A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Komunistická výchova je v marxizme výchova ľudí v zmysle potrieb socialistickej a komunistickej (vo význame: očakávanej beztriednej) spoločnosti, a to v širšom zmysle vo všetkých sférach, v užšom zmysle len v politickej oblasti. Podrobnosti definície sa rôznia (pozri nižšie).
Definícia
Existuje viacero podobných definícií (pričom prvý tu uvedený zdroj ako jediný uvádza aj komunistickú výchovu v užšom zmysle). Komunistická výchova podľa marxistických a marxisticko-leninistických teoretikov je:
- Pedagogická encyklopédia Slovenska (1984): „výchova ľudí v zmysle základných potrieb socialistickej a budúcej beztriednej komunistickej spoločnosti. V najširšom zmysle sa komunistická výchova chápe ako úsilie o všestranný, harmonický rozvoj ľudskej osobnosti po duševnej a telesnej stránke, na základe sústavného vzdelávania, rozumovej ideovo-politickej, pracovnej, mravnej, estetickej a telesnej výchovy…V užšom zmysle slova sa komunistická výchova chápe ako pestovanie a osvojenie si vedeckého, marxisticko-leninského svetového názoru a presvedčenia, komunistickej politickej uvedomelosti, socialistického a komunistického vzťahu k práci, kolektivizmu, internacionalizmu a vlastenectvu, humanizmu.“[1]
- Vladimír Jůva (1987): (v česko-slovenských podmienkach) „historick(y) nov(ý) model všestranného formovania osobnosti, ktoré zodpovedá podmienkam, potrebám a perspektívam rozvinutej socialistickej spoločnosti. Je to výchova dôsledne založená na komunistickej ideológii, na učení marxizmu-leninizmu, výchova, ktorá pripravuje jedinca na život a prácu v rozvinutej socialistickej spoločnosti a ktorá formuje jeho osobnosť ako aktívneho, tvorivého a socialisticky angažovaného občana, ktorý sa svojou činnosťou podieľa na budovaní a obrane socialistického štátu. Komunistická výchova sa tak stáva jedným z nástrojov budovania socialistickej spoločnosti…“[2]
- Filozofický slovník (1986): „proces pretvárania človeka a samotnej jeho podstaty, ktorý ho robí spôsobilým stať sa subjektom vlastných komunistických vzťahov; proces ľudského získavania harmonickej celistvosti rozvoja a samostatného zamerania na tvorenie a tvorivú činnosť, bez ohľadu na akékoľvek výhody a náhrady, bez ohľadu na akékoľvek dávnejšie stanovené merítko“[3]
- Ivan Andrejevič Kairov (1950): „cieľavedomá, plánovito uskutočňovaná príprava dorastajúceho pokolenia k aktívnej účasti na výstavbe komunistickej spoločnosti“[4]
- Boľšaja sovetskaja enciklopedija (1969 – 1978): „plánovité, cieľavedomé a systematické formovanie všestranne a harmonicky rozvinutej osobnosti v procese výstavby socializmu a komunizmu, zložka teórie vedeckého komunizmu.“[5]
- Slovar po etike (1981): „mnohostranný proces spoločenskej výchovy, uskutočňovaný v priebehu výstavby komunistickej spoločnosti. Jeho cieľom je formovanie všestranne rozvinutej osobnosti...“[6]
- Piotr Nikolajevič Fedosejev (1966): „cieľavedomé a systematické formovanie uvedomelých, disciplinovaných, od prežitkov minulosti oslobodených, všestranne vyspelých ľudí, ktorí harmonicky v sebe spájajú“ „duchovné bohatstvo, mravnú čistotu a fyzickú zdatnosť. Komunisticky vychovaný človek je človek majúci vedecký svetonázor a hlboké ideové presvedčenie, je všestranne vzdelaný, s vysokou vnútornou a vonkajšou kultúrou , rozvinutým estetickým vkusom, je fyzicky zocelený. Je to človek, pre ktorého je práca prvou životnou potrebou a vysoké mravné kvality sú stálymi črtami jeho charakteru a správania.“[7]
Charakteristika
Pred rokom 1989
Podľa V. Jůvu (1987) má komunistická výchova tieto typické znaky[8]:
- Má permanentný charakter, t.j. pokračuje aj vo veku dospelosti, po celý život, vrátane autoedukácie.
- Je tesne spätá so životom socialistickej spoločnosti, t.j. pripravuje jedinca na spoločenský, občiansky, hospodársky a kultúrny život v socialistickej spoločnosti, vychádza z neho, pripravuje naň a jej výsledky sa ním neustále preverujú.
- Je to výchova jednotná, čiže sleduje jednotné všeobecné výchovné ciele v celej socialistickej spoločnosti, t.j. prekračuje rámce rezortov a zjednocuje výchovu školskú, mimoškolskú a rodinnú, intencionálnu aj funkcionálnu a výchovu mládeže aj dospelých.
- Je všestranná. To znamená, že pripravuje jedinca ako občana, ako zamestnanca, partnera a rodiča, ochrancu životného prostredia a pripravuje ho aj na voľný čas; ďalej rozvíja všetky fyzické a psychické kvality jedinca; rozvíja ho aj vo všetkých oblastiach kultúry (t.j. svetonázor, veda, technika, umenie, práca, morálka, právo, politika, fyzická kultúra, šport).
Podľa L. Macháčka (1976) je výchova ľudí, akých v ideálnom prípade vytvára komunistická výchova, jednak cieľom vtedajšej socialistickej spoločnosti a jednak nevyhnutnou podmienkou úspešnosti budovania materiálovo-technickej základne socializmu (t.j. zoštátnenej plánovitej modernej strojovej veľkovýroby) a materiálovo-technickej základne komunizmu (t.j. všeľudovej plánovitej komplexne mechanizovanej a automatizovanej veľkovýroby), rozvoja socializmu a prechodu od socializmu ku komunizmu.[9][10]
Po roku 1989
Podľa Drdu a Mlejneka (2010) sa komunistická výchova vyznačuje monopolným postavením marxizmu-leninizmu vo všetkých sférach výchovno-vzdelávacieho procesu v celom vzdelávacom systéme. Táto charakteristika sa najviac prejavuje v humanitných a spoločenských vedách, tzn. konkrétne v školstve napr. v dejepise, občianskej náuke, literatúre a pod. Vzdelávací proces kladie dôraz na znalosť technických predmetov.[11]
Referencie
- ↑ komunistická výchova. In: Pedagogická encyklopédia Slovenska 1 A-O. 1. vyd. Bratislava: Veda, 1984. s. 432.
- ↑ JŮVA, Vladimír. Vývoj pedagogického myšlení. 1. vyd. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1987. 177 s. (Spisy filozof. fakulty Univ. J. E. Purkyně v Brně; zv. 270.) Dostupné online. S. 150 - 151. (po česky)
- ↑ kommunističeskoje vospitanije in: FROLOV, I. T. (ed.) Filosofskij slovar, 1986 (v slovenčine: FROLOV, I. T. (ed.) et al.: Filozofický slovník. 4. dopln. a preprac. vyd. Bratislava: Pravda, 1989.); citované (skrátene) vo Filite: http://dai.fmph.uniba.sk/~filit/fvv/vychova_komunisticka.html
- ↑ KAIROV, Ivan Andrejevič. Pedagogika. Preklad Antoním Košťál a Jarmila Kalousková. Praha : Dědictví Komenského, 1950. 449 s. S. 18. (po česky) (podobne mnohí iní východoeurópski autori) citované v: JŮVA, Vladimír. Vysoká škola a výchova. 1. vyd. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1981. 162 s. (Spisy filozofické fakulty Univ. J. E. Purkyně v Brně; zv. 233.) Dostupné online. S. 47. (po česky)
- ↑ kommunističeskoje vospitanije. In: Boľšaja sovetskaja enciklopedija, 1969-1978.
- ↑ kommunističeskoje vospitanije. In: Kon, I. (ed.): Slovar po etike. 4. izd. Moskva: Politizdat, 1981.
- ↑ Fedosejev, P. N. (ed.): Osnovy naučnogo kommunizma, 1966, str. 539 (česky vyšlo ako Fedosejev, Piotr Nikolajevič, ed. (1971), Základy vědeckého komunismu, Praha: Svoboda, OCLC 38795153); citované aj v: Macháček, Ladislav (1976), „Sociologické aspekty zvyšovania spoločenskej aktivity mládeže“, Sociologický časopis 12 (2): 164-175, ISSN 0038-0288, http://www.jstor.org/stable/41129004
- ↑ JŮVA, Vladimír. Vývoj pedagogického myšlení. 1. vyd. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1987. 177 s. (Spisy filozof. fakulty Univ. J. E. Purkyně v Brně; zv. 270.) Dostupné online. S. 151 - 153. (po česky)
- ↑ Macháček 1976, str. 164
- ↑ MATERIÁLNĚ TECHNICKÁ ZÁKLADNA KOMUNISMU. In: JELÍNEK, Jaroslav, ed. Ekonomická encyklopedie. 2., přeprac. vyd. Praha: Svoboda, 1984. s. 529 - 530.
MATERIÁLNĚ TECHNICKÁ ZÁKLADNA SOCIALIZMU. In: JELÍNEK, Jaroslav, ed. Ekonomická encyklopedie. 2., přeprac. vyd. Praha: Svoboda, 1984. s. 530. - ↑ Drda, Adam; Mlejnek, Josef; Stanislav, Škoda (2010), Mýty o socialistických časech, Praha: Človek v tísni, str. 16-17, ISBN 8086961982
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk