A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Knižnica infraštruktúry informačných technológií (angl. Information Technology Infrastructure Library, skrátene ITIL) znamená súbor najlepších skúseností z praxe (best practice) z oblasti ITSM (riadenia IT služieb).[1]
Názov „ITIL®“ vznikol ako skratka slov „Information Technology Infrastructure Library“, napriek tomu v súčasnej verzii knižnice už nie je pôvodný význam týchto 4 písmen nikde uvedený, dokonca ani v oficiálnom ITIL výkladovom slovníku, a to zrejme preto, že obsah knižnice sa infraštruktúre informačných technológií venuje len z pohľadu ich riadenia, a ešte aj to vo vzťahu k službám IT, a nie k technológiam ako takým
Štruktúra ITIL
ITIL® v svojej aktuálnej verzii obsahuje 5 základných publikácií:
- Service Strategy - stratégia služby
- Service Design - návrh služby
- Service Transition - prechod / tranzícia služby
- Service Operation - prevádzka služby
- Continual Service Improvement - neustále zlepšovanie služby
ITIL 4
Kľúčovými komponentmi rámca ITIL 4 sú Service Value System (ITIL) a 4 rozmerový model.[2] Každý komponent systému hodnôt služby ITIL musí brať do úvahy nasledujúce štyri aspekty:
Organizácie a ľudia. Ľudia v tejto dimenzii zohrávajú kľúčovú úlohu a každý by mal jasne porozumieť svojmu príspevku k SVS. Organizácia pokrýva, ako aj formálnu štruktúru, kultúru a zodpovedajúcu úroveň schopností a kompetencií.
Informácie a technológie sú informácie spravované v službe a všetky súvisiace informácie a znalosti vrátane ich ochrany, správy a archivácie. Technológia je hlavnou hybnou silou riadenia služieb. Môžu to byť umelá inteligencia, strojové učenie, mobilné platformy, cloudové riešenia, nástroje pre spoluprácu, automatizované testovanie a operácie a riešenia pre nepretržitú integráciu / nepretržitý vývoj / nepretržité nasadenie.
Partneri a dodávatelia - Každý poskytovateľ služieb používa na vytváranie vlastnej hodnoty iné organizácie. Stratégia rozhodovania o využití druhých závisí od ich vlastného strategického zamerania, firemnej kultúry, obmedzení zdrojov, problémov s nákladmi, odbornosti v danej oblasti, vonkajších obmedzení a vzorcov dopytu.
Hodnotové toky a procesy. Hodnotové toky sú sériou krokov, ktoré vytvárajú hodnotu vo forme produktov alebo služieb. Každý produkt alebo služba v organizácii by mal byť definíciou hodnotového toku.
Referencie
- ↑ What is ITIL? Your guide to the IT Infrastructure Library . January 18, 2019. Dostupné online.
- ↑ ITIL Foundation: 4th edition. : AXELOS, 2019. Dostupné online.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Architektúra počítača
Bioinformatika
Dátové nosiče
Databázy
Eponymické termíny v informatike
Formálne jazyky
Formálne jazyky a automaty
Geoinformatika
Hardvér
Hypertext
Informácia
Informačné systémy
Informatici
16-bit
32-bit
4-bit
64-bit
8-bit
Adresový priestor
Adresovanie (informatika)
Autorun.inf
Contextual Query Language
Dátové centrum
Dátový záznam
Datacentrum
Dejiny počítačov
Distribuované spracovanie
Dokument (informatika)
Formalizovaný jazyk
Geocentrická súradnicová sústava
Geografický súradnicový systém GIS
Gigahertz
Heterostáza
Hoareova logika
Hospodárska informatika
Inštrukcia (informatika)
Indexovanie
Inferenčný mechanizmus
Informačné a komunikačné technológie
Informačný horizont
Informačný jav
Informačný jazyk
Informačný zdroj
Informatická výchova
Informatika
Informovanie
Internet
IP Multimedia Subsystem
Jednosmerná komunikácia
Kapacita počítačových pamätí
Katedra knižničnej a informačnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave
Klasifikácia počítačových systémov
Knižnica infraštruktúry informačných technológií
Komputerizácia
Komunikačné prostriedky
Kontrolný súčet
Korešpondenčný seminár z programovania
Logging
Manažérstvo informácií
Manažment používateľov
Memoizácia
Metainformácia
Multiplexor
Náhodné číslo
N-gram
Navigácia (informatika)
Nositeľ znaku
NP-úplný problém
Objavovanie znalostí v databázach
Osi súradnicového systému
Overovanie modelov
Oznámenie počítača
Pertinentná informácia
Počítačová bezpečnosť
Počítačová gramotnosť
Polynomiálna transformovateľnosť
Portál:Informačné technológie
Premenná (informatika)
Priama väzba
Problém čitateľa-zapisovateľa
Problém fajčiarov cigariet
Problém obedujúcich filozofov
Problém spiaceho holiča
Promot
Pseudonáhodné číslo
Psychika (informatika)
Reálny čas (počítače)
Redukcia (teoretická informatika)
Redundantná informácia
Rekurzia (informatika)
Replikácia dát
Riešenie problému
Rozšírená realita
Rozhranie (interface)
Runtime error
Súbežnosť
Sťahovanie hudby
Spätná väzba (všeobecne)
Spracovanie dát
Spracovanie informácií
Spracovanie textu
Stav (informatika)
Syntaktická analýza
Systém manažérstva obsahu (všeobecne)
Teória algoritmov
Teória formálnych jazykov
Teória umelej inteligencie
Teória vypočítateľnosti
Teoretická informatika
Terminálová udalosť
The Art of Computer Programming
Token (text)
Typografia (umenie)
Udalosť (informatika)
Umelá inteligencia
Unifikovaný signál
Výpočtová zložitosť
Výpočtové náklady
Výraz (informatika)
Výroba s využitím počítača
Výstupné slovo
Voľná premenná
Vyhľadávací jazyk
Vyhodnocovacia stratégia
Vyrovnávacia pamäť
Záchrana dát
Zoznam slotov a soketov spoločnosti AMD
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk