také usporiadanie, pri ktorom je hnací agregát umiestnený v prednej časti vozidla a poháňaná je zadná náprava. Toto usporiadanie bolo veľmi populárne v počiatkoch automobilizmu, keď bolo komplikované poháňať prednú nápravu kvôli tomu, že rozmerný motor a prevodovka mali výstup hnacej sily na opačnom konci, ako bola umiestnená náprava. Predná náprava sa teda využila len na riadenie automobilu a pohon obstarávala zadná náprava.
História
Tento druh pohonu sa historicky používa najdlhšie; spočiatku kvôli jeho nízkym nárokom na konštrukciu podvozku a náprav, neskôr kvôli možnosti vytvoriť auto s odolným podvozkom a možnosti využiť výhody trakcie zadných kolies pri akcelerácii. Pri konštrukcii bežných áut sa od neho ustúpilo kvôli potrebe hnacieho hriadeľa pod kabínou pre cestujúcich, ktorý zvyšuje mieru hluku prenášaného do kabíny.
Tento druh náhonu bol veľmi obľúbený u amerických konštruktérov automobilov do 80. rokov 20. storočia a pri niektorých druhoch áut sa používa dodnes (tzv. muscle cars). Na európskom kontinente sa bežne používal do 60. rokov, kedy bol nahradený koncepciou predného náhonu, alebo koncepciou zadného náhonu. Hlavne využitie tejto koncepcie v dnešných dňoch je pri nákladných automobiloch a ťahačoch.
Usporiadnia
Pri charakteristickom ryse motora vpredu a poháňanej zadnej nápravy je možných a používaných niekoľko usporiadaní, ktoré sa snažia odstrániť niektoré nevýhody koncepcie za cenu viac alebo menej komplikovaného konštrukčného riešenia:
- Základným usporiadaním je umiestnenie spojky a prevodovky hneď za motorom. V minulosti sa takéto usporiadanie používalo u väčšiny automobilov.
- Alternatívou je ponechanie spojky pri motore, ale presun prevodovky k zadnej náprave, prípadne až za zadnú nápravu.
- Ďalšou alternatívou je umiestnenie spojky, prevodovky aj rozvodovky v jednom bloku pri zadnej náprave, resp za ňou.
Vlastnosti
Vzhľadom k uloženiu motora v prednej časti automobilu pôsobí na prednú nápravu väčší tlak, čo spôsobuje veľkú mieru adhézie a tým pádom výborné odozvy nápravy na riadenie pri všetkých úrovniach zaťaženia automobilu. Nie je potrebné konštruovať komplikovanú prednú nápravu, avšak kvôli hmotnosti motora musí byť náprava masívna, ináč hrozí pri brzdení jej prerazenie. Keďže ťažký motor ťahá automobil, pri prejazde zákrut je automobil ako celok vďaka nižšej hmotnosti zadnej časti stabilnejší. Hmotnosť motora taktiž zvyšuje odolnosť prednej časti voči bočnému vetru.
Toto usporiadanie umožňuje využitie náporového chladenia bez nutnosti využívať dlhú chladiacu sústavu spolu s účinným závislým vykurovaním kabíny. Je potrebný dlhý výfukový systém, ktorý účinne tlmí hluk motora. Pri plnom zaťažení automobilu má tento rovnomerné rozloženie hmotnosti a preto vykazuje dobré trakčné vlastnosti, avšak nezaťažený automobil má najmä na klzkom povrchu veľmi zlé trakčné vlastnosti a môže sa správať nepredvídateľne a pretáčavo. Zadná časť automobilu vďaka tomu, že nie je riadená, nie je tak citlivá na bočný vietor.
Keďže je motor uložený v prednej časti automobilu, je možné vytvoriť niekoľko variantov zadnej časti vozidla, vrátane úžitkových aplikácií (nadstavieb) a takmer vždy sa dá dosiahnuť dobrá variabilita rozmerného batožinového priestoru. Realizácia tohto druhu pohonu vyžaduje využitie spojovacieho hriadeľa, ktorý prechádza stredovým tunelom pod kabínou. To zvyšuje úroveň hluku v kabíne, hmotnosť automobilu a čiastočne zmenšuje vnútorný priestor kabíny. Kvôli uloženiu motora je vhodné k zníženiu potrebnej ovládacej sily použiť posilňovač riadenia.
Pozri aj
Zdroje
- Hudec P.: Motorové vozidlá III. Projektovanie vozidiel. SjF STU Bratislava. 2. vydanie 1996.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Časový granát
Čching-ma ta-čchiao
Čelová buľva
Černobyľská atómová elektráreň
Čerpadlo
Ľahká železnica
81-71
Aglomerácia (hutníctvo)
Akčná veličina
Alcubierrov pohon
Alenia Aermacchi
Alhidáda
Anik (družica)
Anténa
Armatúra (potrubie)
Astroláb
Atómové hodiny
Atómový čas
Automatová oceľ
Avionika
Bager
Baníctvo
Betonárska výstuž
BlackBerry
BMW M5
Brooklyn Bridge
Brzda
Camera obscura
Cementácia (oceľ)
Chladič procesora
Chladnička
Chromátovanie
Chronograf
Chronometer
Dieselov motor (pôvodný)
Difúzne hliníkovanie
Digital Visual Interface
Dislokácia (kryštalografia)
Domáce kino
Donaubrücke Hainburg
Donaustadtbrücke
Dopravné čerpadlo
Dopravný motor
Drážkovanie (spoj)
Drsnosť (materiál)
Družicové digitálne televízne vysielanie
Dural
Dvojpalivový motor
Dvojpiestový motor
Dvojvalcový radový motor
Dvojvalcový vidlicový motor
Dynamo
Electronic program guide
Električková trať
Elektrická jednotka
Elektrický zdrojový agregát
Elektrolytické leštenie
Elektronický obvod
Energetika
Eutektikum
Evolventné ozubenie
Excitovaný stav
Excitrón
Fax (zariadenie)
Flexible organic light emitting diode
Ford A
Formový piesok
Fotometer
Fréza
Frézovanie
Freya (radar)
Funitel
Ganz
Generátor
Generátor elektrického napätia
General Motors
Gnómon
GNU Aspell
Gorkovskij avtomobiľnyj zavod
Graetzov mostík
Grafit (hutníctvo)
GuRoo
Hámor
Húževnatosť
Heckler & Koch
Heliometer
Hlava valcov
Hobľovací nôž
Hobľovanie
Hoblík
Hrebeňový zdvihák
Hutníctvo
Hydraulický zdvihák
Hydrodynamický mechanizmus
Hydrostatický mechanizmus
Hysteréza (vlastnosť)
I-35W Mississippi River bridge
Inžinierska geológia
Infraštruktúra ako služba
Inverzný návrh
Irisbus Citybus 12M
Itaipú
Izotacha
Jadrové palivo
Jadrový reaktor
Jednohriadeľový piestový spaľovací motor
Jolla (spoločnosť)
Kótovanie (výkres)
Kľukový hriadeľ
Kaliber (meradlo zhody)
Kalitelnosť
Kaosiunské metro
Karburačný motor
Kardanový hriadeľ
Karosa B 731
Klasická koncepcia (pohon)
Klin (spojovacia súčiastka)
Kodek
Kompozitný materiál
Končar TMK 2200
Konštantán
Konzolový most
Korózia
Krížový kĺb
Kremenné hodiny
Krosná
Kulisový mechanizmus
Kyborg (kybernetický organizmus)
Lapovanie
Lepenie
Letún
Liatina
Lietadlový motor
Lineárny regulátor
Linkový kód
Ložisko (technika)
Lodiarstvo
Münchhausenova metóda
MagicGate
Manchesterský kód
Maracaibské metro
Mastiaci olej
Medza sklzu
Menovité otáčky
Menovitý výkon
Merací prístroj
Meradlo geometrie
Meranie výkonu spaľovacích motorov
Mikroelektronika
Mikroprieraz
Minerálna vlna
MiniDisc
Modul (ozubenie)
Motorová jednotka
Motor na kvapalné palivá
Motor na tuhé palivá (piestový)
Motor na zvyškové palivo
Motor s protiľahlými valcami
Motor s valcami do A
Motor s valcami do H
Motor s valcami do U
Nákladná loď
Nákladný vlak
Nákresňa
Náporový motor
Náprava (automobil)
Nárastok (obrábanie)
Nárysňa
Nástenné zdvíhadlo
Nauhličovanie
Neutrálne relé
Newcastlské metro
NMEA 0183
Nomogram
Nordlandsbanen
Obrážanie
Obrusnosť
Oceľoryt
Oceliareň
Odstredivé čerpadlo
Oktant (astronómia)
Olomoucký orloj
Oteruvzdornosť
Ottov motor
Ozubenie
Palivové čerpadlo
Parník
Parný kotol
Parný stroj
Patentovanie drôtu
Peritektický systém
Perlit (metalurgia)
Pero (spojovacia súčiastka)
Pevnosť (materiál)
PID regulátor
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk